Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Meble ogrodowe i podpałki do grilli - kontrola IH
< poprzedni | następny > 28.04.2015

Ostre krawędzie, wystające śruby, nieprawidłowo zamontowane dozowniki – to przykłady nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli mebli ogrodowych i podpałek do grilli. Przed majówką UOKiK przypomina o zasadach bezpiecznego grillowania
Wypowiedź Ernesta Makowskiego, Biuro Prasowe UOKiK
Kontrole Inspekcji Handlowej (IH) odbyły się w II kwartale 2014 roku. Sprawdzono 381 partii mebli ogrodowych, z czego zakwestionowano 26 proc. To gorszy wynik w stosunku 2012 roku kiedy nieprawidłowości wystąpiły jedynie w 15,7 proc. partii. Zbadano też też 144 partii podpałek do grilli kwestionując niemal co trzecią (31,9 proc.). To więcej niż podczas kontroli przeprowadzonej w 2013 roku gdy wymagań nie spełniało jedynie 16,9 proc. partii badanych wyrobów.
Większość zastrzeżeń dotyczyła nieprawidłowości w oznakowaniu. W przypadku mebli kwestionowano m.in. brak instrukcji bezpiecznego użytkowania (31 partii) oraz braki w zakresie danych przedsiębiorcy wprowadzającego produkt na rynek (36 partii). Zakwestionowane podpałki do grilli m.in. nie posiadały wymaganych przepisami ostrzeżeń dotyczących bezpiecznego użytkowania np. Przed rozpoczęciem przyrządzania potraw podpałka powinna być całkowicie spalona, a paliwo do grilla pokryte popiołem (8 partii).
Zarzuty IH dotyczyły także nieprawidłowości stanowiących bezpośrednie zagrożenie dla użytkowników. W 13 partiach mebli ogrodowych wykryto wady konstrukcyjne w tym m.in. ostre krawędzie, niestabilność oraz ryzyko niekontrolowanego rozłączenia się elementów. Zakwestionowane zostały też podpałki do grilli: ze względu na niewłaściwie zamocowany dozownik (2 partie) i zbyt niską temperaturę zapłonu (1 partia).
Produkty posiadające wady stanowiące zagrożenie dla użytkowników zostały wycofane z rynku. Ponadto większość przedsiębiorców (124 spośród 137) uzupełniła braki w oznakowaniu.
Konsumencie aby wiosenne grillowanie było bezpieczne pamiętaj:
1. Nie używaj grilla wewnątrz pomieszczeń.
2. Pamiętaj, że podpałka do grilli powinna być przechowywana poza zasięgiem dzieci.
3. Sprawdź, czy opakowanie podpałki ma zamknięcie uniemożliwiające otwarcie przez dzieci, trwale zamocowany dozownik, który powinien zabezpieczać przed wyciekiem zawartości, gdy opakowanie jest otwarte i gdy jest ułożone poziomo (dopuszczalny wyciek do 10 ml).
4. Przed rozpoczęciem przyrządzania potraw sprawdź, czy podpałka jest całkowicie spalona a paliwo do grilla pokryte popiołem.
5. Wybierając meble ogrodowe sprawdź, czy nie mają zadziorów i ostrych krawędzi, które mogłyby spowodować skaleczenie.
6. Meble powinny być wyposażone w instrukcję użytkowania w języku polskim, zapoznaj się z jej treścią .
7. Zastrzeżenia co do bezpieczeństwa lub oznakowania produktów należy zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Nadzoru Rynku w UOKiK.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Buro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, kontrola IH, Inspekcja Handlowa, raport, grill, podpałki do grilla, bezpieczeństwo produktów,
Pliki do pobrania
- Wypowiedź Ernesta Makowskiego, Biuro Prasowe UOKiK na temat kontroli mebli ogrodowych i podpałek do grilla (mp3, 3 657kb) (3,57 MB, mp3, 2016.06.14)
- Komunikat prasowy (123,72 KB, docx, 2016.06.14)
- Meble ogrodowe i podpałki do grilli - prezentacja (436,12 KB, pdf, 2016.06.14)
- Informacja o wynikach kontroli mebli ogrodowych (672,92 KB, pdf, 2016.06.14)
- Informacja o wynikach kontroli podpałek do grilli (752,33 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Okulary przeciwsłoneczne – popularny zakup w sezonie letnim. Są traktowane jako modny dodatek, ale przypominamy, że powinny one przede wszystkim pełnić funkcję ochronną. ...>
Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>
„Moja ocena 5/5”, „Firma godna polecenia”, „Polecam z całego serca” – brzmi znajomo? Pewnie tak, jeśli kupując w sieci czytasz opinie. Niestety nie zawsze są one prawdziwe. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował mechanizm naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk stosowany przez spółkę AXA Życie TU S.A.(obecnie UNIQA). ...>
Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych? ...>
Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Szczegóły znajdziesz w najnowszym stanowisku Prezesa Urzędu. ...>
Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie