Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

< poprzedni | następny > 15.06.2015

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

Noclegi, transport, wizy, ubezpieczenie – to tylko część spraw, które musimy załatwić zanim wyruszymy na wakacje. O czym warto pamiętać, wybierając się na urlop, przypomina dzisiaj 36 instytucji biorących udział we wspólnej akcji: Przed wakacjami – co warto wiedzieć?

Ernest Makowski, Biuro prasowe UOKiK
Ernest Makowski, Biuro Prasowe UOKiK na temat wyników badań - Konsument na wakacjach

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5


Agnieszka Majchrzak, Biuro prasowe UOKiK
Agnieszka Majchrzak, Biuro Prasowe UOKiK o prawach konsumentów

Ponad dwie trzecie klientów biur podróży czyta umowy przed podpisaniem, co piąty konsument w Polsce zna termin na złożenie reklamacji wycieczki, świadomość konsumencka poprawia się – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK*. Sondaże dotyczące usług turystycznych Urząd zleca od 2012 roku**. W tym czasie odsetek osób, które wiedzą, ile mają czasu na reklamację imprezy turystycznej wzrósł ponad dwukrotnie.

Czego się obawiamy?

Wycieczka z touroperatorem oznacza, że kupujemy co najmniej dwie, a zwykle kilka usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie) połączonych w jeden program. Za całość odpowiada ten sam przedsiębiorca. Z badań zleconych przez UOKiK wynika, że na wakacje z biurem podróży wyjeżdża jedna trzecia Polaków (36 proc.). Najbardziej obawiamy się upadłości organizatora wycieczki, co zadeklarowała blisko jedna piąta respondentów (19 proc.), różnic warunków na miejscu w stosunku do informacji przekazywanych przed wyjazdem oraz złej obsługi (po 10 proc. odpowiedzi). Sprawdziliśmy też, czy klienci biur podróży wiedzą, jak zadbać o swoje prawa.

Przeczytaj umowę zanim podpiszesz

Zgodnie z prawem, umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

Mariusz Sokołowski, rzecznik prasowy KGP
Mariusz Sokołowski, rzecznik KGP na temat bezpiecznych wyjazdów wakacyjnych

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5


Mariusz Sokołowski, rzecznik KGP na temat bezpiecznego wypoczynku

Ponad dwie trzecie respondentów (68 proc.) deklaruje, że czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem. Blisko połowa badanych zawsze sprawdza warunki kontraktu (48 proc.), a 20 proc. tylko w przypadku wycieczek zagranicznych. Rok temu każdorazowe czytanie umów deklarowało 64 proc. ankietowanych, a 4 proc. przyznawało, że robi to tylko w odniesieniu do zagranicznych imprez turystycznych. Podobnie jak w ubiegłym roku, co trzeci respondent (32 proc.) przyznaje, że umów nie czyta wcale. Badania realizowane na zlecenie UOKiK pokazują, że odsetek klientów biur podróży, którzy w ogóle nie czytają kontraktów przed podpisaniem spada (2013 – 50,8 proc, 2012 – 57 proc.).  

Reklamacja imprezy turystycznej

Jeżeli biuro podróży nie wywiązuje się z umowy, konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. Podstawami do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy niż w umowie standard hotelu, a nawet hałas w nocy. W oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.

Marcin Wojciechowski, rzecznik prasowy MSZ
Marcin Wojciechowski, rzecznik prasowy MSZ o wyjazdach za granicę

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

Coraz więcej konsumentów wie w jakim terminie można składać reklamację wycieczki. Prawidłową odpowiedź – 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej - wskazała blisko jedna piąta ankietowanych (19 proc.). Od roku 2012 stan wiedzy konsumentów stale się poprawia. W roku 2012 poprawnych wskazań było 7 proc., w roku 2013 – blisko 10 proc., a ubiegłym roku poprawnej odpowiedzi udzielił co ósmy respondent (12 proc.).  

Konsumentów zapytano też m.in. czy wiedzą jaki skutek prawny wiąże się z brakiem odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia. Poprawną odpowiedź – uważa się, że organizator turystyki uznał reklamację za uzasadnioną – wskazało 28 proc. respondentów.

Komentarz do badań - Arkadiusz Kamiński, UOKiK

W tej edycji badania, poza diagnozą świadomości polskich konsumentów na temat przysługujących im praw w sektorze usług turystycznych, stworzyliśmy ranking ryzyk, których zmaterializowania obawiają się konsumenci korzystający z ofert biur podróży. Wyniki badania wskazują na to, że wybierając się na wakacje Polacy najczęściej (19 proc.) obawiają się upadłości wybranego przez siebie biura i związanych z tym problemów z realizacją wakacyjnych planów. Natomiast najmniej - nagłego podwyższenia ceny wycieczki zaraz przed wyjazdem (6 proc.) oraz problemów związanych z reklamacją w przypadku niedotrzymania warunków umowy turystycznej – niewykonania jej bądź nienależytego wykonania (6 proc.). Warto podkreślić, że zdiagnozowane obawy Polaków mogą wynikać bezpośrednio z poziomu wiedzy na temat przysługujących im praw, a także z ich indywidualnego doświadczenia. Im wyższa wiedza na temat praw przysługujących konsumentom, tym mniejsze obawy związane z wystąpieniem potencjalnych problemów w tym obszarze. Powyższą hipotezę potwierdzają uzyskane wyniki badania. Fakt, że konsumenci korzystający z ofert biur turystycznych najmniej obawiają się problemów z reklamacją niewykonanej lub nienależycie wykonanej umowy turystycznej może wynikać ze stosunkowo wyższego poziomu wiedzy w obszarze procedury składania reklamacji usług turystycznych. Wyniki uzyskane w badaniu pozwoliły na stworzenie profilu świadomego swoich praw konsumenta. Najbardziej świadomymi konsumentami w zakresie znajomości procedury reklamacyjnej usług turystycznych są kobiety posiadające wykształcenie wyższe - natomiast najmniej świadomymi są mężczyźni posiadający wykształcenie podstawowe. Jakkolwiek poziom świadomości praw konsumentów w zakresie usług turystycznych nie jest wysoki, to cieszy fakt, że wiedza polskich konsumentów w tym zakresie stale wzrasta, co UOKiK obserwuje w okresie od 2012 roku realizując badania monitorujące postawy konsumenckie na rynku usług turystycznych.


Co powinieneś wiedzieć? – radzi 36 instytucji

W tym roku w ramach wspólnej akcji Przed wakacjami – co warto wiedzieć? już po raz szósty radzimy o czym pamiętać, wybierając się na urlop. W przedsięwzięciu bierze udział 36 instytucji, które wspólnie informują m.in. o bezpieczeństwie oraz prawach i obowiązkach, o których należy pamiętać przed urlopem wypoczynkowym. Dzięki wspólnej akcji przydatne informacje będą łatwo dostępne poprzez linki do stron internetowych uczestników projektu:

wyniki najnowszych badań oraz porady dotyczące umów o świadczenie usług turystycznych

O bezpieczeństwie podczas wakacji

Zagraniczna podróż może być bezpieczniejsza

Bezpieczny wakacyjny wypoczynek dzieci i młodzieży

Centralna Ewidencja i Wykazy w Turystyce

O tym jak sprawdzić infrastrukturę i czystość kąpieliska

O bezpiecznych wyjazdach i wypoczynku nad wodą

Jak chronić dane osobowe w czasie wakacji?

Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne?

Numery alarmowe i społeczne oraz ceny usług roamingowych na terenie całej Unii Europejskiej

Przepisy celne i dewizowe

O prawach pasażerów w sytuacji opóźnionego/odwołanego lotu lub odmowy przyjęcia na pokład samolotu

Prawa pasażerów i niebanalne wycieczki kolejami wąskotorowymi po Polsce

warunkach na drogachograniczeniach na przejściach granicznych oraz opłatach na autostradach i drogach ekspresowych

Procedury zmiany dostawcy energii i porównywania ofert

O pożarach i innych zagrożeniach

O zasadach, dzięki którym wspomnienia z urlopu w polskich lasach i nad wodą będą przyjemne, a przyroda bezpieczna

O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego możliwości korzystania z opieki zdrowotnej podczas urlopu w kraju poza miejscem zamieszkania

ECC-Net Travel: nowa wersja darmowej aplikacji na wakacje

Bezpieczeństwo w Internecie na wakacjach

W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin.

* Badanie Konsument na wakacjach 2015, TNS Polska, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków, w dniach 22 – 27 maja 2015 r.

** Badania Konsument na wakacjach prowadzone były także w latach 2012, 2013 i 2014.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Tagi: delegatury, ochrona konsumentów, konsumenci, wakacje, usługi turystyczne, touroperatorzy, ustawa o usługach turystycznych, akcja, UOKiK, biura podróży,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

UOKiK dla studentów - zgłoś się na Summer Camp
UOKiK dla studentów - zgłoś się na Summer Camp

Zbliżają się wakacje. Niektórzy szukają miejsca na urlop, inni... studenckich praktyk. ...>

Jak obliczać i prezentować obniżki cen - wyjaśnienia Prezesa UOKiK
Jak obliczać i prezentować obniżki cen - wyjaśnienia Prezesa UOKiK

Przedsiębiorco, informujesz o promocji? Od 1 stycznia br. masz obowiązek podawać najniższą cenę z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. ...>

Jakość paliw ciekłych i LPG w 2022 roku
Jakość paliw ciekłych i LPG w 2022 roku

Wyniki kontroli w 2022 r. wskazują na poprawę jakości benzyny i pogorszenie jakości LPG w porównaniu do ubiegłego roku. Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek dominuje olej napędowy. ...>

Compensa wypłaci konsumentom rekompensaty - decyzja Prezesa UOKiK
Compensa wypłaci konsumentom rekompensaty - decyzja Prezesa UOKiK

Dodatkowa ochrona za wyższą składkę? Jeśli konsument nie zareagował na taką ofertę, Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie uznawało to za zgodę.   ...>

Foliówki, siatki i reklamówki = koszty i obowiązki
Foliówki, siatki i reklamówki = koszty i obowiązki

Przedsiębiorco, zobacz kiedy i w jakiej wysokości masz obowiązek pobierać opłatę recyklingową. ...>

Parkingi pod lupą Prezesa UOKiK - ponad 820 tys. zł kary dla spółki APCOA
Parkingi pod lupą Prezesa UOKiK - ponad 820 tys. zł kary dla spółki APCOA

Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem.   ...>

UOKiK liderem porozumienia na rzecz ochrony konkurencji w Europie Środkowo-Wschodniej
UOKiK liderem porozumienia na rzecz ochrony konkurencji w Europie Środkowo-Wschodniej

Z inicjatywy Prezesa UOKiK szefowie 10 urzędów antymonopolowych podpisali w Warszawie porozumienie o współpracy regionalnej. ...>

Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji

Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>

 

  
  

Do góry