Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny - nowe procedury UOKiK
< poprzedni | następny > 03.08.2015
Od 1 września UOKiK będzie przedstawiał przedsiębiorcom uzasadnienie zarzutów i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny. Nowe procedury realizują jeden z kluczowych elementów misji UOKiK, jakim jest zapewnienie w postępowaniach przed Prezesem Urzędu sprawiedliwości proceduralnej, w tym prawa do obrony
Skuteczność, otwartość działań administracyjnych, respektowanie praw stron postępowania i sprawiedliwości proceduralnej – to niektóre z priorytetów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazanych w misji Urzędu. Nowe procedury – uzasadnienie zarzutów oraz komitet ewaluacyjny – je realizują.
„Szczegółowe uzasadnienie zarzutów”, odpowiednik Statement of Objections stosowanego przez Komisje Europejską i inne europejskie organy ochrony konkurencji, ma na celu podwyższenie standardów sprawiedliwości proceduralnej, w tym prawa do obrony. Wyznaczyło je orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz sądy - unijne, jak i krajowe, które kładą coraz większy nacisk na przestrzeganie prawa do obrony w postępowaniach administracyjnych.
Zgodnie z założeniami, uzasadnienie zarzutów będzie przedstawiane przedsiębiorcy, gdy UOKiK zakończy etap gromadzenia materiału dowodowego. Dokument ten zawierać będzie uzasadnienie faktyczne i prawne stawianych zarzutów wraz ze wskazaniem dowodów, w oparciu o które dokonano ustaleń, tak aby strona miała możliwość ustosunkowania się do nich przed wydaniem decyzji. Wprowadzenie procedury uzasadnienia zarzutów jest odpowiedzią na postulaty środowisk akademickich i przedsiębiorców.
Komitet ewaluacyjny
Wprowadzenie wewnętrznego komitetu ewaluacyjnego zapewni mechanizm oceny spójności oraz jakości postępowań i decyzji z polityką i priorytetami UOKiK. Do zadań komitetu będzie należała ewaluacja procesu decyzyjnego na każdym jego etapie – od wszczęcia do zakończenia postępowania. W skład komitetu wejdą przedstawiciele kierownictwa UOKiK, departamentów i delegatur.
Twarde egzekwowanie prawa konkurencji jest podstawowym zadaniem UOKiK. Nie wyklucza to jednak otwartości i przyjazności Urzędu w kontaktach z przedsiębiorcami, a także większej przejrzystości działań. Aby te zasady skutecznie stosować w codziennej praktyce, UOKiK opracował szereg wyjaśnień i wytycznych. Należą do nich:
Wytyczne w sprawie kontaktów z przedsiębiorcami - ich cel to usystematyzowanie zasad kontaktu z UOKiK, aby ułatwić stronom postępowań dialog z Urzędem. Reguły wewnętrzne ułatwiają takie kontakty z poszanowaniem przepisów prawa i zasad sprawiedliwości proceduralnej. Podstawową zasadą jest możliwość bezpośredniego kontaktu przedsiębiorcy z Urzędem, tak aby mógł on przedstawić swoje stanowisko.
Kontakt z UOKiK w trakcie kontroli koncentracji - przedsiębiorcy, którzy chcą uzyskać zgodę UOKiK na koncentrację mogą przed złożeniem wniosku skonsultować się z Urzędem. Przedsiębiorcy lub ich przedstawiciele mają możliwość przedstawienia UOKiK planowanej transakcji i zwrócenia się o przedstawienie interpretacji przepisów i wyjaśnień, które mogą być pomocne przy składaniu wniosku o zgodę na koncentrację.
Zasady informowania o wynikach badań rynku prowadzonych przez UOKiK - badania rynku dostarczają i systematyzują wiedzę na temat poszczególnych rynków, wzmacniając przejrzystość obrotu gospodarczego. Stanowią także element misji prowadzenia aktywnej polityki promowania konkurencji.
Wyjaśnienia w sprawie kryteriów i procedury zgłaszania zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK - zostały przygotowane w odpowiedzi na liczne prośby przedsiębiorców o interpretację przepisów. Dokument nie ma charakteru prawnie wiążącego, wyjaśnia przepisy stosowane przez Urząd i sposób prowadzenia postępowań w sprawie kontroli koncentracji. Jego celem jest zwiększenie wśród zainteresowanych przedsiębiorców poziomu wiedzy na temat obowiązku zgłaszania zamiaru koncentracji, jak również ułatwić interpretację przepisów regulujących procedurę notyfikacji.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, ochrona konsumentów, sprawiedliwość proceduralna, statut uokik, prawo antymonopolowe, uokik,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (148,5 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie