Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Last minute - poznaj swoje prawa

< poprzedni | następny > 13.08.2015

Last minute - poznaj swoje prawa

Im wcześniej - tym większe rabaty. Im później - tym mniejszy wybór. Zanim kupisz wycieczkę, dokładnie przeczytaj umowę. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach osób korzystających z ofert biur podróży

Agnieszka Majchrzak, Biuro prasowe UOKiK
Agnieszka Majchrzak, Biuro Prasowe UOKiK o prawach konsumentów

Wysokie rabaty, gwarancja niezmienności ceny, bogaty wybór atrakcyjnych wycieczek – tak biura podróży zachwalają swoje oferty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach kupujących wycieczki.

  • Spokojna okolica, niedaleko plaży, śniadanie kontynentalne, pokój z widokiem – dla organizatora imprezy i dla turysty mogą oznaczać coś zupełnie innego. Przeczytaj dokładnie umowę i poproś o doprecyzowanie ogólnych postanowień.
  • Zgodnie z prawem, umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.
  • Koszt imprezy, po podpisaniu umowy, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. Gdy nie zgadzasz się na dopłatę, możesz odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów. Organizator wyjazdu musi oddać wpłacone pieniądze.
  • Uwaga: cena nie może się zwiększyć na 20 dni przed wyjazdem.
  • Wycieczki kupione w ofertach promocyjnych np. first minute, last minute można reklamować.
  • Reklamować możemy nie tylko niezgodną z umową kategorię hotelu, ale zgubiony bagaż, opóźniony samolot, dłuższą odległość od plaży i inne nieprawidłowości. Reklamację składamy na piśmie u organizatora wyjazdu, żądając zmniejszenia ceny. Możemy to zrobić w ciągu 30 dni od zakończenia wycieczki.
  • Tabela frankfurcka – jest pomocna przy oszacowaniu o ile powinna się obniżyć cena wycieczki. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.

  • Trzy gwiazdki w Polsce, nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Egipcie, czy Tunezji. Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej – masz prawo do reklamacji.
  • Organizatorowi wycieczki nie wolno całkowicie wyłączyć swojej odpowiedzialności za rzeczy klienta zagubione podczas imprezy. Zgodnie z prawem, biuro podróży odpowiada za szkody wyrządzone klientowi m.in. gdy powstały one w wyniku nienależytego wykonania umowy.
  • W sytuacji, w której organizator podczas wycieczki nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze (np. zamiast rejsu po Nilu – wycieczkę na safari, ognisko itp). Nie musisz ponosić dodatkowych kosztów, a w przypadku gdy nowa propozycja jest tańsza, masz prawo żądać zwrotu różnicy. Możesz także nie zgodzić się na pomysł organizatora. W takiej sytuacji musi on zapewnić konsumentowi powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy.
  • Jeżeli biuro podróży nie uznaje złożonej reklamacji, poproś o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów w swoich oddziałach lub adresem e.mail porady@dlakonsumentow.pl. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 889 866.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 111, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, wakacje, last minute, first minute, tabela frankfurcka, turystyka,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Stałe stopy kredytów hipotecznych - apel UOKiK
Stałe stopy kredytów hipotecznych - apel UOKiK

Prezes UOKiK Marek Niechciał zaapelował do banków udzielających kredyty hipoteczne. Urząd oczekuje, że banki wprowadzą do oferty kredyty hipoteczne o stałym oprocentowaniu.    ...>

Milion za zmowę przetargową
Milion za zmowę przetargową

Trzy spółki informatyczne zawarły zmowę przetargową. Wspólnie usiłowały wpłynąć na wynik trzech postępowań o zamówienia publiczne na hosting i kolokację serwerów.   ...>

Jak rozwiązać spór przez internet? Skorzystaj z platformy ODR
Jak rozwiązać spór przez internet? Skorzystaj z platformy ODR

Konsumencie, zawarłeś umowę przez internet ze sprzedawcą z Polski lub innego kraju UE i chcesz złożyć skargę?   ...>

Konkurs UOKiK - włącz się do akcji
Konkurs UOKiK - włącz się do akcji

Trwa konkurs na najlepszą pracę magisterską i doktorską. Pula nagród wynosi 57 tys. zł. Zapraszamy do włączenia się w promocję - udostępniamy materiały. ...>

Zmowa cenowa w zamówieniach publicznych
Zmowa cenowa w zamówieniach publicznych

Polskie prawo traktuje zmowę przetargową jako jedno z najcięższych naruszeń konkurencji. Choć skala nadużyć w zakresie przetargów publicznych się zmniejsza ...>

Żywność specjalnego przeznaczenia - kontrola Inspekcji Handlowej
Żywność specjalnego przeznaczenia - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę jedzenie dla małych dzieci, sportowców i osób na diecie. Miała zastrzeżenia jedynie do 9,4 proc. zbadanych produktów. ...>

Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów
Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów

Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości