Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Telekomunikacja dla Domu - postępowanie UOKiK

< poprzedni | następny > 10.09.2015

Telekomunikacja dla Domu - postępowanie UOKiK

Czy przedstawiciele handlowi Telekomunikacji dla Domu wprowadzali konsumentów w błąd, sugerując że reprezentują dotychczasowego operatora? Wyjaśni to postępowanie wszczęte przez UOKiK

Maria Nawrocka, Departament Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK
Maria Nawrocka, Departament Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK o Telekomunikacji dla Domu

Telekomunikacja dla Domu świadczy usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej. Do  Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło już około 400 skarg, na działania spółki. Ich analiza, dała podstawy do wszczęcia postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Wprowadzanie konsumentów w błąd jest niezgodną z prawem, nieuczciwą praktyką rynkową, a obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest pełne i rzetelne informowanie o swojej ofercie.

Postępowanie UOKiK ma na celu m.in. ustalenie, czy telemarketerzy Telekomunikacji dla Domu wprowadzali konsumentów w błąd, podając się za przedstawicieli dotychczasowego dostawcy usług telekomunikacyjnych. Osoba która do mnie dzwoniła (…) nie przedstawiła rzetelnie nazwy firmy (…), za to tak prowadziła rozmowę, że byłem przekonany iż rozmawiam z przedstawicielem Orange i w efekcie zgodziłem się na nową „atrakcyjną” usługę – tak praktyki spółki opisywał jeden z poszkodowanych klientów.

Decydując się na zawarcie umowy, konsument działa w oparciu o zaufanie do konkretnego przedsiębiorcy. Dlatego, w opinii UOKiK, informacja o tożsamości operatora telekomunikacyjnego, może mieć istotny wpływ na przyjęcie lub odrzucenie danej oferty.

Urząd wyjaśni też m.in., czy Telekomunikacja dla Domu wprowadzała konsumentów w błąd, co do wysokości proponowanych opłat abonamentowych. Jeden z konsumentów skarżył się, że nie został poinformowany, iż obniżona kwota będzie obowiązywała tylko przez 2 pierwsze okresy rozliczeniowe, a nie przez cały czas obowiązywania umowy.

Zgodnie z prawem przekazywana konsumentowi informacja o cenie, powinna obejmować cały okres zobowiązania, a zatem również informacje o jej ewentualnym wzroście po upływie części okresu, na jaki została zawarta umowa.

Bezpłatnej pomocy prawnej konsumentom w zakresie usług telekomunikacyjnych udzielają m.in. Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, bezpłatna infolinia 800 889 866. Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl .

Konsumencie, pamiętaj:

  1. Jeżeli podczas rozmowy telefonicznej z akwizytorem zgodziłeś się na zmianę operatora telekomunikacyjnego, oznacza to zawarcie umowy na odległość. Przez telefon ustalamy jedynie warunki, następnie kontrakt do podpisu powinien dostarczyć kurier. Od chwili zawarcia umowy, konsument ma 14 dni na odstąpienie od niej, bez podawania przyczyn - wystarczy wysłanie oświadczenia pocztą na adres przedsiębiorcy.
  2. Jeżeli nie jesteś pewien czy telemarketer, który do Ciebie zadzwonił reprezentuje Twojego dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, skontaktuj się z przedsiębiorcą, z którym masz już podpisaną umowę.
  3. Prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, przysługuje Tobie także w przypadku zawarcia kontraktu poza lokalem przedsiębiorcy (np. na pokazach w świetlicy osiedlowej, z akwizytorem, który zapukał do drzwi).
  4. Za pośrednictwem rozmowy telefonicznej możemy także zmienić warunki umowy z dotychczasowym operatorem telekomunikacyjnym (np. zmiana pakietu taryfowego, dodatkowe usługi u operatora telewizji kablowej). W takiej sytuacji nie jest konieczne podpisywanie aneksu dostarczonego przez kuriera, wystarczy np. potwierdzenie wysłane pocztą elektroniczną. Konsument ma prawo do odstąpienia od zmian w umowie w terminie 14 dni, licząc od dnia w którym tych zmian dokonano.
  5. Z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy, możesz skorzystać nawet jeżeli, na Twoje wyraźne żądanie, operator rozpocznie świadczenie swoich usług, przed upływem 14-dniowego okresu na odstąpienie od umowy. Jednak w takim wypadku, konsument ponosi koszty świadczeń, które otrzymał do momentu złożenia u przedsiębiorcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 184, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, telekomunikacja dla domu,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach
Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach

Edukacja młodzieży jest tak samo ważna jak pomoc, dlatego rzecznicy konsumentów dzielą się w szkołach swoją wiedzą i doświadczeniem. ...>

Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej

Czy kosiarka lub sekator, których używasz na działce, nie stwarzają zagrożenia? Sprawdziła to Inspekcja Handlowa. Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do 21,7 proc. maszyn ogrodniczych. ...>

Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK
Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK

Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących obligacji korporacyjnych. Większy nadzór nad sprzedawcami produktów finansowych, kary dla menedżerów, wcześniejsze ostrzeganie konsumentów – to propozycje UOKiK.   ...>

UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną
UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną

Opóźniony lub odwołany lot, zaginiony bagaż, niezgodny z ofertą standard hotelu – to najczęstsze przyczyny sporów konsumentów z liniami lotniczymi i biurami podróży.   ...>

Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK
Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK

Prezes UOKiK sprawdza praktykę banków dotyczącą sposobu naliczania opłat za wystawienie zaświadczeń o historii spłaty kredytu. Pod lupą jest 15 banków.   ...>

1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA
1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA

UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości