Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Sprawa Volkswagena - postępowanie UOKiK

< poprzedni | następny > 20.10.2015

Sprawa Volkswagena - postępowanie UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach koncernu Volkswagen. Urząd wezwał przedsiębiorcę do przekazania informacji niezbędnych do ustalenia, czy istnieją podstawy do postawienia zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Będzie też na bieżąco analizował przebieg działań naprawczych prowadzonych przez Volkswagen Group Polska

Paweł Ratyński, Biuro prasowe UOKiK
Paweł Ratyński, Biuro prasowe UOKiK - sprawa Volkswagena- porady

Paweł Ratyński, Biuro prasowe UOKiK - sprawa Volkswagena- postępowanie


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Sprawa Volkswagena dotyka dużej liczby użytkowników samochodów – zarówno  konsumentów jak i przedsiębiorców w Polsce i w całej Unii Europejskiej. Kwestionowane przez różne urzędy działania mogą wiązać się z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, przestrzeganiem norm środowiskowych oraz technicznych. Volkswagen Group Polska potwierdził wprowadzenie na polski rynek około 140 tys. pojazdów z systemem manipulującym poziomem emisji spalin.

14 października  UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie Volkswagen Group Polska. W jego trakcie będzie ściśle współpracował z Transportowym Dozorem Technicznym i Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska.

UOKiK zbada, czy konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd. Przeanalizuje m.in. materiały reklamowe dotyczące pojazdów z wadliwym systemem sterowania emisją spalin. Sprawdzi, czy zawierały one informacje dotyczące poziomu emisji tlenku azotu lub szczególnych właściwości w zakresie stopnia emisji spalin (np. deklaracje przyjazności dla środowiska). Urząd zamierza ustalić, czy rzeczywisty ich poziom odbiega od wartości deklarowanych w reklamach i ofertach przedsiębiorcy.

UOKiK będzie też na bieżąco monitorował przebieg wprowadzonych przez przedsiębiorcę działań naprawczych. Istotne będzie, czy nie wpłyną one niekorzystnie na koszty eksploatacji, osiągi samochodów czy emisję spalin.

Informacja dla konsumentów

Podejrzewasz, że jesteś posiadaczem samochodu z wadliwym systemem emisji spalin? Pamiętaj o następujących działaniach:

1. Sprawdź, czy problem dotyczy twojego samochodu

Volkswagen Group Polska uruchomił stronę internetową, na której możesz sprawdzić, czy sprawa dotyczy twojego samochodu:

Jeżeli tak, spółka powinna – po opracowaniu odpowiedniej procedury naprawczej - powiadomić cię o konieczności pojawienia się w dogodnym terminie w serwisie, aby sprawdzić stan techniczny pojazdu. W przypadku stwierdzenia zagrożeń producent powinien dokonać naprawy na własny koszt.

2.  Uzyskaj dodatkowe informacje

Instytucją, która równolegle podejmuje w tym zakresie działania w obszarze swoich kompetencji, jest Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, Volkswagen Group Polska ma obowiązek powiadomienia TDT o zagrożeniu dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub środowiska oraz usunięcia tego zagrożenia. Rolą TDT jest natomiast m.in. analiza i ocena planu działań naprawczych producenta, a także sprawdzenie stanu jego realizacji. Zwracamy jednocześnie uwagę, że ze względu na poziom skomplikowania naprawy, przedsiębiorca ma prawo – w uzgodnieniu z TDT -zaplanować przeprowadzenie akcji naprawczej w odległym terminie, dlatego brak wezwania do serwisu w tej chwili nie powinien być powodem do niepokoju.

Dodatkowych informacji w tej sprawie udziela Transportowy Dozór Techniczny, ul. Tytusa Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa, tel. 22 490 29 02, e-mail info@tdt.pl.

3. Zawiadom UOKiK

Skontaktowałeś się z przedsiębiorcą i uzyskałeś informację, że nie planuje on naprawy? Złożona przez Ciebie reklamacja nie została rozpatrzona? Jej przeprowadzenie spowodowało spadek osiągów lub wzrost kosztów eksploatacji? W takim wypadku napisz do UOKiK – diesel@uokik.gov.pl. Prosimy o dołączenie do wiadomości danych identyfikacyjnych oraz dokumentacji sprawy (kopia korespondencji z przedsiębiorcą, zawarte umowy etc.). Otrzymane dane zostaną wykorzystane w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego.

4. Skorzystaj z pomocy prawnej

Konsumenci poszukujący pomocy w swoich indywidualnych sprawach mogą również uzyskać bezpłatną poradę prawną kontaktując się z:

Pomoc w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcami oferuje również sieć polubownych sądów konsumenckich działających przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.

UOKiK przygotował porady dla konsumentów posiadających pojazdy z wadliwym systemem emisji spalin. Są one dostępne do pobrania ze strony Urzędu.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, volkswagen, postępowanie uokik, afera vw, samochody, motoryzacja,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK
Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK

Mikołaj kupuje prezenty przez internet? Może je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na swój koszt. Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert. ...>

Wspólna akcja dla seniorów
Wspólna akcja dla seniorów

Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych handlowców. Dlatego cztery instytucje połączyły siły, aby ostrzegać seniorów. UOKiK, Policja, ZUS i KRUS podpisały dziś porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej.   ...>

Trwały nośnik - decyzje wobec ING, Getin Noble i PKO BP
Trwały nośnik - decyzje wobec ING, Getin Noble i PKO BP

ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP nieprawidłowo informowały o zmianach opłat. Po decyzjach UOKiK rozliczą się z konsumentami z podwyżek i udostępnią czasowo niektóre usługi za darmo. ...>

PZU zmienia praktykę dla kierowców
PZU zmienia praktykę dla kierowców

PZU mógł ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia umowy OC, gdy posiadali podwójne ubezpieczenie. Kontakt z infolinią lub agentem PZU oznaczał zawarcie nowej umowy OC, której konsument nie mógł wypowiedzieć.   ...>

Chwilówki - postępowania UOKiK
Chwilówki - postępowania UOKiK

Rolowanie pożyczek – to główny zarzut do spółek z grupy Złotówka (Bis, Duo, Three). Brak zwrotu części kosztów kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty – to przykładowy zarzut dla firmy pożyczkowej Euroexpert.   ...>

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.  Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości