Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK zakończył kolejne postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych

< poprzedni | następny > 20.01.2016

UOKiK zakończył kolejne postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych

UOKiK zakończył kolejne postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych w polisach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Cztery towarzystwa ubezpieczeniowe, Aegon, Compensa, Generali i Open Life, zobowiązały się do ich obniżenia

Monika Stec-Nowak, Dyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK
Monika Stec-Nowak, Dyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK

Zobacz więcej materiałów multimedialnych

UOKiK zarzucił siedemnastu towarzystwom ubezpieczeniowym, że stosując opłaty likwidacyjne, przerzucają na konsumentów koszty początkowe zawarcia ubezpieczenia. W ocenie Urzędu, koszty te powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej, którego ciężar spoczywa na przedsiębiorcy. W efekcie prowadzonych postępowań 16 ubezpieczycieli dobrowolnie zobowiązało się do znaczącego obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach i wyeliminowania ich z nowych wzorców umownych.

Najnowsze zobowiązania ubezpieczycieli

Wcześniej UOKiK przyjął zobowiązania od: Allianz, Aviva, Nationale NederlandenMetLife, PKO Życie (d. Nordea Życie), PZU ŻycieAxa, Europa, Pramerica i Sopockiego TUnŻ Ergo Hestia, UNIQA TUnŻ oraz TUnŻ WARTA. Teraz do tej grupy dołączyły 4 towarzystwa ubezpieczeniowe:

  • Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Aegon SA  zobowiązało się do wycofania z obrotu kwestionowanych produktów, a także do przedstawienia konsumentom propozycji zmiany opłat w wykonywanych umowach. Inaczej niż w przypadku pozostałych ubezpieczycieli, Aegon pobierał z góry, od każdej zapłaconej składki regularnej należnej za pierwszy rok obowiązywania umowy, opłaty za dystrybucję i wystawienie polisy lub opłaty warunkowe. Po przyjęciu zobowiązania opłaty te nie przekroczą 28 proc. wartości zgromadzonych środków (dotyczy rozwiazania umowy w pierwszym roku jej obowiązywania).
  • Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA zobowiązało się obniżyć opłaty w 3 rodzajach wykonywanych umów ubezpieczenia UFK ze składką regularną. Wysokość opłaty likwidacyjnej nie będzie przewyższać 25 proc. wartości rachunku.
  • Generali Życie TU SA zobowiązało się obniżyć opłaty pobierane od konsumentów na podstawie 18 zakwestionowanych wzorców umów. W przypadku polis opłacanych składką regularną koszty nie przekroczą 5 proc. wartości umowy, natomiast klienci, którzy zdecydują się na wcześniejsze zakończenie umowy ze składką jednorazową poniosą koszty nie wyższe niż 6 proc.
  • Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie SA zobowiązało się do obniżenia kosztu wykupu w 90 produktach ubezpieczeniowych. Dla polis opłacanych składką regularną będą one wynosiły maksymalnie 25 proc. wartości rachunku udziałów. Konsumenci posiadający polisy opłacane składką jednorazową poniosą koszty nieprzekraczające 5 proc. wartości rachunku udziałów.

UOKiK monitoruje wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone przez ubezpieczycieli.

Trwa nadal postępowanie Urzędu związane z pobieraniem opłat likwidacyjnych, przeciwko Skandia Życie TU SA. Może ono zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań usuwających skutki niezgodnych z prawem praktyk albo wydaniem decyzji stwierdzającej naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w którym nałożone zostaną obowiązki usunięcia skutków stosowania zarzucanych praktyk w postaci wyeliminowania opłat likwidacyjnych z wykonywanych umów, a także może zostać nałożona kara finansowa.

Urząd uruchomił specjalną stronę www.finanse.uokik.gov.pl/ufk, na której dostępne są aktualne informacje dotyczące postępowań wobec ubezpieczycieli oraz formularz dla konsumentów, umożliwiający przekazanie informacji, które mogą być pomocne w monitorowaniu realizacji zobowiązań oraz rynku polis z UFK - w szczególności dotyczących możliwości zaistnienia nieuczciwej sprzedaży.

Wszyscy ubezpieczyciele mają obowiązek poinformować klientów, że skorzystanie z warunków rozwiązania umowy wynikających z decyzji UOKiK nie zamyka drogi do dochodzenia dalszych roszczeń na drodze cywilnoprawnej. Przypominamy również, że w ocenie UOKiK, przedsiębiorcy powinni umożliwiać konsumentom bezkosztowe odstąpienie od umowy zawartej w wyniku nieuczciwej sprzedaży - bez ponoszenia opłat likwidacyjnych.

Zwracamy także uwagę wszystkich klientów Towarzystw Ubezpieczeniowych, by ewentualnej decyzji o likwidacji polisy na życie z UFK nie podejmować w sposób pośpieszny. Warto poczekać na pisemną propozycję od ubezpieczyciela.

Infografika - opłaty likwidacyjne

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, ufk, opłaty likwidacyjne, Aegon, Compensa, Open Life, Generali,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK
Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK

Mikołaj kupuje prezenty przez internet? Może je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na swój koszt. Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert. ...>

Wspólna akcja dla seniorów
Wspólna akcja dla seniorów

Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych handlowców. Dlatego cztery instytucje połączyły siły, aby ostrzegać seniorów. UOKiK, Policja, ZUS i KRUS podpisały dziś porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej.   ...>

Trwały nośnik - decyzje wobec ING, Getin Noble i PKO BP
Trwały nośnik - decyzje wobec ING, Getin Noble i PKO BP

ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP nieprawidłowo informowały o zmianach opłat. Po decyzjach UOKiK rozliczą się z konsumentami z podwyżek i udostępnią czasowo niektóre usługi za darmo. ...>

PZU zmienia praktykę dla kierowców
PZU zmienia praktykę dla kierowców

PZU mógł ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia umowy OC, gdy posiadali podwójne ubezpieczenie. Kontakt z infolinią lub agentem PZU oznaczał zawarcie nowej umowy OC, której konsument nie mógł wypowiedzieć.   ...>

Chwilówki - postępowania UOKiK
Chwilówki - postępowania UOKiK

Rolowanie pożyczek – to główny zarzut do spółek z grupy Złotówka (Bis, Duo, Three). Brak zwrotu części kosztów kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty – to przykładowy zarzut dla firmy pożyczkowej Euroexpert.   ...>

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.  Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości