Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Telefon na kartę - UOKiK bada reklamy
< poprzedni | następny > 14.11.2016

Jasne dla konsumenta, rzetelne i uczciwe – takie powinny być reklamy usług telekomunikacyjnych. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, jak czterej najwięksi operatorzy informują o promocjach związanych z zarejestrowaniem telefonu na kartę
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Każdy konsument, który posiada telefon na kartę, do 1 lutego 2017 roku, powinien zarejestrować u operatora telekomunikacyjnego kartę SIM. W przeciwnym wypadku – zostanie ona dezaktywowana. Takie wymagania wprowadziła ustawa o działaniach antyterrorystycznych. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni zachęcają abonentów do rejestracji kart SIM, proponując różne bonusy (np. dodatkowe środki do wykorzystania, pakiet minut lub danych).
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące: P4, Polkomtel, Orange Polska i T-Mobile Polska. Urząd zbada reklamy zachęcające do zarejestrowania karty SIM. - Sprawdzimy, czy informacje przekazywane w reklamach są jasne dla klientów i nie wprowadzają ich w błąd. Analizujemy np. czy konsument został odpowiednio poinformowany, jak długo może korzystać z przyznanych bonusów. Ważne jest, aby oprócz korzyści związanych z dodatkowymi minutami, czy pakietem danych, abonent wiedział, na jakich warunkach może z nich skorzystać – mówi Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Postępowania wyjaśniające prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Ich celem jest sprawdzenie mechanizmów stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych w obszarze reklam usług telekomunikacyjnych i ocena, czy są zgodne z przepisami prawa. Urząd przeanalizuje, przede wszystkim, reklamy informujące konsumentów o bonusach związanych z rejestracją telefonu na kartę.
Przedsiębiorcom przypominamy, że:
- Reklama nie może wprowadzać w błąd.
- Konsument musi otrzymać jasną, uczciwą i rzetelną informację o warunkach oferty.
- Wprowadzać w błąd może także forma graficzna reklamy: eksponuje się korzyści, a ważne dla klienta informacje, np. o ograniczeniach związanych z korzystaniem z oferowanych bonusów, są napisane niewielką i trudną do odczytania czcionką.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, postępowanie uokik, telekomy, telekomunikacja, karty sim, prepaid, P4, Polkomtel, Orange Polska, T-Mobile Polska
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (215,17 KB, docx, 2016.11.14)
- Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK (1,63 MB, mp3, 2016.11.14)
- infografika - telefony na kartę (1,82 MB, png, 2016.11.14)
Warto przeczytać
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. ...>
Sprawdziliśmy oznakowanie 20 modeli bidonów dla dzieci do lat 4. Nieprawidłowości miało 8 z nich. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard). ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen na rynku wyposażenia łazienek. ...>
Prezes UOKiK postawił zarzuty UPC Polska, spółce grozi kara do 10 proc. obrotów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie