Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Bezpieczeństwo produktów - raport UOKiK
< poprzedni | następny > 01.12.2016
Ponad 6 tys. kontroli, niemal 17 tys. sprawdzonych produktów – to efekt działań 9 organów nadzoru rynku. 37 proc. wyrobów zostało zakwestionowanych ze względu na niezgodność z przepisami
Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej w Polsce funkcjonuje system nadzoru rynku, którego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów. W ramach systemu kontrole prowadzą: Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Inspekcja Ochrony Środowiska, Urząd Transportu Kolejowego, Nadzór Budowlany, Wyższy Urząd Górniczy, Urzędy Morskie oraz Inspekcja Transportu Drogowego. Kontrole prowadzone przez te organy skupiają się zarówno na nieżywnościowych produktach konsumenckich (np. zabawki, artykuły gospodarstwa domowego, elektronarzędzia czy drobne maszyny ogrodnicze), jak i na wyrobach używanych przez profesjonalistów (np. specjalistyczne maszyny stosowane w przemyśle, urządzenia ciśnieniowe czy środki ochrony indywidualnej chroniące przed szkodliwymi warunkami pracy). Takie rozwiązanie daje gwarancję ochrony konsumentów oraz wszystkich uczestników rynku.
W 2015 r. organy nadzoru rynku przeprowadziły ponad 6 tys. kontroli, w których zakwestionowały niemal 37 proc. skontrolowanych produktów, najczęściej były to zabawki, maszyny, urządzenia radiowe i telekomunikacyjne. W stosunku do roku 2014 - o 22 proc. wzrosła liczba zakwestionowanych produktów. Cieszy fakt, że 83 proc. przedsiębiorców, którzy udostępnili na rynku niezgodne produkty, przeprowadziło działania naprawcze, polegające m.in. na dostosowaniu produktów do norm bezpieczeństwa.
Rola UOKiK i Inspekcji Handlowej
Najwięcej kontroli przeprowadziła w 2015 roku Inspekcja Handlowa: ponad 2 tys., co stanowi 35 proc. działań wszystkich organów nadzoru. Inspektorzy sprawdzili niemal 8,5 tys. produktów, a zakwestionowali ponad 3 tys. (37 proc.). Najwięcej zastrzeżeń wzbudziły: zabawki i drobny sprzęt elektryczny (np. lampki choinkowe).
W 2015 roku do Departamentu Nadzoru Rynku wpłynęło 114 skarg informujących o produktach potencjalnie niespełniających obowiązujących wymagań. Najczęściej skargi dotyczyły samochodów, sprzętu elektronicznego i zabawek. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów corocznie publikuje „Raport dotyczący funkcjonowania systemu kontroli wyrobów podlegających dyrektywom nowego podejścia” oraz opracowuje „Krajowy program nadzoru rynku”. Ponadto na bieżąco przekazuje informacje lub wnioskuje do innych instytucji kontrolnych o podjęcie działań (w 2015 r. było to 20 spraw, z czego większość dotyczyła materiałów budowlanych). UOKiK prowadzi rejestr wyrobów niezgodnych z wymaganiami lub stwarzających zagrożenie, a za pomocą systemu RAPEX powiadamia Komisję Europejską oraz inne państwa o produktach niebezpiecznych wykrytych na terenie Polski.
Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa produktu, w zależności od jego rodzaju, można zgłosić do Inspekcji Handlowej lub do innych wyspecjalizowanych organów nadzoru rynku (np. potencjalnie niezgodne materiały budowlane do organów nadzoru budowlanego).
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 55 60 111, 55 60 219
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: bezpieczeństwo produktów, system nadzoru rynku, znak CE, raport UOKiK, Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Inspekcja Ochrony Środowiska, Urząd Transportu Kolejowego, Nadzór Budowlany, Wyższy Urząd Górniczy, Urzędy Morskie, Inspekcja Transportu Drogowego,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (153,5 KB, doc, 2016.12.01)
- Raport dotyczący funkcjonowania systemu kontroli wyrobów podlegających dyrektywom nowego podejścia w 2015 r (962,09 KB, pdf, 2016.12.01)
- Wypowiedź Macieja Kucharczuka z Departamentu Nadzoru Rynku UOKiK (2,39 MB, mp3, 2016.11.29)
- Infografika - system nadzoru rynku w Polsce (383,61 KB, png, 2016.11.29)
- Wykres - liczba kontroli i skontrolowanych wyrobów w 2015 roku (101,5 KB, png, 2016.12.01)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie