Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne
< poprzedni | następny > 21.12.2016

Prezes UOKiK podpisał porozumienia z 17 towarzystwami ubezpieczeniowymi w sprawie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym. Obniżą one opłaty likwidacyjne tym klientom, których nie objęły wcześniejsze decyzje UOKiK. Porozumienia dotyczą też seniorów, a ich warunki wchodzą w życie 1 stycznia 2017 roku
W marcu 2016 r. urząd zakończył postępowania dotyczące ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Urząd kwestionował pobieranie zbyt wysokich opłat likwidacyjnych, gdy konsument rezygnował z polisy przed terminem. Opłaty te oznaczały niekiedy utratę wszystkich oszczędności klienta. UOKiK zarzucił towarzystwom ubezpieczeniowym, że - stosując opłaty likwidacyjne - przerzucają na konsumentów koszty, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej. W efekcie zakończonych postępowań ubezpieczyciele dobrowolnie zobowiązali się do obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach objętych zakresem postępowań i wyeliminowania ich z nowych wzorców umowy. Te decyzje dotyczyły około 612 tys. klientów, którzy zawarli umowy od 2014 roku. Ze względu na przedawnienie nie objęły jednak konsumentów, którzy podpisali umowy przed 2014 rokiem.
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Wypowiedź Jana Grzegorza Prądzyńskiego Prezesa Zarzadu PIU
Wypowiedź Arkadiusza Kamińskiego na temat badania wiedzy finansowej Polakow
W związku z tym, prezes urzędu w porozumieniu z branżą przygotował wsparcie dla konsumentów posiadających polisy sprzed 2014 roku. Pomysł zawarcia porozumień w tym zakresie przedstawiła Polska Izba Ubezpieczeń (PIU). Prace były realizowane przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju i Finansów oraz Komisji Nadzoru Finansowego. Porozumienia dotyczą: klientów, którzy nie rozwiązali umowy z ubezpieczycielem oraz seniorów, którzy tę umowę zawarli po 1 stycznia 2008 r. i rozwiązali po 65. roku życia.
– Przez wiele miesięcy prowadziliśmy rozmowy z ubezpieczycielami oraz PIU. Efekt naszych wspólnych działań to obniżenie opłat likwidacyjnych klientom posiadającym polisy z ufk tzw. „starego portfela”, czyli sprzed 2014 roku. Obniżka zależy od czasu trwania umowy – przykładowo jeden z ubezpieczycieli obniży opłatę do 23 proc. w pierwszym roku polisowym, 9 proc. – w szóstym, a po 10 latach nie pobierze ani złotówki. Przewidzieliśmy szczególne rozwiązania dotyczące osób starszych, które były namawiane na wieloletnią polisę mimo podeszłego wieku – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń, dodaje: - Porozumienie powstało z inicjatywy Polskiej Izby Ubezpieczeń, natomiast trzeba podkreślić, że dotyczy ono całej branży ubezpieczeniowej. Rozwiązanie jest efektem znaczącego wysiłku zakładów, ale dzięki temu możliwe było wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Czego dotyczą porozumienia
Porozumienia zaczną obowiązywać 1 stycznia 2017 r i dotyczą umów obowiązujących 1 grudnia 2016 r. Na ich podstawie ubezpieczyciele, którzy zawarli porozumienie, obniżą wysokość opłat likwidacyjnych dla konkretnych produktów inwestycyjnych. Ubezpieczyciele poinformują klientów o wysokości opłaty określonej na podstawie porozumienia.
Seniorzy
Porozumienia dotyczą także klientów, którzy zawarli umowę po 1 stycznia 2008 r., ukończyli 61 lat i jednocześnie rozwiązali ją po 65 roku życia, ponosząc konsekwencje finansowe. Na mocy porozumienia, klient będzie miał prawo do zwrotu różnicy między opłatą likwidacyjną pobraną na starych zasadach, a tą, która zostałaby pobrana na nowych. Może wystąpić z takim wnioskiem w ciągu trzech lat od dnia wejścia w życie porozumienia. Polska Izba Ubezpieczeń w ogłoszeniach prasowych poinformuje klientów o szczegółach tego rozwiązania.
Co dalej
Wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe poinformują klientów o warunkach zawartego porozumienia. Szczegółowe informacje o wysokości opłat likwidacyjnych znajdują się na stronach internetowych poszczególnych ubezpieczycieli. Ponadto, zbiorczą informację udostępnia Polska Izba Ubezpieczeń. Prezes UOKiK będzie monitorował realizację warunków zawartych w porozumieniach.
Jednocześnie podkreślamy, że zawarte porozumienia nie zamykają drogi konsumentom do dochodzenia roszczeń na drodze cywilnoprawnej. Konsument, który rozwiązał umowę przed terminem, może dochodzić zwrotu opłaty likwidacyjnej przed sądem. Swoich praw konsument może też dochodzić, gdy w wyniku porozumienia podpisze aneks do umowy z ubezpieczycielem. Rzecznik Finansowy udziela pomocy konsumentom. Ponadto, każdy konsument, który toczy spór sądowy, może wystąpić z wnioskiem o wyrażenie istotnego poglądu w swojej sprawie przez prezesa UOKiK lub Rzecznika Finansowego.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, ufk, opłaty likwidacyjne, Polska Izba Ubezpieczeń, Pramerica, Aegon TU na Życie, Aviva TUnŻ, AXA Życie TU, Compensa TU na Życie, Generali Życie TU, MetLife TUnŻiR, Nationale-Nederlanden TUnŻ, Open Life TU Życie, PZU Życie, PKO Życie TU, Vienna Life TU na Życie, STUnŻ ERGO Hestia, TU Allianz Życie Polska, TU na Życie Europa, TU na Życie WARTA, UNIQA TU na Życie
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (166,5 KB, doc, 2016.12.22)
- porozumienie z Polską Izbą Ubezpieczeń (1,17 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z Allianz (6,16 MB, pdf, 2016.12.21)
- Pramerica informacja (47,02 KB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z Vienna Life TUnŻ SA (12,88 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z STUnŻ Ergo Hestia SA (4,07 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z Open Life TU Życie SA (4,52 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z Nationale-Nederlanden TUnŻ SA (2,69 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z MetLife TUnŻiR SA (2,82 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z Compensa TU na Życie SA (9,06 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z AXA Życie TU SA (3,14 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z Aegon TU na Życie SA (6,52 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z UNIQA TUnŻ SA (2,87 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z TUnŻ Warta SA (5,15 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z TUnŻ EUROPA SA (16,78 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z PZU na Życie SA (4,62 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z PKO Życie TU SA (7,02 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z Generali Życie TU SA (5,25 MB, pdf, 2016.12.21)
- porozumienie z Aviva TUnŻ SA (2,42 MB, pdf, 2016.12.21)
- Wypowiedź Jana Grzegorza Prądzyńskiego Prezesa Zarzadu PIU (656,6 KB, mp3, 2016.12.21)
- Wypowiedź Arkadiusza Kamińskiego na temat badania wiedzy finansowej Polakow (4,64 MB, mp3, 2016.12.21)
- Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK (3,85 MB, mp3, 2016.12.21)
- Infografika (358,46 KB, png, 2016.12.21)
Warto przeczytać
Sprawdziliśmy oznakowanie i właściwości chemiczne 20 modeli zabawek elektronicznych. ...>
Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. ...>
Sprawdziliśmy 30 modeli zabawek: cyferki i literki, puzzle, klocki, wędki z rybkami, kulki i patyczki magnetyczne. ...>
Prezes UOKiK zamknął postępowanie wyjaśniające dotyczące rabatów stosowanych przez brokerów mediowych na rynku reklamy telewizyjnej. ...>
Prezes UOKiK razem z czterema państwowymi instytucjami rozmawia z platformami społecznościowymi: Metą, Googlem i TikTokiem. ...>
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie