Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Zmowa cenowa - Fordex i Intersport
< poprzedni | następny > 30.12.2016
Dystrybutor hurtowy sprzętu narciarskiego – spółka Fordex – zawarła porozumienie cenowe z siecią sklepów Intersport. Kara dla pierwszego z przedsiębiorców wyniosła ponad 72 tys. zł. Drugi - dzięki programowi łagodzenia kar - uniknął sankcji pieniężnej
Wypowiedź Prezesa UOKiK Marka Niechciała na temat zmowy cenowej
Wypowiedź Anny Sekindy-Maickiej na temat programu leniency
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Porozumienie dotyczyło sprzętu i akcesoriów narciarskich marki Nordica. Fordex jest ich wyłącznym dystrybutorem w Polsce, a Intersport jednym ze sprzedawców detalicznych.
Z informacji zgromadzonych przez UOKiK wynika, że przedsiębiorcy ustalali minimalne ceny sprzedaży sprzętu w sklepach Intersport. Oznaczało to, że konsumenci nie mogli w nich kupić taniej sprzętu i akcesoriów Nordica. Wspólne uzgodnienia dokonywane były m.in. ustnie, na targach sprzętu sportowego w Monachium, a także drogą mejlową.
Zmowa trwała co najmniej pięć lat, od 2007 do 2012 roku. UOKiK uzyskał informacje o zmowie m.in. po przeszukaniu w siedzibie jednego z przedsiębiorców, a także od samej spółki Intersport, która zdecydowała się na współpracę z UOKiK w ramach programu łagodzenia kar (leniency). Umożliwia on przedsiębiorcy, który jako pierwszy z uczestników zmowy dostarczy Urzędowi dowody na istnienie antykonkurencyjnego porozumienia, nawet całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej, o ile nie nakłaniał on innych przedsiębiorców do uczestnictwa w porozumieniu i zaprzestał niedozwolonych działań.
Tak było w przypadku Intersport, dlatego UOKiK nie nałożył na spółkę sankcji pieniężnej, która wyniosłaby ponad 312 tys. zł – gdyby spółka nie skorzystała z programu leniency. Natomiast na Fordex nałożono karę finansową w wysokości ponad 72 tys. zł (72 344,67 zł). Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Decyzja pokazuje, że zgłoszenie się do UOKiK i poinformowanie nas o udziale w zmowie może przynieść realne korzyści finansowe. Odpowiedzi na wszystkie pytania – nawet anonimowe – dotyczące programu łagodzenia kar udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555 – mówi Prezes UOKiK Marek Niechciał.
Szczegółowe informacje na temat programu leniency można znaleźć również na stronie internetowej UOKiK, m.in. w formie pytań i odpowiedzi dla przedsiębiorców.
Z programu leniency mogą skorzystać również osoby zarządzające przedsiębiorstwem. Przypominamy, że UOKiK może nakładać kary pieniężne nie tylko na spółki, ale również na osoby fizyczne zaangażowane w m.in. zmowy cenowe, zmowy o podziale rynku oraz zmowy zmierzające do ograniczenia produkcji. Kary pieniężne dla nich mogą wynieść do 2 mln zł. UOKiK prowadzi również program leniency plus. Umożliwia on przedsiębiorcy lub osobie zarządzającej, która złoży wniosek jako druga lub kolejna w danej sprawie, uzyskanie dodatkowego obniżenia kary o 30%, jeśli poinformuje UOKiK o innej zmowie, której również była uczestnikiem. W tej drugiej sprawie przedsiębiorca lub osoba zarządzająca będzie miała status pierwszego wnioskodawcy i uniknie w niej kary finansowej.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 430, 55 60 345
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konkurencji, program łagodzenia kar, leniency, zmowa cenowa, zmowa, Fordex, Intersport, program leniency,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (150 KB, doc, 2016.12.30)
- Program Leniency - najważniejsze informacje (166 KB, doc, 2016.12.30)
- Decyzja nr DOK-1/2016 (1,01 MB, pdf, 2016.12.30)
- Komentarz Prezesa Marka Niechciała na temat zmowy cenowej (1,55 MB, mp3, 2016.12.30)
- Wypowiedź Anny Sekindy-Maickiej na temat programu łagodzenia kar (3,74 MB, mp3, 2016.12.30)
- infografika (126,75 KB, png, 2017.01.05)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie