Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Smsy premium - postępowanie UOKiK

< poprzedni | następny > 21.06.2017

Smsy premium - postępowanie UOKiK
  • Urząd wszczął postępowanie przeciwko Polkomtelowi na usługę m.in. Czat Towarzyski świadczoną z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228.
  • Konsumenci, którzy złożyli reklamację są odsyłani do „zewnętrznych podmiotów”.
  • Przyglądamy się praktykom pozostałych operatorów.

mikrofon
Wypowiedź Mateusza Hebdy z UOKiK na temat postępowania


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi, który jako jeden z operatorów świadczy m.in. usługę Czat Towarzyski, zostało wszczęte w połowie maja 2017 r. Podstawą do podjęcia działań były skargi od konsumentów, w których informowali o naliczaniu przez operatora opłat za przychodzące wiadomości sms. Klienci otrzymywali smsy z numeru 7218 o przepełnionej skrzynce telefonicznej. Aby ją odblokować, byli namawiani do wysłania płatnego smsa na kolejny numer - 60228. Przykładowo: Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba. Wysłanie wiadomości oznaczało aktywację tzw. subskrypcji, w której konsument zaczynał otrzymywać jedną płatną wiadomość dziennie. Abonenci mogli też prowadzić płatne smsowe rozmowy towarzyskie z tzw. „centrum operatorskim”.

Wątpliwości prezesa UOKiK budzą odpowiedzi na udzielane konsumentom reklamacje, które mogą utrudniać dochodzenie ich praw, a także fakt, że Polkomtel może nie kontrolować tego, jak partnerzy realizują wysyłkę smsów premium.

Odpowiedzi na reklamacje

Konsumenci wielokrotnie informowali Polkomtel o nieprawidłowościach związanych z usługami świadczonymi z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228. Urząd przeanalizował odpowiedzi Polkomtel na reklamacje klientów. Ze skarg wynika, że wielu nie wiedziało, że aktywowali usługę, dlatego zdziwił ich wysoki rachunek za telefon. Operator odpowiadał, że usługa została prawidłowo zrealizowana i odsyłał konsumentów do „zewnętrznych podmiotów”, nie podając ich nazwy. W ten sposób mógł sugerować, że to te podmioty, a nie Polkomtel, świadczą usługę i mogą rozpatrzyć reklamację. Może to utrudniać abonentom dochodzenie ich praw. Przykładowa odpowiedź Polkomtel:

Każda otrzymana wiadomość podlega opłacie. Szczegółowe informacje na temat świadczenia tej usługi, w tym informacje związane ze sposobem jej uruchomienia, wyłączenia, zablokowania opisane są w Regulaminie promocji „Zwrotny SMS, MMS, WAP Push Premium”. Często serwisy rozrywkowe i informacyjne świadczone są przez zewnętrznych dostawców usług, a nie przez firmę Polkomtel Sp. z o.o. Zatem wszelkie uwagi dotyczące aktywowania usługi należy kierować do odpowiedniego dostawcy serwisu. Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie, reklamację rozpatrzyłem negatywnie.

Obowiązkiem operatora jest podanie abonentom nazwy podmiotu, z którym współpracuje przy realizacji usługi premium.

Kontrola nad podmiotami współpracującymi z operatorem

Wątpliwości urzędu wzbudza brak kontroli Polkomtel nad tym, jak podmioty, z którymi współpracuje przy realizacji usług premium, wywiązują się ze swoich zadań. Przedsiębiorca może nie wiedzieć, jaki podmiot przygotowuje treść dostarczaną w ramach usługi premium, za którą Polkomtel pobiera opłaty, oraz na czym konkretne usługi polegają. Tym samym operator może nie dochowywać należytej staranności przy świadczeniu usług premium na rzecz swoich abonentów. Ponadto, zastrzeżenia wzbudza to, że Polkomtel mógł nie zareagować, gdy wpływały do niego reklamacje konsumentów.

Postępowanie UOKiK

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi może zakończyć się stwierdzeniem stosowania kwestionowanych działań i nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar może wynieść do 10 proc. obrotu operatora. Więcej o zarzutach przeczytaj w jawnej wersji postanowienia o wszczęciu postępowania.

Prezes urzędu prowadzi ponadto postępowanie wyjaśniające, w którym weryfikuje praktyki pozostałych operatorów, którzy również świadczą usługi z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228. 

 

Dla konsumentów

Konsumencie, jeśli chciałbyś powiadomić UOKiK o wprowadzających w błąd smsach, które otrzymałeś - pamiętaj, aby podać lub dołączyć:

  • numer, z którego dostałeś lub na który wysłałeś wiadomość,
  • treść smsa lub treść otrzymanej wiadomości zwrotnej,
  • nazwę „serwisu”, do którego chciałeś uzyskać dostęp lub rodzaju usługi, z której chciałeś skorzystać,
  • print screen strony internetowej lub aplikacji mobilnej, która zachęcała cię do wysłania sms, np. żeby odebrać nagrodę,
  • odpowiedź na reklamację, którą dostałeś od swojego operatora.

Te wszystkie informacje wyślij na adres: smspremium@uokik.gov.pl , a w tytule maila wpisz: „sms”. Pomoc w twojej indywidualnej sprawie uzyskasz, pisząc na porady@dlakonsumentow.pl, dzwoniąc pod numery: 22 290 89 16, 801 440 220 (infolinia UOKiK) lub 22 330 40 00 (infolinia UKE).
 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: sms premium, polkomtel, rynek telekomunikacyjny, operator, telekom, telekomunikacja, postępowanie, ochrona konsumentów,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zaproszenie na IV warsztaty z cyklu Ekonomia prawa konkurencji
Zaproszenie na IV warsztaty z cyklu Ekonomia prawa konkurencji

28 lutego 2018 r. w siedzibie UOKiK odbędą się warsztaty „Koncentracje wertykalne”. Na spotkanie zapraszają UOKiK, Compass Lexecon i Stowarzyszenie Prawa Konkurencji ...>

Pracowity rok rzeczników konsumentów
Pracowity rok rzeczników konsumentów

Prawie pół miliona porad udzielili miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów w 2016 r. Najwięcej skarg - ponad 83 tys. - dotyczyło sprzedawców ubrań i butów. ...>

UOKiK dla bezpieczeństwa: maski antysmogowe i czujniki czadu pod lupą
UOKiK dla bezpieczeństwa: maski antysmogowe i czujniki czadu pod lupą

Półmaska filtrująca (zwana „antysmogową”) przepuszcza szkodliwe pyły, czujnik czadu nie alarmuje, gdy ulatnia się tlenek węgla – wykazały badania w laboratorium.   ...>

Polubownie - nowe zasady mają już rok
Polubownie - nowe zasady mają już rok

Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich.  ...>

UOKiK rozbija kartel
UOKiK rozbija kartel

UOKiK rozbił zmowę producentów płyt drewnopochodnych używanych m.in. do produkcji mebli. Przez prawie cztery lata ustalali wspólnie ceny i wymieniali się poufnymi informacjami. ...>

"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo
"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo

Prezes UOKiK ostrzega: uważaj na oszustwa i „inwestycje” alternatywne, które mogą wykorzystywać model piramid finansowych.  ...>

Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK
Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK

Przedsiębiorco, bierzesz udział w zmowie cenowej? Podzieliłeś rynek ze swoim konkurentami? Grozi ci kara finansowa do 2 milionów złotych lub 10 proc. obrotu firmy ...>

Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki
Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki

Doprecyzowanie sytuacji, w których przedsiębiorca może złożyć wniosek o ograniczenie prawa wglądu w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UOKiK.  ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE