Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Jak wybierać opony
< poprzedni | następny > 23.06.2017
- Przyczepność, wpływ na zużycie paliwa, poziom hałasu - to informacje na etykietach nowych opon do samochodów osobowych.
- UOKiK bierze udział w międzynarodowym projekcie, w którym dane producentów są weryfikowane laboratoryjnie.
- Kontrole prowadzone są 15 krajach.
Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK - objaśnienie etykiety
Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK - międzynarodowy test opon
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Zgodnie z obowiązującymi przepisami na każdej nowej oponie do samochodu osobowego musi znaleźć się etykieta z informacjami o efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia oraz klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Dzięki tym informacjom konsumenci mogą bez problemu porównywać opony różnych producentów i wybrać korzystniejszą ofertę.
UOKiK w międzynarodowym projekcie dotyczącym monitoringu rynku opon
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bierze udział w trwającym do 2018 roku projekcie dotyczącym monitorowania rynku opon. 14 państw Unii Europejskiej (Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, Niemiec, Litwy, Luksemburga, Łotwy, Polski, Rumunii, Szwecji) oraz Turcja wymieniają się informacjami i doświadczeniami dotyczącymi kontroli opon. Zakłada się, że w ramach kontroli realizowanych we wszystkich państwach biorących udział w projekcie sprawdzonych zostanie poprawność etykietowania 15 tysięcy partii opon i dokumentacja techniczna 1500 partii. Do badań laboratoryjnych, w których zostaną zweryfikowane informacje producentów o właściwościach produktów trafi 150 różnych ich modeli. Wyniki zostaną opublikowane w pierwszym półroczu 2018 r.
Więcej informacji o międzynarodowym projekcie można znaleźć w newsletterze.
Kupujemy opony - informacje dla konsumentów
- Na oponach powinny być naklejki lub etykiety – znajdziesz tam najważniejsze informacje o klasie efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia i o klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Te same informacje powinny znaleźć się na stronie sklepu internetowego. Porównując etykiety, łatwiej dokonasz wyboru opon, uwzględniając poziom bezpieczeństwa i wpływ na środowisko.
- Kupujesz przez internet? Masz prawo odstąpić od umowy i oddać opony w ciągu 14 dni od momentu ich odbioru. Sprzedawca zwróci ci pieniądze wraz z kosztami standardowej dostawy. Pamiętaj jednak, że musisz odesłać je na własny koszt. Zwrot opon w sklepie stacjonarnym zależy od dobrej woli sprzedawcy.
- Opony wadliwe masz prawo reklamować przez 2 lata od zakupu. Pamiętaj, że do reklamacji potrzebny ci będzie paragon albo inny dowód zakupu (np. potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły ci podczas zakupów).
- Wszelkie zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa lub oznakowania produktów zgłaszaj do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Inspekcji Handlowej w UOKiK.
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, produkty, wiih, kontrola inspekcji handlowej, inspekcja handlowa, bezpieczeństwo produktów, opony, motoryzacja,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (164 KB, doc, 2017.06.23)
- Działania w ramach nadzoru rynku nad obrotem opon 2015 (MSTyr15) (278,09 KB, pdf, 2017.06.23)
- Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK - objaśnienie etykiety (1,01 MB, mp3, 2017.06.23)
- Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK - międzynarodowy test opon (1,96 MB, mp3, 2017.06.23)
- infografika (322,38 KB, png, 2017.06.23)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie