Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
polubowne.uokik.gov.pl - nowa strona UOKiK
< poprzedni | następny > 26.07.2017

- Ruszyła strona internetowa informująca o pozasądowym dochodzeniu roszczeń.
- Wejdź na www.polubowne.uokik.gov.pl i dowiedz się, jak rozwiązać spór ze sprzedawcą.
- Droga pozasądowa jest szybsza, tańsza i prostsza niż sądowa.
Komentarz Michała Holeksy, dyrektora w Biurze Prezesa UOKiK
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
www.polubowne.uokik.gov.pl – to adres strony internetowej, która informuje o tym, jak możesz rozwiązać spór z przedsiębiorcą poza sądem. Znajdziesz na niej odpowiedzi na najczęstsze pytania, np. kiedy możesz skorzystać z takiej drogi, ile trwa takie postępowanie, jak ono przebiega. Na stronie zamieściliśmy również wyszukiwarkę podmiotów, które pomogą ci rozwiązać spór. Przygotowaliśmy też ulotkę, która zawiera najważniejsze informacje o polubownym dochodzeniu roszczeń.
Pozasądowe rozwiązywanie sporów
10 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Oznacza to, że jeżeli sprzedawca odrzucił reklamację konsumenta, albo zmienił twoje żądanie, to możesz rozwiązać spór pozasądowo, składając wniosek do wyspecjalizowanego podmiotu. Ich dane znajdują się w rejestrze na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tej chwili wpisanych jest tam 6 podmiotów: Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki – sprawy z zakresu usług finansowych, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – usługi telekomunikacyjne i pocztowe, Rzecznik Finansowy – podmioty rynku finansowego, Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie – spory pomiędzy konsumentami a liniami lotniczymi, Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego – spory między pasażerami a przewoźnikami kolejowymi oraz inspektorzy Inspekcji Handlowej. Spór można rozwiązać, zwracając się do Inspekcji Handlowej, w sprawach z zakresu m.in. umów sprzedaży, turystycznych, deweloperskich, remontowych.
Komentarz Wandy Rzeźnickiej-Miluch przewodniczącej Stałego Sądu Polubownego w Szczecinie
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Punkt kontaktowy dla konsumentów
W UOKiK działa punkt kontaktowy udzielający pomocy konsumentom i przedsiębiorcom w sprawach dotyczących pozasądowego rozwiązywania sporów. Zadzwoń, napisz lub umów się na osobiste spotkanie - tel: 22 55 60 333, e-mail: kontakt.adr@uokik.gov.pl, adres: pl. Powstańców Warszawy 1, Warszawa. Z pracownikiem punktu możesz spotkać się osobiście w godzinach: poniedziałek 12:00-16:00; wtorek/środa/piątek 10:00-14:00; czwartek 8:30-12:30.
Konsumenci najczęściej zadają pytania z dziedziny: sprzedaży konsumenckiej (zakup ubrań, sprzętu elektronicznego) - w których właściwa jest Inspekcja Handlowa oraz linii lotniczych, gier online, a także telefonii komórkowych.
Rozporządzenia dla Inspekcji Handlowej
Prezes Rady Ministrów podpisała rozporządzenia regulujące pracę Inspekcji Handlowej w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów. Rozporządzenia określają m.in.:
Komentarz Dagmary Dłużewskiej z UOKiK
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
- treść wniosku, który składa konsument, gdy chce rozwiązać sprawę polubownie przy pomocy Inspekcji Handlowej;
- rodzaj dokumentów, które konsument musi dołączyć;
- sposób składania wniosków – można to zrobić zwykłą pocztą i elektronicznie;
- termin na wyrażenie zgody na propozycję rozwiązania sporu, który wynosi minimum 10 dni.
Więcej informacji o tym, jak można rozwiązać spór poza sądem, znajdziesz na stronie: www.polubowne.uokik.gov.pl
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, ADR
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (228,65 KB, docx, 2017.07.26)
- Komentarz Michała Holeksy, dyrektora w Biurze Prezesa UOKiK.mp3 (1,97 MB, mp3, 2017.07.19)
- Komentarz Dagmary Dłużewskiej z UOKiK.mp3 (2,6 MB, mp3, 2017.07.19)
- Komentarz Wandy Rzeźnickiej-Miluch przewodniczącej Stałego Sądu Polubownego w Szczecinie (1,94 MB, mp3, 2017.07.26)
Warto przeczytać
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. ...>
Sprawdziliśmy oznakowanie 20 modeli bidonów dla dzieci do lat 4. Nieprawidłowości miało 8 z nich. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard). ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen na rynku wyposażenia łazienek. ...>
Prezes UOKiK postawił zarzuty UPC Polska, spółce grozi kara do 10 proc. obrotów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie