Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Nowelizacja kc i ustawy o kredycie konsumenckim

< poprzedni | następny > 17.02.2006

Nowelizacja kc i ustawy o kredycie konsumenckim

Najwyższą dopuszczalną wysokość odsetek od udzielanych kredytów konsumenckich oraz maksymalną sumę kwoty wszystkich opłat i prowizji związanych z zawarciem umowy kredytowej wprowadzają od 20 lutego znowelizowane przepisy kodeksu cywilnego i ustawy o kredycie konsumenckim

Zgodnie z nowym prawem, maksymalna wysokość odsetek udzielanych kredytów nie może przekraczać w stosunku rocznym czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego NBP. Obecnie maksymalne odsetki nie mogą więc wynosić więcej niż 23 proc. Nowe przepisy przewidują sankcje karne (kara grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności do 2 lat) dla przedsiębiorców zastrzegających w kontrakcie z konsumentem odsetki wyższe od maksymalnych.

Kolejne zmiany dotyczą samego kosztu kredytu. Dzięki nowym przepisom łączna kwota wszystkich opłat i prowizji związanych z zawarciem umowy kredytowej nie może przekraczać 5 proc. pożyczanych pieniędzy. Wyjątek dotyczy kosztów ubezpieczenia kredytu ponoszonych przez przedsiębiorcę.

Nowelizacja rozszerza widełki dotyczące kwot udzielanego kredytu. Od 20 lutego przepisy regulujące zasady udzielania kredytów konsumenckich będą dotyczyć każdej umowy do 80 tys. złotych lub równowartości tej sumy w innej walucie (dotychczas przepisy nie obowiązywały w przypadku kredytów poniżej 500 złotych). Dodatkowo nowelizacja będzie miała zastosowanie do kredytów udzielanych na każdy okres, a nie - jak to było dotychczas - na co najmniej 3 miesiące. Kolejnym ułatwieniem dla słabszych uczestników rynku jest rozszerzenie ustawy na wszystkie rodzaje udzielanych kredytów konsumenckich, również przeznaczonych na przykład na cele związane z rozbudową lub zakupem mieszkania, które dotychczas nie były objęte tymi przepisami.

Nowe przepisy zwiększają obowiązki informacyjne banków i innych instytucji udzielających kredytu. W umowie będą się teraz musiały znaleźć informacje dotyczące rocznej wysokości karnych odsetek oraz warunki ich zmiany. Przedsiębiorca udzielający kredytu musi również podać inne koszty, jakie będzie ponosić konsument, który nie wykonuje umowy np. koszty upomnień, wezwań do zapłaty. Zgodnie z nowym prawem, osoba zawierająca umowę kredytową powinna otrzymać jej egzemplarz w chwili zawarcia. Jeśli jest to z przyczyn technicznych niemożliwe, powinna dostać wzorzec kontraktu a następnie podpisany przez instytucję finansową egzemplarz umowy w ciągu 7 dni.

Kredyt konsumencki to każdy kredyt zaciągnięty na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. gotówkowy lub mieszkaniowy). Mamy z nim do czynienia również przy zakupach na raty lub z odroczonym terminem płatności. Jest to kontrakt zawarty między konsumentem a przedsiębiorcą (bankiem lub inną instytucją finansową), od której można odstąpić bez podania przyczyny w terminie do 10 dni od dnia jej zawarcia. Każda umowa o kredyt konsumencki powinna zawierać m.in. informacje na temat:

  • opłat i prowizji oraz innych kosztów związanych z udzielaniem kredytu, w tym opłaty przygotowawczej (pobieranej za rozpatrzenie wniosku oraz przygotowanie i zawarcie kontraktu) oraz warunki jej zmiany;
  • sposobu zabezpieczenia kredytu;
  • łącznej kwocie wszystkich kosztów, opłat i prowizji;
  • terminu, sposobu i skutkach odstąpienia od umowy.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry