Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Europejska Grupa Finansowa Council - decyzja UOKiK

< poprzedni | następny > 26.10.2017

Europejska Grupa Finansowa Council - decyzja UOKiK
  • EGF Council, pośrednik finansowy, proponował konsumentom pożyczki, których warunki nie odpowiadały ich potrzebom i możliwościom spłaty.
  • Prezes UOKiK stwierdził, że firma naruszała zbiorowe interesy konsumentów.
  • Nałożona kara wyniosła ponad 6,3 mln zł.

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Europejska Grupa Finansowa Council we Wrocławiu była pośrednikiem kredytowym, działała pod marką Personal Finanse w ok. 50 miejscowościach w Polsce. Ofertę kierował do konsumentów, którzy mieli trudności z pożyczeniem pieniędzy w innych instytucjach finansowych. Urząd wszczął postępowanie przeciwko EGF Council w grudniu 2016 r. i ostrzegał przed działaniami tej spółki. Działania zostały podjęte po skargach konsumentów.

- Pracownicy EGF Council manipulowali informacjami przekazywanymi konsumentom, ponieważ kierowali się chęcią zysku. Nakłaniali ich do tego, żeby jednak pożyczyli więcej pieniędzy niż byli w stanie spłacać. Efekt był taki, że klient popadał w jeszcze większe problemy finansowe. Te praktyki były bardzo niekorzystne dla konsumentów, dlatego nałożyliśmy wysoką karę – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK stwierdził, że pośrednik finansowy EGF Council m.in.: :

  1. Oferował konsumentom kredyty, które nie odpowiadały ich potrzebom ani możliwościom spłaty.

Konsumenci otrzymywali ofertę znacznie przekraczającą zgłaszane zapotrzebowanie. Mieli wątpliwości, ale przedstawiciele EGF Council zapewniali ich, że oferta jest korzystna, bo nadwyżkę będzie można zwrócić do banku, jest to część szerszego planu zmierzającego do wyczyszczenia historii kredytowej, czy polepszenia zdolności kredytowej.

Jeden z konsumentów pisał: Powiedziała, że najlepszym kredytem dla mnie jest kredyt na kwotę 27.879,01 zł z ratą 600 zł miesięcznie, ale żebym się nie przejmował, bo nie muszę wykorzystać całości pieniędzy, że mogę zrobić tak, że wypłacam 6.000 zł (to kwota, którą potrzebowałem), 6.673,80 (dla nich w formie opłaty), a pozostałe ok. 15.000,00 mogę oddać do banku i wtedy ona zrobi tak, że rata miesięczna będzie 100 zł przez 72 miesiące.

  1. Nakłaniał konsumentów bez zdolności kredytowej do zaciągnięcia zobowiązań za pośrednictwem osoby trzeciej, opisywanej jako osoba uwiarygodniająca, wspomagająca gwarant, żyrant.

Pracownicy EGF Council zapewniali konsumentów, że po pewnym czasie zobowiązanie zostanie na nich przeniesione. Tymczasem, zgodnie z prawem, przejęcie długu wymaga zgody wierzyciela. Nie można mieć pewności, że bank na to się zgodzi. Konsument poinformował urząd o tym, że: Zażądano poręczyciela więc się zgłosiłem. Przy podpisywaniu umowy z pośrednikiem okazało się, że kredyt jest na mnie i to na kwotę 27 434,44 zł na 96 miesięcy, łącznie do spłaty 67 265,86 zł.

  1. Nie informował klientów o kosztach pośrednictwa finansowego podczas zawierania umowy.

Konsumenci byli zaskoczeni wysokością wynagrodzenia, jakie mieli zapłacić. Jeden z konsumentów informował o tym, że: (…) Chciałem napomnieć, że za każdym razem pytałem się tej Pani, dlaczego jest taka duża suma kredytu, gdyż ja chciałem wziąć kredyt tylko w wysokości 10.000 zł. Ta Pani odpowiedziała mi, że ja to 10.000 zł dostanę, a resztę mam przelać na to nieznane mi konto, ponieważ chce na tym zarobić pośrednik i bank.

Wszystkie zakwestionowane przez UOKiK praktyki opisane są w decyzji. Nałożona kara wyniosła ponad 6,3 mln zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

W sprawie działań Europejskiej Grupy Finansowej Council S.A. śledztwo prowadzi też Prokuratura Regionalna we Wrocławiu (sygn. RP I Ds.41.2016).

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, postępowanie, EGF Council

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji

Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>

#PrawaKonsumenta2023 - Prezes UOKiK mówi "sprawdzam"
#PrawaKonsumenta2023 - Prezes UOKiK mówi "sprawdzam"

Rzekome obniżki cen, fałszywe opinie konsumentów w sieci, źle oznaczone płatne reklamy w wynikach wyszukiwania? ...>

Klauzule podnoszące ceny - Prezes UOKiK sprawdza deweloperów
Klauzule podnoszące ceny - Prezes UOKiK sprawdza deweloperów

Czy we wzorcach umów deweloperskich pojawiają się klauzule waloryzujące ceny nieruchomości? ...>

Nieuczciwe praktyki w fotowoltaice - ponad 28 mln zł kary dla BO Energy
Nieuczciwe praktyki w fotowoltaice - ponad 28 mln zł kary dla BO Energy

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której nałożył ponad 28 mln zł kary na spółkę BO Energy (wcześniej FG Energy). ...>

Oznaczanie reklam w internecie - popularne serwisy pod lupą Prezesa UOKiK
Oznaczanie reklam w internecie - popularne serwisy pod lupą Prezesa UOKiK

Czy treści reklamowe na internetowych serwisach opiniotwórczych i ich profilach w portalach społecznościowych są prawidłowo oznaczane? ...>

Zatory płatnicze - nowelizacja ustawy i najnowsze decyzje
Zatory płatnicze - nowelizacja ustawy i najnowsze decyzje

8 grudnia 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. ...>

Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK
Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK

Prezes UOKiK przeprowadził badanie rynku, w którym sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone, np. logistyczne lub informatyczne, na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. ...>

Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści
Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści

Po lekturze Rekomendacji Prezesa UOKiK wiesz już co oznaczać, jak i kiedy w kontekście treści reklamowych w mediach społecznościowych. ...>

 

  
  

Do góry