Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Mięso pod lupą Inspekcji Handlowej
< poprzedni | następny > 11.12.2017
- Wieprzowina w tatarze wołowym, substancje dodatkowe E- w białej kiełbasie, których nie powinno być.
- Inspekcja Handlowa sprawdziła surowe mięso i jego wyroby.
- Inspektorzy zakwestionowali produkty sprzedawane w 70 sklepach na 168 sprawdzonych.
Katarzyna Kielar z Inspekcji Handlowej w Katowicach - jak kupować mięso
Katarzyna Kielar z Inspekcji Handlowej w Katowicach - czym jest Produkt polski
Grzegorz Sobczyński z Departamentu Inspekcji Handlowej - wyniki kontroli
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Inspekcja Handlowa (IH) na zlecenie UOKiK sprawdziła jakość i oznakowanie surowego mięsa i jego wyrobów (np. biała kiełbasa, tatar, metka).
Kontrola mięsa
Inspektorzy sprawdzili 168 sklepów i hurtowni w całej Polsce, kwestionując produkty sprzedawane w 70 (41,7 proc.). Placówki zostały wylosowane lub wytypowane na podstawie negatywnych wyników z poprzednich kontroli. Zastrzeżenia wzbudziło 218 partii mięsa (22,7 proc.) na 962 skontrolowane przez IH. Najczęściej mięso było błędnie oznakowane.
Nieprawidłowości
Wiele produktów zawierało składniki, których nie powinny mieć. Badania laboratoryjne wykazały, że np. że: mięso wieprzowe garmażeryjne zawierało 60 proc. indyka, a tatar lub hamburger wołowy – wieprzowinę.
Ponadto, etykiety mrożonych kiełbasek jagnięcych informowały, że producent dodał do nich konserwant E-250, czyli azotyn sodu, choć może się on znaleźć tylko w kiełbasie surowej białej, kiełbasie surowej metce, tatarze wołowym i golonce peklowanej. W kiełbasie białej znalazły się substancje dodatkowe: E-621 - wzmacniacz smaku i E-551 i E-535 - substancje przeciwzbrylające, których nie można dodawać do białej kiełbasy.
Zgodnie z prawem, lista dodatków do surowych wyrobów mięsnych jest bardzo ograniczona w stosunku do listy substancji dodatkowych dozwolonych do przetworów mięsnych, np. wędlin.
Ponadto, zdarzyło się, że opakowanie mięsa wieprzowego nie zawierało obowiązkowej informacji o kraju lub miejscu pochodzenia mięsa. Producenci używają też znaków graficznych „Produkt polski”, jednak niezgodnie z wzorem określonym w przepisach.
Kary
Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 38 decyzji: o zafałszowaniu lub niewłaściwej jakości (33 decyzje) i o wycofaniu przeterminowanego mięsa (5). Łączne kary to prawie 30 tys. zł.
Jeżeli masz wątpliwości do oznakowania lub jakości mięsa, skontaktuj się z Inspekcją Handlową.
Porady dla konsumentów
W sklepach znajdziemy:
- „świeże mięso” – czyli mięso, które nie zostało poddane żadnemu procesowi poza chłodzeniem, mrożeniem, w tym mięso pakowane próżniowo. Nie może zawierać przypraw i substancji dodatkowych.
- „surowe wyroby mięsne” oznaczają mięso, do którego producent dodał środki spożywcze, przyprawy lub substancje dodatkowe, lub które poddano procesowi niewystarczającemu do modyfikacji struktury mięsa (np. nie poddano parzeniu, gotowaniu).
Jakie informacje znajdziemy na mięsie pakowanym i sprzedawanym luzem, na wagę?
Surowe mięso paczkowane – obowiązkowe informacje:
- nazwa,
- miejsce chowu, miejsce uboju i kod partii identyfikujący mięso,
- w przypadku mięsa mielonego: nazwa „mięso ...” i nazwa/y gatunku zwierzęcia z których pochodzi, „zawartość procentowa tłuszczu poniżej...” oraz „stosunek kolagenu do białka poniżej ...”,
- termin przydatności do spożycia,
- ilość netto,
- warunki przechowywania,
- nazwa i adres podmiotu odpowiedzialnego na produkt,
- data zamrożenia.
Paczkowane surowe wyroby mięsne – obowiązkowe informacje:
- nazwa,
- wykaz składników,
- informacja o dodanej wodzie, jeżeli jest jej więcej niż 5 proc. masy produktu,
- ilość netto,
- termin przydatności do spożycia,
- warunki przechowywania,
- nazwa i adres podmiotu odpowiedzialnego na produkt,
- data zamrożenia.
Produkt polski – oznakowanie dobrowolne. Producenci mogą je umieszczać na produktach, do których produkcji użyli składników z Polski (np. będzie nim mięso ze zwierząt urodzonych, chowanych i ubitych w naszym kraju). Przepisy określają, jak musi wyglądać znak graficzny „Produkt polski”.
Surowe mięso kupowane na wagę, luzem: sprzedawca na wywieszce musi podać jedynie nazwę mięsa i jego producenta, a dla surowych wyrobów mięsnych dodatkowo wykaz składników.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, Inspekcja Handlowa, kontrola IH, mięso, żywność, IH, kontrola,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (178 KB, doc, 2017.12.11)
- Informacja z kontroli mięsa (639,01 KB, pdf, 2017.12.11)
- Katarzyna Kielar z Inspekcji Handlowej w Katowicach - jak kupować mięso (2,73 MB, mp3, 2017.12.11)
- Katarzyna Kielar z Inspekcji Handlowej w Katowicach - czym jest Produkt polski (3,01 MB, mp3, 2017.12.11)
- Grzegorz Sobczyński z Departamentu Inspekcji Handlowej - wyniki kontroli (887,07 KB, mp3, 2017.12.11)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie