Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Getin Noble Bank - wyrok sądu
< poprzedni | następny > 26.01.2018

- Sąd Apelacyjny przyznał rację UOKiK, że doradcy Getin Noble Banku wprowadzali klientów w błąd.
- Oferując ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, tzw. polisolokaty, nie informowali o ryzyku utraty oszczędności.
- Stanowisko urzędu poparł również prokurator.
23 stycznia Sąd Apelacyjny wydał wyrok, w którym oddalił odwołanie Getin Noble Banku (GNB) od decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W 2013 r. prezes UOKiK stwierdził, że doradcy banku wprowadzali klientów w błąd, oferując ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Eksponowali informacje o korzyściach kosztem ryzyka.
Pracownicy GNB i placówek współpracujących prowadzili z konsumentami rozmowy w taki sposób, aby wierzyli oni, że decydują się na bezpieczny produkt, dzięki któremu osiągną wysokie zyski. W rzeczywistości konsument zawierał umowę na długoletni produkt inwestycyjny – czyli ubezpieczenie z funduszem kapitałowym, a gdy chciał się z niego wycofać, tracił oszczędności. Zdaniem UOKiK, konsumenci nie mieli jasnych informacji na temat ryzyka związanego z tym produktem, w tym o konsekwencjach wcześniejszego jej zerwania i możliwości utraty zgromadzonych pieniędzy.
Urząd podkreślił, że każdy klient ma prawo do poznania istotnych cech produktu. Pracownicy banków muszą przekazywać informacje jasno, jednoznacznie i nie mogą wprowadzać w błąd. Powinni informować w takim samym stopniu zarówno o korzyściach, jak i o ryzyku związanym z produktem finansowym. Sprzeczne z dobrymi obyczajami jest ukrywanie przed klientem istotnych cech produktu. Z tym poglądem zgodził się sąd, który w ustnym uzasadnieniu stwierdził, że konsumenci powinni otrzymać nie tylko dane o korzyściach , ale także o ryzykach, jakie wiążą się z tego typu produktem finansowym, w tym na możliwości utraty zainwestowanej kwoty.
Stanowisko UOKiK poparł prokurator, który był obecny na rozprawie w sądzie. Poinformował, że trzy Prokuratury Okręgowe prowadzą postępowania przygotowawcze w sprawie umów ubezpieczenia na życie z UFK zawieranych przez Getin Noble Bank. Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego, bank musi zapłacić karę 5 mln zł do budżetu państwa.
Sygnatura sprawy w sądzie: VII AGa 808/18.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, wyroki sądowe, Getin Noble Bank, ufk, polisolokaty, ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (224,23 KB, docx, 2018.01.26)
Warto przeczytać
Okulary przeciwsłoneczne – popularny zakup w sezonie letnim. Są traktowane jako modny dodatek, ale przypominamy, że powinny one przede wszystkim pełnić funkcję ochronną. ...>
Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>
„Moja ocena 5/5”, „Firma godna polecenia”, „Polecam z całego serca” – brzmi znajomo? Pewnie tak, jeśli kupując w sieci czytasz opinie. Niestety nie zawsze są one prawdziwe. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował mechanizm naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk stosowany przez spółkę AXA Życie TU S.A.(obecnie UNIQA). ...>
Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych? ...>
Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Szczegóły znajdziesz w najnowszym stanowisku Prezesa Urzędu. ...>
Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie