Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK pyta sklepy o zakaz fotografowania cen

< poprzedni | następny > 22.02.2018

UOKiK pyta sklepy o zakaz fotografowania cen
  • Sprzedawcy nie pozwalają fotografować cen produktów i skanować kodów kreskowych – skarżą się klienci.
  • UOKiK wystąpił do 25 przedsiębiorców prowadzących duże sieci handlowe z prośbą o wyjaśnienia.
  • Konsument ma prawo porównywać ceny, zabranianie mu tego można uznać za nieuczciwą praktykę rynkową.

Wypowiedź Małgorzaty Cieloch z Biura Prasowego UOKiK
Wypowiedź Małgorzaty Cieloch z Biura Prasowego UOKiK

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Chcesz porównać ceny w różnych sklepach i robisz zdjęcie? Masz zamiar sprawdzić, jakie składniki zawiera dany produkt i skanujesz telefonem kod kreskowy? Zdarza się, że ochrona bezprawnie zabrania takich działań.

- Sklepy nie mogą zakazywać takich praktyk. Jednym z podstawowych praw konsumenta jest możliwość swobodnego wyboru oferty, która mu najbardziej odpowiada pod względem ceny czy właściwości produktu. Musi mieć więc możliwość porównania, co może zrobić na różne sposoby, także poprzez aplikacje czy zdjęcia – podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Pod koniec stycznia urząd wystąpił do Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która zrzesza 14 firm prowadzących sieci handlowe, m.in. Auchan, Tesco, Carrefour, Biedronkę, Żabkę, Castoramę. Wysłał też pisma do 11 innych przedsiębiorców, m.in. prowadzących sklepy Lewiatan, Rossmann, Piotr i Paweł, Top Market. Ostrzega w nich, że zakaz fotografowania czy skanowania utrudnia konsumentom porównywanie cen. Może to stanowić nieuczciwą praktykę rynkową naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. A za to może grozić kara pieniężna do 10 proc. obrotu osiągniętego przez firmę w poprzednim roku.

Na razie UOKiK prosi przedsiębiorców o wyjaśnienia. Chcemy się dowiedzieć, czy zdarzają się tam podobne praktyki, czy istnieją wewnętrzne regulaminy dotyczące fotografowania lub skanowania i czy w związku z zastrzeżeniami prezesa urzędu firmy zamierzają zmienić swoją politykę w tej kwestii.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, ceny, działania miękkie, supermarkety

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

UOKiK dla studentów - zgłoś się na Summer Camp
UOKiK dla studentów - zgłoś się na Summer Camp

Zbliżają się wakacje. Niektórzy szukają miejsca na urlop, inni... studenckich praktyk. ...>

Jak obliczać i prezentować obniżki cen - wyjaśnienia Prezesa UOKiK
Jak obliczać i prezentować obniżki cen - wyjaśnienia Prezesa UOKiK

Przedsiębiorco, informujesz o promocji? Od 1 stycznia br. masz obowiązek podawać najniższą cenę z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. ...>

Jakość paliw ciekłych i LPG w 2022 roku
Jakość paliw ciekłych i LPG w 2022 roku

Wyniki kontroli w 2022 r. wskazują na poprawę jakości benzyny i pogorszenie jakości LPG w porównaniu do ubiegłego roku. Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek dominuje olej napędowy. ...>

Compensa wypłaci konsumentom rekompensaty - decyzja Prezesa UOKiK
Compensa wypłaci konsumentom rekompensaty - decyzja Prezesa UOKiK

Dodatkowa ochrona za wyższą składkę? Jeśli konsument nie zareagował na taką ofertę, Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie uznawało to za zgodę.   ...>

Foliówki, siatki i reklamówki = koszty i obowiązki
Foliówki, siatki i reklamówki = koszty i obowiązki

Przedsiębiorco, zobacz kiedy i w jakiej wysokości masz obowiązek pobierać opłatę recyklingową. ...>

Parkingi pod lupą Prezesa UOKiK - ponad 820 tys. zł kary dla spółki APCOA
Parkingi pod lupą Prezesa UOKiK - ponad 820 tys. zł kary dla spółki APCOA

Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem.   ...>

UOKiK liderem porozumienia na rzecz ochrony konkurencji w Europie Środkowo-Wschodniej
UOKiK liderem porozumienia na rzecz ochrony konkurencji w Europie Środkowo-Wschodniej

Z inicjatywy Prezesa UOKiK szefowie 10 urzędów antymonopolowych podpisali w Warszawie porozumienie o współpracy regionalnej. ...>

Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji

Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>

 

  
  

Do góry