Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

E-wyzwania na Światowy Dzień Konsumenta

< poprzedni | następny > 15.03.2018

E-wyzwania na Światowy Dzień Konsumenta
  • 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta.
  • Cyfryzacja życia i ochrona praw e-konsumenta ― to tematy kongresu współorganizowanego przez UOKiK, który odbywa się z tej okazji.
  • Podczas spotkania wręczono prezydenckie Krzyże Zasługi i rozstrzygnięto konkurs Amicus Consumentium.

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Jak zmienia się sytuacja konsumenta w cyfryzującym się świecie? Czy e-handel potrafi się samoregulować? Jak chronić swoje dane? Jakie są zagrożenia w świecie cyfrowych finansów? To tylko niektóre pytania dyskutowane podczas Kongresu Konsument 2018, który rozpoczął się 14 marca na warszawskim stadionie PGE Narodowy. Hasło tegorocznego spotkania to „Kto tworzy cyfrowego konsumenta?”.

Kto tworzy cyfrowego konsumenta?

Dwudniowy kongres odbywa się z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca. W tym dniu w 1962 r. prezydent USA John F. Kennedy ogłosił cztery podstawowe prawa konsumentów do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Organizatorami kongresu są: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów oraz Federacja Konsumentów. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła wicepremier Beata Szydło.

- Zagadnienia z zakresu telemarketingu, e-handlu czy cyfrowych finansów to tylko niektóre wyzwania, którym codziennie czoła stawiają rzecznicy konsumentów. Ich pomoc przyjmuje różną formę - czasem wystarczy porada, innym razem potrzebna jest walka przed sądem. Warto jednak jasno powiedzieć, że w sporze z przedsiębiorcą konsumenci tracą coś więcej, niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa. Na szczęście Wy tę wiarę przywracacie – tymi słowami wicepremier i przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów Beata Szydło zwróciła się do rzeczników konsumentów w liście przesłanym specjalnie na Kongres Konsument 2018.

- Spotykamy się na pięknym i nowoczesnym Stadionie Narodowym. Tak jak ucywilizowało się to miejsce, gdzie kiedyś kwitł nigdzie nierejestrowany czy nawet nielegalny handel, tak chcemy cywilizować stosunki przedsiębiorca–konsument, aby ten ostatni miał coraz lepszą ochronę w szybko zmieniającym się świecie ― mówił podczas otwarcia kongresu Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Jego uczestnicy zastanawiają się, jakie wyzwania przed instytucjami chroniącymi prawa konsumenta stawiają internet i nowoczesne technologie. Panele i warsztaty są poświęcone m.in. ochronie danych osobowych, sklepom internetowym, nowym usługom finansowym i telekomunikacyjnym, pozasądowemu rozwiązywaniu sporów.

Odznaczenia i wyróżnienia

W trakcie spotkania odbyły się dwie uroczystości. Pierwszą z nich było odznaczenie prezydenckim Brązowym Krzyżem Zasługi działaczy organizacji konsumenckich, którzy szczególnie przyczyniają się do lepszej ochrony polskich konsumentów. Uhonorowani zostali:

  • Grażyna Rokicka prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich od 1995 r. Przyczyniła się m.in. do powstania instytucji Rzecznika Konsumentów oraz bezpłatnej infolinii konsumenckiej. Członek Europejskiej Konsultacyjnej Grupy Konsumenckiej (ECCG) oraz Zgromadzenia Ogólnego Europejskiej Organizacji Konsumenckiej (BEUC).
  • Kamil Pluskwa-Dąbrowski prezes Federacji Konsumentów od 2011 r. Adwokat specjalizujący się w prawie konsumenckim, telekomunikacyjnym i energetycznym, arbiter w Polubownym Sądzie Konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Uczestniczy w konsultacjach projektów aktów prawnych dotyczących konsumentów.

Światowy Dzień Konsumenta jest również okazją do nagrodzenia przedsiębiorców, którzy są przyjaźni konsumentom. Już po raz drugi UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów przyznali tytuł Amicus Consumentium przedsiębiorcom, którzy w 2017 r. upowszechniali ideę polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. Laureatami zostały 3 firmy:

  • CCC ― sieć sklepów z obuwiem z siedzibą w Polkowicach,
  • POLO Bogusław Szczepiński ― sklepy z odzieżą, akcesoriami i obuwiem sportowym z Koszalina,
  • Powszechna Spółdzielnia Spożywców „Społem” w Katowicach.

Zwycięskie firmy zostały wytypowane przez miejskiego rzecznika konsumentów w Koszalinie oraz sześć Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorstwa otrzymały prawo do posługiwania się tytułem Amicus Consumentium 2017 roku za upowszechnianie idei polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich”. Kolejna edycja konkursu za rok.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, seniorzy, rzecznicy, rzecznicy konsumentów, senat, Amicus Consumentium, światowy dzień konsumenta, Krzyż Zasługi, debata, konferencja, spotkanie, odznaczenia, nagrody

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

 

Warto przeczytać

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>

Rusza kampania "Poznaj swojego kontrahenta"
Rusza kampania "Poznaj swojego kontrahenta"

Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Chcemy wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów. ...>

Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK
Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK

Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Żarówki i oprawy - czy są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej
Żarówki i oprawy - czy są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej

Nieprawidłowe oznakowanie produktów to najczęstsze zastrzeżenia w stosunku do tradycyjnych żarówek i opraw oświetleniowych. Inspekcja Handlowa skontrolowała 300 rodzajów wyrobów i zakwestionowała 35,3 proc. z nich.   ...>

Nowy rejestr klauzul niedozwolonych
Nowy rejestr klauzul niedozwolonych

Na stronie internetowej UOKiK działa nowy rejestr klauzul niedozwolonych. Teraz łatwiej wyszukasz konkretne postanowienie   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości