Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
E-wyzwania na Światowy Dzień Konsumenta
< poprzedni | następny > 15.03.2018

- 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta.
- Cyfryzacja życia i ochrona praw e-konsumenta ― to tematy kongresu współorganizowanego przez UOKiK, który odbywa się z tej okazji.
- Podczas spotkania wręczono prezydenckie Krzyże Zasługi i rozstrzygnięto konkurs Amicus Consumentium.
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Jak zmienia się sytuacja konsumenta w cyfryzującym się świecie? Czy e-handel potrafi się samoregulować? Jak chronić swoje dane? Jakie są zagrożenia w świecie cyfrowych finansów? To tylko niektóre pytania dyskutowane podczas Kongresu Konsument 2018, który rozpoczął się 14 marca na warszawskim stadionie PGE Narodowy. Hasło tegorocznego spotkania to „Kto tworzy cyfrowego konsumenta?”.
Kto tworzy cyfrowego konsumenta?
Dwudniowy kongres odbywa się z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca. W tym dniu w 1962 r. prezydent USA John F. Kennedy ogłosił cztery podstawowe prawa konsumentów ― do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Organizatorami kongresu są: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów oraz Federacja Konsumentów. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła wicepremier Beata Szydło.
- Zagadnienia z zakresu telemarketingu, e-handlu czy cyfrowych finansów to tylko niektóre wyzwania, którym codziennie czoła stawiają rzecznicy konsumentów. Ich pomoc przyjmuje różną formę - czasem wystarczy porada, innym razem potrzebna jest walka przed sądem. Warto jednak jasno powiedzieć, że w sporze z przedsiębiorcą konsumenci tracą coś więcej, niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa. Na szczęście Wy tę wiarę przywracacie – tymi słowami wicepremier i przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów Beata Szydło zwróciła się do rzeczników konsumentów w liście przesłanym specjalnie na Kongres Konsument 2018.
- Spotykamy się na pięknym i nowoczesnym Stadionie Narodowym. Tak jak ucywilizowało się to miejsce, gdzie kiedyś kwitł nigdzie nierejestrowany czy nawet nielegalny handel, tak chcemy cywilizować stosunki przedsiębiorca–konsument, aby ten ostatni miał coraz lepszą ochronę w szybko zmieniającym się świecie ― mówił podczas otwarcia kongresu Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Jego uczestnicy zastanawiają się, jakie wyzwania przed instytucjami chroniącymi prawa konsumenta stawiają internet i nowoczesne technologie. Panele i warsztaty są poświęcone m.in. ochronie danych osobowych, sklepom internetowym, nowym usługom finansowym i telekomunikacyjnym, pozasądowemu rozwiązywaniu sporów.
Odznaczenia i wyróżnienia
W trakcie spotkania odbyły się dwie uroczystości. Pierwszą z nich było odznaczenie prezydenckim Brązowym Krzyżem Zasługi działaczy organizacji konsumenckich, którzy szczególnie przyczyniają się do lepszej ochrony polskich konsumentów. Uhonorowani zostali:
- Grażyna Rokicka ― prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich od 1995 r. Przyczyniła się m.in. do powstania instytucji Rzecznika Konsumentów oraz bezpłatnej infolinii konsumenckiej. Członek Europejskiej Konsultacyjnej Grupy Konsumenckiej (ECCG) oraz Zgromadzenia Ogólnego Europejskiej Organizacji Konsumenckiej (BEUC).
- Kamil Pluskwa-Dąbrowski ― prezes Federacji Konsumentów od 2011 r. Adwokat specjalizujący się w prawie konsumenckim, telekomunikacyjnym i energetycznym, arbiter w Polubownym Sądzie Konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Uczestniczy w konsultacjach projektów aktów prawnych dotyczących konsumentów.
Światowy Dzień Konsumenta jest również okazją do nagrodzenia przedsiębiorców, którzy są przyjaźni konsumentom. Już po raz drugi UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów przyznali tytuł Amicus Consumentium przedsiębiorcom, którzy w 2017 r. upowszechniali ideę polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. Laureatami zostały 3 firmy:
- CCC ― sieć sklepów z obuwiem z siedzibą w Polkowicach,
- POLO Bogusław Szczepiński ― sklepy z odzieżą, akcesoriami i obuwiem sportowym z Koszalina,
- Powszechna Spółdzielnia Spożywców „Społem” w Katowicach.
Zwycięskie firmy zostały wytypowane przez miejskiego rzecznika konsumentów w Koszalinie oraz sześć Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorstwa otrzymały prawo do posługiwania się tytułem Amicus Consumentium 2017 roku za upowszechnianie idei polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich”. Kolejna edycja konkursu ― za rok.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, seniorzy, rzecznicy, rzecznicy konsumentów, senat, Amicus Consumentium, światowy dzień konsumenta, Krzyż Zasługi, debata, konferencja, spotkanie, odznaczenia, nagrody
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (216,95 KB, docx, 2018.03.15)
- Wypowiedź Marka Niechciała prezesa UOKiK (4,79 MB, mp3, 2018.03.15)
- Program - Kongres Konsument 2018 (701,63 KB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Kacper Barański, Czy nowe technologie zastąpią kontakt bezpośredni z klientem? Czy jedno może być efektywne bez drugiego? (1,79 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Anna Gadomska-Orłowska, Pozycja rzecznika finansowego w systemie pozasądowego rozwiązywania sporów (1,17 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Tomasz Grzybowski, Skąd ma Pan moje dane? Obieg danych osobowych konsumentów a marketing przez telefon (1,23 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Michał Kanownik, Konsument w świecie SMART (290,34 KB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Michał Kanownik, Konsument w świecie SMART - inteligentne urządzenia i aplikacje w Twoim życiu (3,7 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Dariusz Łomowski, Pozasądowe rozwiązywanie sporów – wyzwania dla podmiotów ADR (253,03 KB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Paweł Mazurek - Dane internetowe. Nie taki diabeł straszny jak go malują (1,81 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Piotr Mieczkowski, Konsument mobilny – jak zmienia się sytuacja konsumenta w cyfryzującym się świecie (1,46 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Piotr Mieczkowski, Cyfryzacja życia – wybór konsumentów czy epokowa konieczność? (1,12 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Tomasz Ostrowski, Bariery regulacyjne w kredycie konsumenckim w kontekście rozwoju sektora FinTech (1,17 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Patrycja Sass-Staniszewska, Michał Herde, Czy e-handel potrafi się samoregulować? Dyskusja o praktycznych przykładach dbałości o interes konsumenta (1,4 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Justyna Skorupska, Oczekiwania cyfrowego konsumenta wobec branży telekomunikacyjnej (819,76 KB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Izabela Szewczyk-Krzyżanowska, Bartosz Kostur, Konsument na Jednolitym Rynku Cyfrowym – perspektywa Unii Europejskiej (425,92 KB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Rafał Tomaszewski, Technologie i ich wpływ na konsumentów (ilustracje) (996,58 KB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Rafał Tomaszewski, Technologie i ich wpływ na konsumentów (Konspekt) (233,42 KB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Agata Zadrożna, Sylwia Bąba, Raport z badania opinii publicznej, Cyfrowy Polak (1,65 MB, pdf, 2018.03.27)
- Prezentacja, Kongres Konsument 2018, 14-15 marca 2018, Artur Zwaliński, Świat cyfrowych finansów. Ryzyka i zagrożenia (413,83 KB, pdf, 2018.03.27)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Sprawdziliśmy oznakowanie i właściwości chemiczne 20 modeli zabawek elektronicznych. ...>
Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. ...>
Sprawdziliśmy 30 modeli zabawek: cyferki i literki, puzzle, klocki, wędki z rybkami, kulki i patyczki magnetyczne. ...>
Prezes UOKiK zamknął postępowanie wyjaśniające dotyczące rabatów stosowanych przez brokerów mediowych na rynku reklamy telewizyjnej. ...>
Prezes UOKiK razem z czterema państwowymi instytucjami rozmawia z platformami społecznościowymi: Metą, Googlem i TikTokiem. ...>
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie