Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

E-wyzwania na Światowy Dzień Konsumenta

< poprzedni | następny > 15.03.2018

E-wyzwania na Światowy Dzień Konsumenta
  • 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta.
  • Cyfryzacja życia i ochrona praw e-konsumenta ― to tematy kongresu współorganizowanego przez UOKiK, który odbywa się z tej okazji.
  • Podczas spotkania wręczono prezydenckie Krzyże Zasługi i rozstrzygnięto konkurs Amicus Consumentium.

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Jak zmienia się sytuacja konsumenta w cyfryzującym się świecie? Czy e-handel potrafi się samoregulować? Jak chronić swoje dane? Jakie są zagrożenia w świecie cyfrowych finansów? To tylko niektóre pytania dyskutowane podczas Kongresu Konsument 2018, który rozpoczął się 14 marca na warszawskim stadionie PGE Narodowy. Hasło tegorocznego spotkania to „Kto tworzy cyfrowego konsumenta?”.

Kto tworzy cyfrowego konsumenta?

Dwudniowy kongres odbywa się z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca. W tym dniu w 1962 r. prezydent USA John F. Kennedy ogłosił cztery podstawowe prawa konsumentów do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Organizatorami kongresu są: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów oraz Federacja Konsumentów. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła wicepremier Beata Szydło.

- Zagadnienia z zakresu telemarketingu, e-handlu czy cyfrowych finansów to tylko niektóre wyzwania, którym codziennie czoła stawiają rzecznicy konsumentów. Ich pomoc przyjmuje różną formę - czasem wystarczy porada, innym razem potrzebna jest walka przed sądem. Warto jednak jasno powiedzieć, że w sporze z przedsiębiorcą konsumenci tracą coś więcej, niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa. Na szczęście Wy tę wiarę przywracacie – tymi słowami wicepremier i przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów Beata Szydło zwróciła się do rzeczników konsumentów w liście przesłanym specjalnie na Kongres Konsument 2018.

- Spotykamy się na pięknym i nowoczesnym Stadionie Narodowym. Tak jak ucywilizowało się to miejsce, gdzie kiedyś kwitł nigdzie nierejestrowany czy nawet nielegalny handel, tak chcemy cywilizować stosunki przedsiębiorca–konsument, aby ten ostatni miał coraz lepszą ochronę w szybko zmieniającym się świecie ― mówił podczas otwarcia kongresu Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Jego uczestnicy zastanawiają się, jakie wyzwania przed instytucjami chroniącymi prawa konsumenta stawiają internet i nowoczesne technologie. Panele i warsztaty są poświęcone m.in. ochronie danych osobowych, sklepom internetowym, nowym usługom finansowym i telekomunikacyjnym, pozasądowemu rozwiązywaniu sporów.

Odznaczenia i wyróżnienia

W trakcie spotkania odbyły się dwie uroczystości. Pierwszą z nich było odznaczenie prezydenckim Brązowym Krzyżem Zasługi działaczy organizacji konsumenckich, którzy szczególnie przyczyniają się do lepszej ochrony polskich konsumentów. Uhonorowani zostali:

  • Grażyna Rokicka prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich od 1995 r. Przyczyniła się m.in. do powstania instytucji Rzecznika Konsumentów oraz bezpłatnej infolinii konsumenckiej. Członek Europejskiej Konsultacyjnej Grupy Konsumenckiej (ECCG) oraz Zgromadzenia Ogólnego Europejskiej Organizacji Konsumenckiej (BEUC).
  • Kamil Pluskwa-Dąbrowski prezes Federacji Konsumentów od 2011 r. Adwokat specjalizujący się w prawie konsumenckim, telekomunikacyjnym i energetycznym, arbiter w Polubownym Sądzie Konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Uczestniczy w konsultacjach projektów aktów prawnych dotyczących konsumentów.

Światowy Dzień Konsumenta jest również okazją do nagrodzenia przedsiębiorców, którzy są przyjaźni konsumentom. Już po raz drugi UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów przyznali tytuł Amicus Consumentium przedsiębiorcom, którzy w 2017 r. upowszechniali ideę polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. Laureatami zostały 3 firmy:

  • CCC ― sieć sklepów z obuwiem z siedzibą w Polkowicach,
  • POLO Bogusław Szczepiński ― sklepy z odzieżą, akcesoriami i obuwiem sportowym z Koszalina,
  • Powszechna Spółdzielnia Spożywców „Społem” w Katowicach.

Zwycięskie firmy zostały wytypowane przez miejskiego rzecznika konsumentów w Koszalinie oraz sześć Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorstwa otrzymały prawo do posługiwania się tytułem Amicus Consumentium 2017 roku za upowszechnianie idei polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich”. Kolejna edycja konkursu za rok.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, seniorzy, rzecznicy, rzecznicy konsumentów, senat, Amicus Consumentium, światowy dzień konsumenta, Krzyż Zasługi, debata, konferencja, spotkanie, odznaczenia, nagrody

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

 

Warto przeczytać

Zabawki elektroniczne niebezpieczne dla środowiska - kontrola Inspekcji Handlowej
Zabawki elektroniczne niebezpieczne dla środowiska - kontrola Inspekcji Handlowej

Sprawdziliśmy oznakowanie i właściwości chemiczne 20 modeli zabawek elektronicznych.   ...>

Recenzje szyte na miarę - zarzuty Prezesa UOKiK wobec Best-Review
Recenzje szyte na miarę - zarzuty Prezesa UOKiK wobec Best-Review

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. ...>

Siła przyciągania - zabawki magnetyczne pod kontrolą Inspekcji Handlowej
Siła przyciągania - zabawki magnetyczne pod kontrolą Inspekcji Handlowej

Sprawdziliśmy 30 modeli zabawek: cyferki i literki, puzzle, klocki, wędki z rybkami, kulki i patyczki magnetyczne. ...>

Zakończenie postępowania w sprawie brokerów mediowych
Zakończenie postępowania w sprawie brokerów mediowych

Prezes UOKiK zamknął postępowanie wyjaśniające dotyczące rabatów stosowanych przez brokerów mediowych na rynku reklamy telewizyjnej. ...>

Okrągły stół UOKiK - reklamy w mediach społecznościowych
Okrągły stół UOKiK - reklamy w mediach społecznościowych

Prezes UOKiK razem z czterema państwowymi instytucjami rozmawia z platformami społecznościowymi: Metą, Googlem i TikTokiem. ...>

Omnibus i obowiązki informacyjne w e-commerce - kolejne działania i zarzuty Prezesa UOKiK
Omnibus i obowiązki informacyjne w e-commerce - kolejne działania i zarzuty Prezesa UOKiK

Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>

 

  
  

Do góry