Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

E-wyzwania na Światowy Dzień Konsumenta

< poprzedni | następny > 15.03.2018

E-wyzwania na Światowy Dzień Konsumenta
  • 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta.
  • Cyfryzacja życia i ochrona praw e-konsumenta ― to tematy kongresu współorganizowanego przez UOKiK, który odbywa się z tej okazji.
  • Podczas spotkania wręczono prezydenckie Krzyże Zasługi i rozstrzygnięto konkurs Amicus Consumentium.

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Jak zmienia się sytuacja konsumenta w cyfryzującym się świecie? Czy e-handel potrafi się samoregulować? Jak chronić swoje dane? Jakie są zagrożenia w świecie cyfrowych finansów? To tylko niektóre pytania dyskutowane podczas Kongresu Konsument 2018, który rozpoczął się 14 marca na warszawskim stadionie PGE Narodowy. Hasło tegorocznego spotkania to „Kto tworzy cyfrowego konsumenta?”.

Kto tworzy cyfrowego konsumenta?

Dwudniowy kongres odbywa się z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca. W tym dniu w 1962 r. prezydent USA John F. Kennedy ogłosił cztery podstawowe prawa konsumentów do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Organizatorami kongresu są: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów oraz Federacja Konsumentów. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła wicepremier Beata Szydło.

- Zagadnienia z zakresu telemarketingu, e-handlu czy cyfrowych finansów to tylko niektóre wyzwania, którym codziennie czoła stawiają rzecznicy konsumentów. Ich pomoc przyjmuje różną formę - czasem wystarczy porada, innym razem potrzebna jest walka przed sądem. Warto jednak jasno powiedzieć, że w sporze z przedsiębiorcą konsumenci tracą coś więcej, niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa. Na szczęście Wy tę wiarę przywracacie – tymi słowami wicepremier i przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów Beata Szydło zwróciła się do rzeczników konsumentów w liście przesłanym specjalnie na Kongres Konsument 2018.

- Spotykamy się na pięknym i nowoczesnym Stadionie Narodowym. Tak jak ucywilizowało się to miejsce, gdzie kiedyś kwitł nigdzie nierejestrowany czy nawet nielegalny handel, tak chcemy cywilizować stosunki przedsiębiorca–konsument, aby ten ostatni miał coraz lepszą ochronę w szybko zmieniającym się świecie ― mówił podczas otwarcia kongresu Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Jego uczestnicy zastanawiają się, jakie wyzwania przed instytucjami chroniącymi prawa konsumenta stawiają internet i nowoczesne technologie. Panele i warsztaty są poświęcone m.in. ochronie danych osobowych, sklepom internetowym, nowym usługom finansowym i telekomunikacyjnym, pozasądowemu rozwiązywaniu sporów.

Odznaczenia i wyróżnienia

W trakcie spotkania odbyły się dwie uroczystości. Pierwszą z nich było odznaczenie prezydenckim Brązowym Krzyżem Zasługi działaczy organizacji konsumenckich, którzy szczególnie przyczyniają się do lepszej ochrony polskich konsumentów. Uhonorowani zostali:

  • Grażyna Rokicka prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich od 1995 r. Przyczyniła się m.in. do powstania instytucji Rzecznika Konsumentów oraz bezpłatnej infolinii konsumenckiej. Członek Europejskiej Konsultacyjnej Grupy Konsumenckiej (ECCG) oraz Zgromadzenia Ogólnego Europejskiej Organizacji Konsumenckiej (BEUC).
  • Kamil Pluskwa-Dąbrowski prezes Federacji Konsumentów od 2011 r. Adwokat specjalizujący się w prawie konsumenckim, telekomunikacyjnym i energetycznym, arbiter w Polubownym Sądzie Konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Uczestniczy w konsultacjach projektów aktów prawnych dotyczących konsumentów.

Światowy Dzień Konsumenta jest również okazją do nagrodzenia przedsiębiorców, którzy są przyjaźni konsumentom. Już po raz drugi UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów przyznali tytuł Amicus Consumentium przedsiębiorcom, którzy w 2017 r. upowszechniali ideę polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. Laureatami zostały 3 firmy:

  • CCC ― sieć sklepów z obuwiem z siedzibą w Polkowicach,
  • POLO Bogusław Szczepiński ― sklepy z odzieżą, akcesoriami i obuwiem sportowym z Koszalina,
  • Powszechna Spółdzielnia Spożywców „Społem” w Katowicach.

Zwycięskie firmy zostały wytypowane przez miejskiego rzecznika konsumentów w Koszalinie oraz sześć Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorstwa otrzymały prawo do posługiwania się tytułem Amicus Consumentium 2017 roku za upowszechnianie idei polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich”. Kolejna edycja konkursu za rok.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, seniorzy, rzecznicy, rzecznicy konsumentów, senat, Amicus Consumentium, światowy dzień konsumenta, Krzyż Zasługi, debata, konferencja, spotkanie, odznaczenia, nagrody

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

 

Warto przeczytać

Okulary przeciwsłoneczne pod lupą UOKiK
Okulary przeciwsłoneczne pod lupą UOKiK

Okulary przeciwsłoneczne – popularny zakup w sezonie letnim. Są traktowane jako modny dodatek, ale przypominamy, że powinny one przede wszystkim pełnić funkcję ochronną. ...>

Czy wiesz za co i komu płacisz? Nie trać głowy na urlopie
Czy wiesz za co i komu płacisz? Nie trać głowy na urlopie

Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>

Fałszywe opinie w sieci - działania Prezesa UOKiK
Fałszywe opinie w sieci - działania Prezesa UOKiK

„Moja ocena 5/5”, „Firma godna polecenia”, „Polecam z całego serca” – brzmi znajomo? Pewnie tak, jeśli kupując w sieci czytasz opinie. Niestety nie zawsze są one prawdziwe.   ...>

10 mln zł kary dla UNIQA - decyzja Prezesa UOKiK
10 mln zł kary dla UNIQA - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował mechanizm naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk stosowany przez spółkę AXA Życie TU S.A.(obecnie UNIQA). ...>

Auchan i Carrefour - Prezes UOKiK wszczyna postępowania wyjaśniające
Auchan i Carrefour - Prezes UOKiK wszczyna postępowania wyjaśniające

Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych?   ...>

Spłata kredytu hipotecznego - stanowisko Prezesa UOKiK
Spłata kredytu hipotecznego - stanowisko Prezesa UOKiK

Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Szczegóły znajdziesz w najnowszym stanowisku Prezesa Urzędu.   ...>

Fotowoltaika - działania Prezesa UOKiK
Fotowoltaika - działania Prezesa UOKiK

Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę.   ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry