Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

E-wyzwania na Światowy Dzień Konsumenta

< poprzedni | następny > 15.03.2018

E-wyzwania na Światowy Dzień Konsumenta
  • 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta.
  • Cyfryzacja życia i ochrona praw e-konsumenta ― to tematy kongresu współorganizowanego przez UOKiK, który odbywa się z tej okazji.
  • Podczas spotkania wręczono prezydenckie Krzyże Zasługi i rozstrzygnięto konkurs Amicus Consumentium.

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Jak zmienia się sytuacja konsumenta w cyfryzującym się świecie? Czy e-handel potrafi się samoregulować? Jak chronić swoje dane? Jakie są zagrożenia w świecie cyfrowych finansów? To tylko niektóre pytania dyskutowane podczas Kongresu Konsument 2018, który rozpoczął się 14 marca na warszawskim stadionie PGE Narodowy. Hasło tegorocznego spotkania to „Kto tworzy cyfrowego konsumenta?”.

Kto tworzy cyfrowego konsumenta?

Dwudniowy kongres odbywa się z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca. W tym dniu w 1962 r. prezydent USA John F. Kennedy ogłosił cztery podstawowe prawa konsumentów do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Organizatorami kongresu są: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów oraz Federacja Konsumentów. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła wicepremier Beata Szydło.

- Zagadnienia z zakresu telemarketingu, e-handlu czy cyfrowych finansów to tylko niektóre wyzwania, którym codziennie czoła stawiają rzecznicy konsumentów. Ich pomoc przyjmuje różną formę - czasem wystarczy porada, innym razem potrzebna jest walka przed sądem. Warto jednak jasno powiedzieć, że w sporze z przedsiębiorcą konsumenci tracą coś więcej, niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa. Na szczęście Wy tę wiarę przywracacie – tymi słowami wicepremier i przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów Beata Szydło zwróciła się do rzeczników konsumentów w liście przesłanym specjalnie na Kongres Konsument 2018.

- Spotykamy się na pięknym i nowoczesnym Stadionie Narodowym. Tak jak ucywilizowało się to miejsce, gdzie kiedyś kwitł nigdzie nierejestrowany czy nawet nielegalny handel, tak chcemy cywilizować stosunki przedsiębiorca–konsument, aby ten ostatni miał coraz lepszą ochronę w szybko zmieniającym się świecie ― mówił podczas otwarcia kongresu Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Jego uczestnicy zastanawiają się, jakie wyzwania przed instytucjami chroniącymi prawa konsumenta stawiają internet i nowoczesne technologie. Panele i warsztaty są poświęcone m.in. ochronie danych osobowych, sklepom internetowym, nowym usługom finansowym i telekomunikacyjnym, pozasądowemu rozwiązywaniu sporów.

Odznaczenia i wyróżnienia

W trakcie spotkania odbyły się dwie uroczystości. Pierwszą z nich było odznaczenie prezydenckim Brązowym Krzyżem Zasługi działaczy organizacji konsumenckich, którzy szczególnie przyczyniają się do lepszej ochrony polskich konsumentów. Uhonorowani zostali:

  • Grażyna Rokicka prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich od 1995 r. Przyczyniła się m.in. do powstania instytucji Rzecznika Konsumentów oraz bezpłatnej infolinii konsumenckiej. Członek Europejskiej Konsultacyjnej Grupy Konsumenckiej (ECCG) oraz Zgromadzenia Ogólnego Europejskiej Organizacji Konsumenckiej (BEUC).
  • Kamil Pluskwa-Dąbrowski prezes Federacji Konsumentów od 2011 r. Adwokat specjalizujący się w prawie konsumenckim, telekomunikacyjnym i energetycznym, arbiter w Polubownym Sądzie Konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Uczestniczy w konsultacjach projektów aktów prawnych dotyczących konsumentów.

Światowy Dzień Konsumenta jest również okazją do nagrodzenia przedsiębiorców, którzy są przyjaźni konsumentom. Już po raz drugi UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów przyznali tytuł Amicus Consumentium przedsiębiorcom, którzy w 2017 r. upowszechniali ideę polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. Laureatami zostały 3 firmy:

  • CCC ― sieć sklepów z obuwiem z siedzibą w Polkowicach,
  • POLO Bogusław Szczepiński ― sklepy z odzieżą, akcesoriami i obuwiem sportowym z Koszalina,
  • Powszechna Spółdzielnia Spożywców „Społem” w Katowicach.

Zwycięskie firmy zostały wytypowane przez miejskiego rzecznika konsumentów w Koszalinie oraz sześć Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorstwa otrzymały prawo do posługiwania się tytułem Amicus Consumentium 2017 roku za upowszechnianie idei polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich”. Kolejna edycja konkursu za rok.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, seniorzy, rzecznicy, rzecznicy konsumentów, senat, Amicus Consumentium, światowy dzień konsumenta, Krzyż Zasługi, debata, konferencja, spotkanie, odznaczenia, nagrody

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

 

Warto przeczytać

Centrum Medyczne św. Franciszka - seniorze, uważaj
Centrum Medyczne św. Franciszka - seniorze, uważaj

Seniorzy skarżą się do UOKiK, że są zapraszani na bezpłatne badania - w rzeczywistości zawierają umowę o usługi medyczne.  ...>

Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów
Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów

Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować ...>

Ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych - decyzje UOKiK
Ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych - decyzje UOKiK

Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo”, „nawet w 15 minut” – kusiły Net Credit i Incredit, ale żadna z tych obietnic nie była w pełni prawdziwa.   ...>

Zabawki bez toksyn - wspólna akcja UOKiK, Inspekcji Handlowej i celników
Zabawki bez toksyn - wspólna akcja UOKiK, Inspekcji Handlowej i celników

Blisko 1,5 mln sprawdzonych, 700 tys. zakwestionowanych i 30 tys. zniszczonych zabawek – to efekt wspólnej akcji UOKiK i Krajowej Administracji Skarbowej ...>

Polubownie - nowe zasady mają już rok
Polubownie - nowe zasady mają już rok

Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich.  ...>

"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo
"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo

Prezes UOKiK ostrzega: uważaj na oszustwa i „inwestycje” alternatywne, które mogą wykorzystywać model piramid finansowych.  ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

Rusza program dla sygnalistów
Rusza program dla sygnalistów

Wiesz o zmowie przedsiębiorców? Możesz anonimowo zawiadomić UOKiK. Ruszył pilotażowy program pozyskiwania informacji od tzw. sygnalistów. ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE