Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Jutro finał XIV Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej
< poprzedni | następny > 10.04.2018

- Zapraszamy media na finał Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej.
- 46 uczniów z wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych zawalczy o zwycięstwo.
- Wyniki poznamy 11 kwietnia o godz. 14:30 w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.
Już Jutro odbędzie się finał Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej im. Elżbiety Połczyńskiej, wieloletniej prezes poznańskiego oddziału Federacji Konsumentów. Wydarzenie organizowane jest po raz 14. Już w środę, 11 kwietnia, 46 uczniów wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych sprawdzi swoją znajomość prawa konsumenckiego. Konkurs objął patronatem Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego.
Eliminacje
W tym roku w eliminacjach wzięło udział ponad 400 uczniów szkół ponadgimnazjalnych reprezentujących 16 powiatów województwa wielkopolskiego. Aby dostać się do finału, musieli rozwiązać test ze znajomości prawa konsumenckiego. Pytania dotyczyły, takich zagadnień jak zasady składania reklamacji, gwarancje, umowy zawierane z biurem podróży, czy przez internet. Do finału awansowało 46 uczniów i to oni już jutro będą rywalizować o tytuły laureatów. Finał odbędzie się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.
Nagrody
Trzech najlepszych laureatów zdobędzie medale, a zwycięzcy klasyfikacji indywidualnej cenne nagrody. Rzecznik konsumentów najlepszego powiatu w klasyfikacji drużynowej otrzyma puchar prezesa UOKiK.
O Olimpiadzie
Organizatorami Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej są: Delegatura UOKiK w Poznaniu, samorząd województwa wielkopolskiego, wielkopolskie oddziały Federacji Konsumentów, Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów oraz powiaty województwa wielkopolskiego. Sponsorem Olimpiady jest również Rzecznik Finansowy oraz Fundacja Edukacji Ubezpieczeniowej.
Finał rozpocznie się 11 kwietnia o godzinie 10.00 w sali sesyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Zapraszamy dziennikarzy na uroczystość wręczenia nagród, która odbędzie się w tym samym miejscu o godzinie 14.30.
Sprawdź, czy znasz odpowiedź na pytania, na które odpowiadali uczestnicy olimpiady. Oto przykłady:
Piotr otrzymał pożyczkę z Banku Spółdzielczego w kwocie 10.000 zł na okres 3 lat. Następnego dnia po zawarciu umowy Piotr dowiedział się, że pożyczek w tej samej kwocie, ale o dużo niższych kosztach udziela Dobry Bank w Poznaniu. Chcąc skorzystać z oferty Dobrego Banku, Piotr odstąpił od umowy zawartej z Bankiem Spółdzielczym w 10-tym dniu od zawarcia umowy. Jakich środków, poza kwotą wypłaconej pożyczki, może żądać Bank Spółdzielczy od Piotra?
a. prowizji za korzystanie z pożyczki nie wyższej niż odsetki umowne
b. odsetek za okres korzystania z pożyczki
c. kosztów przygotowania umowy
d. Bank nie może żądać żadnych innych środków poza kwotą wypłaconej pożyczki
Zofia wykupiła wycieczkę zagraniczną w biurze podróży i wyruszyła na wakacje. Na miejscu miała szereg zastrzeżeń odnośnie warunków panujących w hotelu, ale nikomu ich nie zgłosiła. Szesnastego dnia po powrocie Zofia:
a. nie może złożyć reklamacji, bo nie zgłosiła zastrzeżeń rezydentowi w hotelu
b. nie może złożyć reklamacji, gdyż minęło już 14 dni od jej powrotu z wycieczki
c. może złożyć reklamację, bo termin na jej złożenie jeszcze nie upłynął
d. może złożyć reklamację tylko, jeżeli taką możliwość gwarantowała umowa
Poprawne odpowiedzi: 1B, 2C
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, Poznań, wydarzenia
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (164,5 KB, doc, 2018.04.09)
Warto przeczytać
Okulary przeciwsłoneczne – popularny zakup w sezonie letnim. Są traktowane jako modny dodatek, ale przypominamy, że powinny one przede wszystkim pełnić funkcję ochronną. ...>
Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>
„Moja ocena 5/5”, „Firma godna polecenia”, „Polecam z całego serca” – brzmi znajomo? Pewnie tak, jeśli kupując w sieci czytasz opinie. Niestety nie zawsze są one prawdziwe. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował mechanizm naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk stosowany przez spółkę AXA Życie TU S.A.(obecnie UNIQA). ...>
Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych? ...>
Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Szczegóły znajdziesz w najnowszym stanowisku Prezesa Urzędu. ...>
Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie