Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ubrania dla dzieci. Czy są bezpieczne?

< poprzedni | następny > 13.04.2018

Ubrania dla dzieci. Czy są bezpieczne?
  • Inspekcja Handlowa sprawdziła 330 partii ubrań dla dzieci.
  • Kontrolerzy zakwestionowali ponad 38 proc. odzieży.
  • Powodem były głównie za długie sznurki, które mogły zagrażać życiu lub zdrowiu dzieci.

Wypowiedź Karoliny Komar z Departamentu Nadzoru Rynku UOKiK
Wypowiedź Karoliny Komar z Departamentu Nadzoru Rynku UOKiK

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Zobacz więcej materiałów multimedialnych

W IV kwartale 2017 r. Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdziła, czy ubrania dla dzieci są bezpieczne. Szczególną uwagę zwracała na sznurki, bo to one stwarzają największe zagrożenia. Na przykład gdy są umieszczone przy szyi, maluch może się nimi udusić. Z kolei zbyt długie sznurki mogą się o coś zaczepić i sprawić, że dziecko upadnie. Niebezpieczne są także ozdoby, które niemowlę lub przedszkolak może oderwać od tasiemki i się nimi zadławić.

Inspektorzy skontrolowali 71 przedsiębiorców z całej Polski, w tym 60 sklepów. Większość z nich wytypowali losowo, pozostałych - na podstawie wcześniejszych nieprawidłowości lub skarg. Kontrolerzy wzięli pod lupę 330 partii różnego rodzaju ubrań dla dzieci. Zakwestionowali 126 partii (38,18 proc.). W 79 ubraniach (23,94 proc.) wykryli niezgodne z przepisami i niebezpieczne dla dzieci sznurki. Pozostałe nieprawidłowości to głównie błędy w oznakowaniu, np. brak nazwy i adresu producenta.

Przykłady nieprawidłowości:

  1. Tunika dla dziewczynek do 7 lat miała sznurki dekoracyjne na wysokości kaptura. W ubraniach dla małych dzieci są one zakazane w okolicy szyi, głowy, karku ze względu na ryzyko uduszenia.
  2. Bluza dla dziewczynek do 7 lat miała w talii 25-centymetrowy sznurek, zakończony supłami, który zwisał poniżej ubrania. Tymczasem dozwolone jest w tym miejscu tylko 14 cm, a końce nie mogą mieć ozdób i muszą być zabezpieczone przed strzępieniem.
  3. Bluza dla starszych dzieci (7-14 lat) miała sznur dekoracyjny o długości 16 cm (dozwolone 7,5 cm) oraz 38-centymetrowe sznurki ściągające, które wbrew przepisom wisiały poniżej ubrania.

Większość przedsiębiorców dobrowolnie usunęła nieprawidłowości już podczas kontroli. UOKiK rozważa wszczęcie postępowań w przypadku 53 wadliwych produktów.

Wyniki kontroli są gorsze od poprzedniej. W II kwartale 2016 r. inspektorzy znaleźli nieprawidłowości w 30,8 proc. sprawdzanych ubrań dla dzieci.

Kilka sznurkowych zasad

Przepisy bardzo precyzyjnie określają dozwolone wymiary i wygląd różnego rodzaju tasiemek, szarf czy pasków w zależności od wieku dziecka, funkcji sznurka i jego umiejscowienia na ubraniu. Wybraliśmy kilka najważniejszych zasad:

1. Ubrania dla małych dzieci (do 7 lat) nie mogą mieć sznurków ściągających w okolicach głowy, szyi i górnej powierzchni klatki piersiowej. Przy kapturze i na karku zakazane są też sznurki dekoracyjne.

2. W odzieży dla starszych dzieci (7-14 lat) sznurki ściągające w okolicy głowy, szyi i górnej powierzchni klatki piersiowej nie powinny mieć swobodnych końców. Natomiast sznurki dekoracyjne w tych miejscach nie mogą być dłuższe niż 7,5 cm. Nie mogą też być wykonane z elastycznego materiału, bo po naciągnięciu i puszczeniu mogłyby uderzyć dziecko w twarz.

3. Sznurki nie mogą zwisać poniżej dolnej krawędzi ubrania.

4. Wolne końce sznurków nie powinny mieć supłów ani trójwymiarowych ozdób. Muszą natomiast być zabezpieczone przed strzępieniem, np. poprzez zgrzanie termiczne.

5. Sznurki ściągające powinny być przymocowane do ubrania co najmniej w jednym punkcie usytuowanym w równej odległości od punktów ich wyjścia.

Masz wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, kontrola, Inspekcja Handlowa, ubrania, zakupy, bezpieczeństwo produktów

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Wydłużony termin dostawy? Sprawdź swoje prawa
Wydłużony termin dostawy? Sprawdź swoje prawa

Dropshipping - nadal czekasz na swoje zamówienie? ...>

Plac zabaw czy plac obaw?
Plac zabaw czy plac obaw?

Jesteś zarządcą lub właścicielem placu zabaw? – UOKiK przygotował rady, jak dbać o takie miejsca → wejdź na placezabaw.uokik.gov.pl ...>

Prawa konsumenta - poznaj, korzystaj i podaj dalej!
Prawa konsumenta - poznaj, korzystaj i podaj dalej!

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta inaugurujemy portal prawakonsumenta.uokik.gov.pl w nowej odsłonie. ...>

Prezentowanie cen w serwisach internetowych z biletami - działania Prezesa UOKiK
Prezentowanie cen w serwisach internetowych z biletami - działania Prezesa UOKiK

Uwaga na komunikaty: cena za bilet na koncert „od 100 zł”. Na końcowym etapie zamówienia może się okazać, że nawet za najtańszy zapłacisz więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę.   ...>

Działalność UOKiK w 2022 roku
Działalność UOKiK w 2022 roku

Ponad 950 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, prawie 430 mln zł nałożonych kar. ...>

Dark patterns - uwaga: manipulacja!
Dark patterns - uwaga: manipulacja!

Automatycznie dodane do koszyka ubezpieczenie produktu? Zgoda na przekazanie danych w miejscu przycisku „dalej”? Niewidoczne koszty wysyłki? To przykłady tzw. dark patterns – dowiedz się o nich więcej na uokikgovpl.   ...>

Niedozwolone klauzule w umowach ubezpieczeniowych - decyzje Prezesa UOKiK
Niedozwolone klauzule w umowach ubezpieczeniowych - decyzje Prezesa UOKiK

Spółki Generali Życie TU oraz TU Allianz Życie stosowały niedozwolone postanowienia umowne.   ...>

Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji

Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>

 

  
  

Do góry