Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Ostrzeżenie dla konsumentów
< poprzedni | następny > 22.03.2006
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierował do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez przedsiębiorcę wysyłającego konsumentom niezamówioną korespondencję z logo FFS Ekspedycja i obiecującego wysokie wygrane
Nieuczciwe praktyki polegają na wysyłaniu niezamówionych przez konsumentów formularzy zatytułowanych Zamówienie o Dostawie. Adresaci są informowani o wygraniu telewizora określonego nazwą Grunnding o wartości 8,4 tys. zł, który stanowi premię w programie sponsorowanego marketingu. Według zapewnienia przedsiębiorcy - wszystkie koszty mają być przerzucone na sponsora (nie wymieniono przy tym jego nazwy). Adresat powinien jedynie opłacić - jak zaznaczono w liście: symboliczne koszty transferu w wysokości 99,00 zł, które spowodują natychmiastową ekspedycję Twojej przesyłki.
W kierowanych do konsumentów listach spółka korzysta z dwóch innych nazw: Pacific NSE Ltd - Shannon - IRL (Irlandia) oraz D2M. Pierwszy z podmiotów podaje na formularzach adres ul. Oraczewska 12, 58-397 Konków. Przy czym, w rzeczywistości nie istnieje taka ani miejscowość. ani kod pocztowy. D2M zaleca wysyłkę formularza na adres: SPI FR 007, CH-1211 Jura. Sugeruje to, że korespondencja jest wysyłana do Szwajcarii, choć faktycznie kod pocztowy nie odpowiada nazwie miejscowości.
Umieszczone na listach logo i nazwa spółki FFS Ekspedycja oraz szata graficzna do złudzenia przypominają korespondencję dostarczaną przez jedną z legalnie działających spółek kurierskich. Wrażenie oficjalnej korespondencji wywołują ponadto zwroty używane w listach, jakoby wartość przesyłki była sprawdzona i potwierdzona, zaś adresata określa się mianem potwierdzonego beneficjenta.
Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji powyższe praktyki są niezgodne z prawem. Wszczynanie postępowań przeciwko ww. przedsiębiorcom jest jednak utrudnione ze względu na fakt, że często zmieniają oni swoje siedziby. Część z nich natomiast zarejestrowało swoją działalność za granicą. Na podstawie zawiadomień kierowanych przez spółkę do konsumentów nie jest możliwe ustalenie podmiotu, przeciwko któremu można wszcząć postępowanie.
W związku z powyższym Urząd skierował do prokuratury wniosek o ustalenie danych podmiotu wysyłającego nielegalną korespondencję i przeanalizowanie jego działań pod kątem naruszenia kodeksu karnego. W szczególności możliwe jest popełnienie oszustwa na niekorzyść słabszych uczestników rynku.
Urząd przypomina konsumentom, by zwracali szczególną uwagę na nierzetelne usługi oferowane przez innych przedsiębiorców. W szczególności dotyczy to działań spółki Integra Direct, która w Polsce działa pod takimi nazwami, jak: Międzynarodowa Federacja Przekazywania Wygranych, Vegas, Alladyn oraz Travel4Life.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunkat prasowy (89 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie