Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Seniorze, uważaj! - podsumowanie kampanii UOKiK
< poprzedni | następny > 17.07.2018
- Akcja trwała od marca do czerwca 2018 r.
- Ostrzegała seniorów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
- Wsparło ją kilkadziesiąt podmiotów.
Kampania dotyczyła problemu nieuczciwości niektórych przedsiębiorców wobec starszych osób i wykorzystywania ich ufności oraz nieznajomości prawa konsumenckiego.
Handlowcy nakłaniają do zakupu zestawów garnków, pościeli czy urządzeń paramedycznych, z reguły po drastycznie zawyżonych cenach lub bez właściwości opisywanych w trakcie pokazów w hotelach lub sanatoriach. Inni sprzedawcy z kolei przychodzą do domu starszych osób i proponują im niższe rachunki za gaz, prąd lub telefon, sugerując, że reprezentują dotychczasowego dostawcę tych usług. Naraża to seniorów na nieświadome zerwanie umowy i poniesienie dotkliwych strat finansowych.
W ramach kampanii opracowano dwa komunikaty w formie animowanych infografik. Materiał ostrzega przed nieuczciwymi praktykami, ale też informuje o jednym z praw konsumenta ― 14-dniowym terminie na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem.
Komunikaty emitowane były m.in. w radiu, w telewizji oraz środkach komunikacji miejskiej. Było to możliwe dzięki uprzejmości partnerów, którzy zgodzili się na emisję na niekomercyjnych warunkach. Były to:
W kampanię włączyły się również wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej, lokalne media oraz inne podmioty, np. sanatoria.
- Telewizja: ITI Neovision, Kino Polska, Polsat, Republika S.A., Stopklatka TV, Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN
- Radio: CEM Spes Media Group, Grupa Polskie Rozgłośnie Akademickie, Polskie Radio, RMF
- Ekrany LCD i publikacje w Internecie: Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Metro Warszawskie, MPK Łódź, MPK Wrocław, MZA Warszawa, MZK Zielona Góra, Polskie Koleje Państwowe, Poczta Polska, Urząd Miasta Łodzi, Tesco Polska, Wirtualna Polska, Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Dodatkowe informacje:
Wydział Promocji i Edukacji
Stanisław Janikowski
Tel. 22 55 60 220
E-mail: stanislaw.janikowski@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, seniorzy, senior, kampania, ostrzeżenia, nieuczciwe praktyki rynkowe,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (144 KB, doc, 2018.07.16)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie