Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Masz obligacje GetBack? Informacje UOKiK
< poprzedni | następny > 31.07.2018

- UOKiK sprawdza jak banki, domy maklerskie i sama spółka oferowały obligacje Get Back.
- W toku są 3 postępowania wyjaśniające.
- Pobierz formularz ze strony www.finanse.uokik.gov.pl i opisz, jak Tobie sprzedawano obligacje Get Back.
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów analizuje skargi osób, które mogły zostać wprowadzone w błąd przy zakupie obligacji korporacyjnych GetBack lub którym oferowano produkty nieodpowiadające ich potrzebom. Wynika z nich, że nie byli to typowi inwestorzy, lecz zwykli konsumenci, którzy odłożyli na lokacie oszczędności, pieniądze ze spadku czy sprzedaży mieszkania, a następnie zostali namówieni na zakup obligacji korporacyjnych, mimo że nie byli zainteresowani tak ryzykowanymi instrumentami finansowymi. Obligacje oferowały banki, domy maklerskie, pośrednicy i sam GetBack. Z przekazywanych informacji wynika, że również przy sprzedaży mogło dochodzić do licznych nieprawidłowości. Konsumenci mogli być wprowadzani w błąd poprzez informacje, że są to produkty bezpieczne jak lokata bankowa i zapewnią gwarantowane zyski. Skorzystaj z formularza i powiadom UOKiK o tym, jak w Twoim przypadku wyglądała sprzedaż obligacji GetBack. Pobierz go ze strony www.finanse.uokik.gov.pl. Czekamy na Twój sygnał.
Działania UOKiK
Pierwsze skargi zaczęły napływać do UOKiK w maju 2018 r. Jednak już wcześniej pod koniec kwietnia, po doniesieniach medialnych, urząd wszczął postępowanie wyjaśniające, aby ustalić zasady oferowania i sprzedaży obligacji korporacyjnych GetBack. - Sprawdzamy w postępowaniach wyjaśniających w jaki sposób sama spółka, banki i domy maklerskie oferowały konsumentom obligacje korporacyjne GetBack. Klienci, którzy skarżą się do UOKiK, twierdzą, że ten produkt był im przedstawiany jako bezpieczna lokata. O podejmowanych przez nas działaniach poinformowaliśmy Centralne Biuro Antykorupcyjne – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W maju pracownicy UOKiK przeprowadzili kontrolę w biurach GetBack w Warszawie i we Wrocławiu. W toku są 3 postępowania wyjaśniające dotyczące: Idea Banku i Polskiego Domu Maklerskiego, Mercurius Financial Advisors oraz Get Back.
Wypowiedź Macieja Czaplińskiego z UOKiK o formularzu kontaktowym
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Złóż reklamację
Jeżeli kupiłeś obligacje korporacyjne Get Back za pośrednictwem banku lub domu maklerskiego i uważasz, że mogłeś zostać wprowadzony w błąd, złóż reklamację. Wzór reklamacji pobierz ze strony www.finanse.uokik.gov.pl. Zostawiliśmy w formularzach pola, które musisz samodzielnie wypełnić na podstawie zawartych tam wskazówek. Opisz, jak w Twoim przypadku wyglądał proces sprzedaży obligacji. Ważne jest, kto i w jakich okolicznościach zaproponował Tobie te obligacje, przytocz fragmenty rozmów, e-maili, smsów, dołącz wydruki lub zdjęcia. Podaj dane doradców lub pracowników banku, którzy się z tobą kontaktowali. Napisz, jak przedstawiali ofertę, czy np. była mowa o gwarancji zysku, bezpieczeństwa, rentowności spółki. W reklamacji możesz żądać zwrotu wpłaconych kwot. Reklamację złóż do banku lub domu maklerskiego.
Pomoc rzecznika konsumentów
Potrzebujesz pomocy przy sporządzeniu reklamacji? Zgłoś się do rzecznika konsumentów. Adresy i numery telefonów do rzecznika z twojego miasta czy powiatu są dostępne w internecie lub pod numerami: 22 290 89 16 lub 801 440 220. Rzecznik oceni twoją sprawę i pomoże napisać reklamację.
Odrzucona reklamacja
W dalszym dochodzeniu twoich praw pomoże Ci Rzecznik Finansowy – pod warunkiem, że nabyłeś obligacje za pośrednictwem domu maklerskiego lub banku, czyli podmiotów rynku finansowego. Z jego pomocy nie skorzystają osoby, które kupiły obligacje bezpośrednio od GetBack. Jeżeli Twoja reklamacja została odrzucona, wyślij skan tej odpowiedzi na adres uokik@uokik.gov.pl. Sprawdzamy, jakich informacji udzielają banki lub domy maklerskie.
Postępowanie układowe
Jeżeli kupiłeś obligacje bezpośrednio od Get Back, śledź uważnie przebieg postępowania układowego. Wejdź na strony: nadzorcy sądowego www.kaczmarekskonieczna.pl oraz kuratora www.biurosyndyka.pl. Od 23 lipca w siedzibie Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej (Wydział VIII Gospodarczy) możesz zapoznać się ze spisem wierzytelności, który złożył nadzorca sądowy. Sprawdź, czy są tam też Twoje obligacje. 28 sierpnia odbędzie się zgromadzenie wierzycieli w celu zawarcia układu. Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki, skonsultuj się z prawnikiem.
Dodatkowe informacje dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Kontakt dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, postępowanie, GetBack, obligacje
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (161.5 KB, doc, 2018.07.31)
- Wypowiedź Marka Niechciała prezesa UOKiK (1.96 MB, mp3, 2018.07.31)
- Wypowiedź Macieja Czaplińskiego z UOKiK o formularzu kontaktowym (1.57 MB, mp3, 2018.07.31)
- GetBack1 (421.89 KB, pdf, 2018.07.31)
- GetBack2 (651.64 KB, pdf, 2018.07.31)
- Co może zrobić konsument - schemat (3.4 MB, pdf, 2018.07.31)
Warto przeczytać
Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>
Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Chcemy wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów. ...>
Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>
Reklamy promocji w Black Red White z czerwca 2017 r. wprowadzały w błąd. Plakaty, billboardy i ulotki z hasłem „MEBLE I DODATKI bez VAT” sugerowały, że taniej można kupić wszystkie towary, a nie tylko wybrane. ...>
Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>
Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich. Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad 95 tys. zł. ...>
Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Informacje dla konsumentów, bezpłatne porady:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
- porady@dlakonsumentow.pl
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
- Europejskie Centrum Konsumenckie
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Starszy specjalista w Departamencie Monitorowania Pomocy Publicznej, Wydział Pomocy Regionalnej
- Specjalista w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Wydział Usług Finansowych
- Referendarz w Departamencie Nadzoru Rynku, Wydział Postępowań w zakresie Nadzoru Rynku
- Referendarz w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Wydział Handlu i Usług
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (14.02.2019) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Katowicach wraz ze środkami czystości
- Usługa dostarczenia i utrzymania pomiędzy lokalizacjami Zamawiającego, sieci IP VPN w oparciu o sieć MPLS oraz usługi dostępu do Internetu w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Plac Powstańców Warszawy 1, Warszawa)
- (17.01.2019) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratoriów i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości.
- (08.01.2019) Usługa rezerwacji, sprzedaży i dostawy biletów lotniczych na zagraniczne i krajowe wyjazdy służbowe oraz zakup biletów kolejowych krajowych i zagranicznych dla kierownictwa i pracowników UOKiK oraz pośrednictwo w procesie uzyskiwania i zakupu
-
Paliwa
- Mapa stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.