Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Skup owoców - zarzuty UOKiK wobec spółki Döhler

< poprzedni | następny > 22.08.2018

Skup owoców - zarzuty UOKiK wobec spółki Döhler
  • Kolejne działanie UOKiK, które poprawi sytuacje rolników.
  • Urząd wszczął postępowanie przeciwko spółce Döhler.
  • Zarzuty dotyczą zbyt długich terminów płatności i niejasnych zasad ustalania ceny za owoce.

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco monitoruje sektor rolno-spożywczy, a celem tych działań jest poprawa sytuacji rolników. Niedawno informowaliśmy o wynikach analizy cen owoców miękkich i zarzutach przeciwko dużemu przetwórcy – spółce T.B. Fruit Polska. Razem z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zaproponowaliśmy również zmiany prawne, które przyjęła Rada Ministrów. Urząd UOKiK bada również  Kontrole w punktach skupu owoców oraz sklepach prowadzi również, na zlecenie UOKiK - Inspekcja Handlowa. Sprawdza przede wszystkim warunki zawieranych umów oraz sposób ustalania cen.

Ponadto urząd wraz z Inspekcją Handlową od czerwca sprawdzał przetwórców owoców. Kontrole, w ramach swoich kompetencji, prowadziło również Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z podległymi mu jednostkami. UOKiK badał, czy przy ustalaniu cen skupu owoców przedsiębiorcy mogą wykorzystywać swoją przewagę kontraktową wobec rolników. Pierwszym efektem tych działań jest postępowanie wszczęte przeciwko spółce Döhler. Jest to jeden z największych podmiotów skupujących jabłka przemysłowe i owoce miękkie oraz producent koncentratu jabłkowego w Polsce.

Zastrzeżenie urzędu wzbudziły umowy, które spółka zawiera z dostawcami owoców. Döhler przewiduje zapłatę za owoce w 90 dni, podczas gdy polskie przepisy dopuszczają płatności w ciągu maksymalnie dwóch miesięcy. Co więcej, z informacji urzędu wynika, że spółka nie realizuje nawet tak długich, wyznaczanych przez siebie terminów. Opóźnienia wynoszą do 64 dni, czyli w praktyce rolnik czeka na pieniądze nawet ponad pięć miesięcy.

- Opóźnienia w płatnościach są rażąco nieuczciwe, grożą utratą płynności finansowej przez rolników oraz utrudniają rozwój ich działalności. Mamy poważne dowody, że takie praktyki stosuje Döhler. To nie jedyne zarzuty wobec spółki. Nie podoba nam się również niejasny sposób ustalania ceny, który powoduje, że dostawca  nie jest w stanie nawet w przybliżeniu oszacować ile dostanie pieniędzy za owoce – mówi prezes UOKiK Marek Niechciał.

Kształtowanie ceny przez spółkę opiera się na wielu czynnikach, m.in. wielkości podaży, warunkach pogodowych i zachowaniu konkurencji. Są to okoliczności, których nie da się przewidzieć w momencie podpisywania umów i daje to przedsiębiorcy dowolność w ustalaniu stawki. Tymczasem umowa kontraktacji powinna dawać pewność warunków zarówno przetwórcy, jak i rolnikowi.

Kara za wykorzystywanie przewagi kontraktowej może wynieść do 3 proc. obrotu przedsiębiorcy.

Sprawy z zakresu przewagi kontraktowej prowadzi delegatura UOKiK w Bydgoszczy. Rolniku, zgłoś nadużywanie prawa:

  • e-mailem: przewaga@uokik.gov.pl
  • pisemnie pod adresem: Delegatura UOKiK w Bydgoszczy, ul. Długa 47, 85-034 Bydgoszcz
  • telefonicznie: 52 345 56 44

 

Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, ochrona konkurencji, ustawa o przewadze kontraktowej, przewaga kontraktowa, owoce, jabłka, kontrola, rolnictwo, produkty rolne, prawo, Döhler

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Omnibus i obowiązki informacyjne w e-commerce - kolejne działania i zarzuty Prezesa UOKiK
Omnibus i obowiązki informacyjne w e-commerce - kolejne działania i zarzuty Prezesa UOKiK

Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>

Ponad 5 mln zł kary za kryptoreklamę na Instagramie
Ponad 5 mln zł kary za kryptoreklamę na Instagramie

Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. ...>

Wygląd to nie wszystko - Inspekcja Handlowa skontrolowała bidony dla maluchów
Wygląd to nie wszystko - Inspekcja Handlowa skontrolowała bidony dla maluchów

Sprawdziliśmy oznakowanie 20 modeli bidonów dla dzieci do lat 4. Nieprawidłowości miało 8 z nich. ...>

Ile wełny w wełnie? - Zarzuty Prezesa UOKiK dotyczące składu odzieży Lavard i Lord
Ile wełny w wełnie? - Zarzuty Prezesa UOKiK dotyczące składu odzieży Lavard i Lord

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard).   ...>

Wyposażenie łazienek - postępowanie wyjaśniające
Wyposażenie łazienek - postępowanie wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen na rynku wyposażenia łazienek.   ...>

Opłaty za niezamówione usługi - zarzuty Prezesa UOKiK dla UPC
Opłaty za niezamówione usługi - zarzuty Prezesa UOKiK dla UPC

Prezes UOKiK postawił zarzuty UPC Polska, spółce grozi kara do 10 proc. obrotów. ...>

 

  
  

Do góry