Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Dziś Dzień Seniora

< poprzedni | następny > 01.10.2018

Dziś Dzień Seniora
  • Seniorze, ktoś podszył się pod twojego sprzedawcę prądu, gazu, operatora telefonicznego?
  • Dostałeś nakaz zapłaty z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd?
  • 801 440 220 lub 22 290 89 16 – zadzwoń po darmową pomoc prawną.

1 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seniora. Z tej okazji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach osób starszych. – Wpływa do nas bardzo dużo skarg od konsumentów w podeszłym wieku lub ich rodzin. Te osoby są oszukiwane – ktoś podszywa się pod ich sprzedawcę prądu, zapraszane są na rzekomo bezpłatne badania, których wiarygodność jest wątpliwa. Cały czas odbywają się prezentacje drogich naczyń do gotowania. Sprawdziliśmy, że w samej Łodzi w ciągu roku odbyło się 600 pokazów w 80 hotelach! Skala jest bardzo duża - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Przygotowaliśmy specjalną pomoc prawną dla tych z Państwa, którzy zostali wprowadzeni w błąd, ponieważ ktoś podszył się pod Państwa sprzedawcę prądu, gazu czy operatora telekomunikacyjnego – dodaje Niechciał.

Pomocy na zlecenie UOKiK udziela Stowarzyszenie Aquila (wym. akwila). Przeznaczona jest dla osób, które dostały z sądu nakaz zapłaty lub zostały pozwane przez nieuczciwego sprzedawcę prądu, gazu lub usług telekomunikacyjnych. Obejmuje takie spółki jak: Polski Prąd i Gaz, Twoja Telekomunikacja, Polskie Centrum Telemedyczne, Telekomunikacja dla Domu, PGT, Nasza, New Telekom i im podobne. Więcej informacji pod numerem: 801 440 220.

Dostałeś nakaz zapłaty lub pismo z sądu – oto 4 kroki jak skorzystać z pomocy:

  1. Zeskanuj umowę, którą zawarłeś z firmą i wszystkie inne dokumenty dotyczące sprawy (np. otrzymywane faktury, twoje pisma wysyłane do przedsiębiorcy, pisma, które od niego otrzymałeś, potwierdzenia wysłania przez ciebie pism i potwierdzenia ich odbioru pism przez przedsiębiorcę) i wyślij na adres kontakt@prawo-konsumenckie.pl. Opisz dokładnie całą sprawę, napisz kiedy odebrałeś pismo z sądu oraz podaj numer telefonu do ciebie. Jeżeli nie masz skanera lub dostępu do internetu, pomoże ci w tym rzecznik konsumentów. Znajdziesz go w swoim mieście, powiecie lub zadzwoń pod numer 801 440 220.
  2. Stowarzyszenie Aquila musi mieć pełnomocnictwo, żeby działać w twoim imieniu. Dlatego przyśle ci je wraz z umową o darmową pomoc prawną e-mailem lub tradycyjną pocztą. Jak najszybciej po otrzymaniu tych dokumentów wydrukuj je, podpisz i odeślij do stowarzyszenia: skan e-mailem, a oryginały pocztą tradycyjną na adres: Kościuszki 35a, 50-011 Wrocław.
  3. Pomoc jest darmowa, musisz jednak wpłacić 37 zł z tytułu opłaty skarbowej od pełnomocnictwa i zaliczki na pokrycie kosztów korespondencji. Te pieniądze odzyskasz, gdy wygrasz sprawę. Numer rachunku Stowarzyszenia Aquila: 38 1750 0012 0000 0000 3898 0033. Opłatę musisz uiścić, gdy otrzymasz od stowarzyszenia pełnomocnictwo oraz umowę.
  4. W Stowarzyszeniu Aquila pracują prawnicy, którzy zaczną działać w twojej sprawie, gdy dostaną od ciebie skany. Liczy się czas, ponieważ na złożenie sprzeciwu od nakazu zapłaty jest tylko 14 dni.

O Stowarzyszeniu Aquila    

Stowarzyszenie Aquila jest organizacją konsumencką, która współpracuje z UOKiK. Od 1 czerwca 2018 roku pomaga konsumentom, którzy zostali oszukani przez firmy sprzedające prąd, gaz lub usługi telekomunikacyjne. Wiele osób w wyniku nieuczciwych działań przedsiębiorców nieświadomie zmieniło dostawcę tych usług. Śledztwo w tej sprawie prowadzi Prokuratura Okręgowa w Płocku. Projekt darmowej pomocy realizowany jest ze środków Poczty Polskiej, która w decyzji prezesa UOKiK zobowiązała się do tego, że przekaże pieniądze na ten cel.

To już kolejny raz, gdy UOKiK powierza Stowarzyszeniu Aquila projekt, który ma pomóc najsłabszym uczestnikom rynku. Obecnie m.in. prawnicy stowarzyszenia obsługują adres porady@dlakonsumentow.pl i mailowo rozwiązują problemy konsumentów, a pod koniec 2017 r. – wraz ze stowarzyszeniem Euro-Concret – edukowali seniorów na temat ich praw. Oba projekty finansował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, seniorzy, Stowarzyszenie Aquila, pomoc prawna, prąd, gaz, telekomy, nieuczciwe praktyki

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry