Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wspólna akcja dla seniorów

< poprzedni | następny > 26.11.2018

Wspólna akcja dla seniorów
  • Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych handlowców.
  • Dlatego cztery instytucje połączyły siły, aby ostrzegać seniorów.
  • UOKiK, Policja, ZUS i KRUS podpisały dziś porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej.

Z doświadczenia UOKiK wynika, że konsumenci III wieku są najczęściej narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach, a także w czasie wizyt akwizytorów. Często zapraszani są na rzekomo bezpłatne pokazy, których rzeczywistym celem jest sprzedaż drogich produktów lub usług, np. urządzeń kuchennych, pościeli, czy pakietów medycznych. Kolejnym działaniem niezgodnym z prawem jest podszywanie się przez przedstawicieli handlowych pod dotychczasowego dostawcę usług  telekomunikacyjnych i energii. Nieświadomi konsumenci, odwiedzani w domu przez miłych i elegancko ubranych akwizytorów, kuszeni są obietnicami niższych rachunków. Po pewnym czasie okazuje się, że podpisali niekorzystne dla siebie umowy.

Wspólna akcja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendy Głównej Policji, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego ma ostrzegać seniorów przed nieuczciwymi praktykami, a także przypominać o przysługujących im prawach, w tym możliwości rezygnacji – w ciągu 14 dni – z umowy podpisanej we własnym domu lub na pokazie. Szefowie czterech instytucji podpisali dziś porozumienie dotyczące wspólnej akcji.

- Ochrona starszych konsumentów to jeden z priorytetów UOKiK. Urząd prowadzi wiele postępowań i wydaje decyzje dotyczące sprzedaży na pokazach lub podczas wizyt w domach konsumentów. Zaproponowaliśmy zmiany prawne, które mają ograniczyć nieuczciwe działania. Edukujemy również konsumentów w zakresie ich praw oraz przestrzegamy przed nieuczciwymi praktykami – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Do konsumentów trafi ponad 350 tysięcy ulotek przygotowanych przez UOKiK, a dystrybuowanych przez Policję, ZUS i KRUS. Ulotki będą rozdawane podczas spotkań przedstawicieli czterech instytucji z seniorami. To nie wszystko – ponad 3 tysiące plakatów będzie dostępnych w siedzibach ZUS i KRUS, czyli miejscach często odwiedzanych przez seniorów.

 - Cieszę się, że możemy przeprowadzić kolejną akcję edukacyjną razem z instytucjami. Dzięki temu możliwe będzie dotarcie do większe liczby najbardziej wrażliwych konsumentów i ostrzeżenie ich przed nieuczciwymi sprzedawcami – mówi prezes Marek Niechciał. Bardzo dziękuję partnerom za wspólne działania. Jestem przekonany, że nasza kampania zwiększy świadomość seniorów na rynku – dodaje.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, seniorzy, Policja, ZUS, KRUS

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Wspólna akcja dla seniorów Wspólna akcja dla seniorów Wspólna akcja dla seniorów Wspólna akcja dla seniorów

 

Warto przeczytać

Podwyżki w telekomach? Klauzule inflacyjne pod lupą UOKiK
Podwyżki w telekomach? Klauzule inflacyjne pod lupą UOKiK

Czy operatorzy komórkowi mogą przerzucać na konsumentów koszty inflacji? ...>

Transakcje nieautoryzowane - zarzuty Prezesa UOKiK wobec kolejnych 4 banków
Transakcje nieautoryzowane - zarzuty Prezesa UOKiK wobec kolejnych 4 banków

Bank Pocztowy, ING Bank Śląski, Nest Bank i Santander Consumer Bank to kolejne banki, którym Prezes UOKiK postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów zgłaszających nieautoryzowane transakcje ...>

Sezon jesienno-zimowy - kontrola odzieży wierzchniej #CyklOdzieżowy
Sezon jesienno-zimowy - kontrola odzieży wierzchniej #CyklOdzieżowy

Płaszcze i kurtki – zobacz najnowsze wyniki kontroli Inspekcji Handlowej z serii #CyklOdzieżowy. Pobierz raport i wykaz skontrolowanych produktów. ...>

Zgłoś pracę magisterską - masz czas do 30 listopada!
Zgłoś pracę magisterską - masz czas do 30 listopada!

Na zgłoszenie pracy w konkursie Prezesa UOKiK masz już tylko 2 tygodnie! ...>

Kontrola składów węgla w całej Polsce
Kontrola składów węgla w całej Polsce

Inspekcja Handlowa, na zlecenie Prezesa UOKiK, intensyfikuje kontrole sprzedawców węgla w całej Polsce.   ...>

Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK
Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK

Prezes UOKiK przeprowadził badanie rynku, w którym sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone, np. logistyczne lub informatyczne, na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. ...>

Sprawdzamy garnitury, marynarki, spodnie i koszule #CyklOdzieżowy
Sprawdzamy garnitury, marynarki, spodnie i koszule #CyklOdzieżowy

Ile wełny w wełnianej marynarce? Kontynuujemy #CyklOdzieżowy i publikujemy wyniki kontroli męskiej odzieży. Pobierz raport. ...>

Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści
Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści

Po lekturze Rekomendacji Prezesa UOKiK wiesz już co oznaczać, jak i kiedy w kontekście treści reklamowych w mediach społecznościowych. ...>

 

  
  

Do góry