Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Światowy Dzień Konsumenta
< poprzedni | następny > 13.03.2019

- Rzecznicy konsumentów pomagają już od 20 lat.
- Wyróżniliśmy 30 z nich.
- Co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika.
– W ciągu 10 ostatnich lat rzecznicy konsumentów udzielili 4,5 mln porad. Jeżeli porównamy to do liczby mieszkańców Polski, to okazuje się, że co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika. Mamy prawo do bezpłatnej pomocy prawnej już od ponad 20 lat – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wyróżnienia dla rzeczników
Rzecznicy konsumentów są obecni w naszym kraju od 1 stycznia 1999 r. Wtedy weszła w życie ustawa zmieniająca niektóre przepisy określające kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa. Od tego momentu samorządy powiatowe muszą powoływać miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Udzielają oni bezpłatnych porad w urzędach miast i w starostwach powiatowych całej Polsce. Mierzą się też z problemami: wielu z nich jest zatrudnionych nie na pełny etat, a nawet na jedną czwartą, nie mają osób do pomocy, łączą tę funkcję z inną, którą sprawują w samorządzie. To wszystko sprawia, że jakość pomocy konsumentom jest różna.
- Chciałbym, żeby to się zmieniło. Widzę potrzebę zmian legislacyjnych, ale też zmiany nastawienia samych rzeczników do wyzwań konsumenckich, które stawia przed nimi XXI w. Poszkodowany powinien dostać pomoc w skomplikowanych sprawach konsumenckich dotyczących różnych dziedzin, nie tylko prostych zakupów. Co istotne, nie chodzi o samą poradę. Chciałbym, żeby rzecznicy częściej reprezentowali konsumentów w sądzie – mówi Marek Niechciał. Już teraz każdy konsument może skorzystać z darmowej pomocy prawnej w prostych sprawach w dodatkowych 1,5 tys. punktach w Polsce.
– Doceniam pracę rzeczników, dlatego w tym roku, z okazji jubileuszu, wyróżniłem 30 z nich. Dziękuję im za zaangażowanie, wielu z Państwa sprawuje funkcję rzecznika od początku, czyli od 20 lat – dodaje Niechciał. Lista wszystkich nagrodzonych jest w załączniku.
Wyróżnienia dla firm - Amicus Consumentium
UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów wyróżnili dwie firmy tytułem Amicus Consumentium 2018 r. Przedsiębiorców w szczególności doceniono za udział w polubownym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Laureaci to: CCC z Polkowic (już po raz drugi) i sklep Mix Małgorzata Dawidowska ze Słupska. Gratulujemy. Wyróżnienie zostało ustanowione w 2017 r. Laureaci zostają wyłonieni spośród przedsiębiorców zgłoszonych między innymi przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów, organizacje konsumenckie.
Światowy Dzień Konsumenta
O tym, jakie wyzwania czekają konsumentów i instytucje, które chronią ich prawa, rozmawiamy na konferencji z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Poruszamy też temat nadzoru rynku w Polsce i zmian, które przed nim stoją. Debata odbywa się w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii w sali pod Kopułą (Warszawa, pl. Trzech Krzyży 3/5). Potrwa do godz. 15:30.
Światowy Dzień Konsumenta obchodzimy 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @@UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, Światowy Dzień Konsumenta, rzecznicy konsumentów
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (94,32 KB, docx, 2019.03.15)
- Wyróżnienia prezesa UOKiK dla rzeczników konsumentów 13.03.2019 r (90,82 KB, docx, 2019.03.13)
- Wprowadzenie do I panelu UOKiK (2,14 MB, pdf, 2019.03.21)
- Wprowadzenie do II panelu UOKiK (1,08 MB, pdf, 2019.03.21)
- Prezentacja - II panel KAS (1,46 MB, pdf, 2019.03.21)
- Prezentacja - II panel MPiT (425,8 KB, pdf, 2019.03.21)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Okulary przeciwsłoneczne – popularny zakup w sezonie letnim. Są traktowane jako modny dodatek, ale przypominamy, że powinny one przede wszystkim pełnić funkcję ochronną. ...>
Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>
„Moja ocena 5/5”, „Firma godna polecenia”, „Polecam z całego serca” – brzmi znajomo? Pewnie tak, jeśli kupując w sieci czytasz opinie. Niestety nie zawsze są one prawdziwe. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował mechanizm naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk stosowany przez spółkę AXA Życie TU S.A.(obecnie UNIQA). ...>
Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych? ...>
Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Szczegóły znajdziesz w najnowszym stanowisku Prezesa Urzędu. ...>
Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie