Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

< poprzedni | następny > 16.05.2019

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP.

Ostrzegamy przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności. Na atak narażeni są użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej robiący zakupy przez internet.

Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24). Podstawione strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy.

Przykłady fałszywych stron internetowych przygotowanych przez przestępców.
Źródło: zaufanatrzeciastrona.pl

Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Problem jest poważny - tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.

Przestępcy używają różnych sposobów, by ściągnąć ofiary na fałszywe strony. Użytkownicy mogą być do nich kierowani przez linki w SMSach, komunikatorach internetowych lub poprzez fałszywe sklepy internetowe.  Aby nie zostać ofiarą przestępców należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów:

  • Uważaj na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (np. 0,76 PLN) zawierające link do strony udającej pośrednika płatności. Przed wykonaniem przelewu skontaktuj się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy).

Przykład wiadomości SMS rozsyłanych przez przestępców.
Źródło: zaufanatrzeciastrona.pl

  • Jeśli strona prosi o login i hasło do bankowości internetowej, sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank.
  • Zawsze czytaj uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym od swojego banku. Jeśli twój bank to umożliwia zamień SMSy na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/) oraz najbliższej jednostce Policji. Wskazane powyżej instytucje przekażą Ci informacje na temat kolejnych działań. Masz też prawo złożyć reklamację do swojego banku.

Prokuratura Krajowa
Komenda Główna Policji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Europejskie Centrum Konsumenckie
FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP

Tagi: uwaga, zagrożenia, www, internet, phishing, płatności, pośrednicy, finanse, bank, policja, cert, prokuratura, eck,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zatory płatnicze - pięć decyzji Prezesa UOKiK
Zatory płatnicze - pięć decyzji Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył dwie kary za zatory płatnicze w łącznej wysokości ponad 650 tys. zł.   ...>

Kredyty hipoteczne a wzrost stóp procentowych
Kredyty hipoteczne a wzrost stóp procentowych

Konsumencie, jeśli masz kredyt hipoteczny i dysponujesz środkami, możesz go nadpłacić.   ...>

 Instaporady dla konsumentów
Instaporady dla konsumentów

Kryptoreklama, scam – to tylko niektóre z niedozwolonych praktyk, badanych obecnie przez Prezesa UOKiK.   ...>

Ile chemii w butach? - badania UOKiK i IH
Ile chemii w butach? - badania UOKiK i IH

UOKiK razem z IH zbadał, czy dostępne w sklepach obuwie zawiera niebezpieczne substancje dla zdrowia, m.in. formaldehyd, kadm czy ołów. Nasze Laboratorium w Łodzi przebadało 122 partie butów.   ...>

Jakie masz prawa w restauracji? Kontrola UOKiK
Jakie masz prawa w restauracji? Kontrola UOKiK

Ser „Fawita” zamiast sera „Feta”, krem dekoracyjny w miejsce bitej śmietany - czy wiesz co dostajesz na talerzu w restauracji? ...>

Fotowoltaika - działania Prezesa UOKiK
Fotowoltaika - działania Prezesa UOKiK

Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę.   ...>

Działalność UOKiK w 2021 roku
Działalność UOKiK w 2021 roku

988 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, prawie pół miliarda złotych nałożonych kar.   ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry