Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
UOKiK dla rolnictwa - zobowiązanie Döhlera
< poprzedni | następny > 22.05.2019
- Spółka Döhler zobowiązała się do zmiany praktyk, które stosowała wobec dostawców owoców.
- Rolnicy m.in. szybciej dostaną pieniądze za swoje produkty.
- To efekt decyzji UOKiK.
Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Döhler to jeden z największych podmiotów skupujących owoce i producent koncentratu jabłkowego w Polsce. UOKiK wszczął w sierpniu 2018 r. postępowanie w sprawie wykorzystywania przez spółkę przewagi kontraktowej wobec dostawców. Urząd zakwestionował zbyt długie terminy płatności w umowach z producentami owoców. Przedsiębiorca przewidywał zapłatę w ciągu 90 dni, podczas gdy polskie przepisy dopuszczają płatności w ciągu maksymalnie dwóch miesięcy. Co więcej, spółka nie realizowała nawet tak długich, wyznaczanych przez siebie terminów.
Zastrzeżenia urzędu wzbudziły też postanowienia, które dawały przetwórcy dowolność w kształtowaniu ceny. W efekcie, rolnik nie wiedział ile pieniędzy dostanie za owoce.
W trakcie postępowania spółka Döhler dobrowolnie zobowiązała się do zmiany praktyk. Urząd uznał, że najlepsze dla interesów rolników będzie przyjęcie tego zobowiązania. Pozwoli to na szybkie wyeliminowanie praktyk niekorzystnych dla producentów owoców. Co ważne, zobowiązanie dotyczy zarówno samego przedsiębiorcy, jak i jego podmiotów zależnych – Zakładu Przetwórstwa Owoców i Warzyw Polkon oraz spółki Alpex.
- Dzięki decyzji znacznie poprawi się sytuacja rolników, którzy są kontrahentami Döhlera. Przede wszystkim szybciej otrzymają pieniądze za dostarczane produkty, ustalona zostanie również cena minimalna za owoce. Zmiany zostaną wprowadzone już podczas tegorocznych zbiorów – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Do czego zobowiązał się Döhler?
Zgodnie ze zobowiązaniem spółki Döhler, skróceniu ulegną terminy płatności. Rolnicy ryczałtowi dostaną swoją należność w ciągu 30 dni od dostarczenia owoców, a dostawcy prowadzący działalność gospodarczą – 60 dni od dostarczenia prawidłowo wystawionej faktury. Spółka zobowiązała się też, że niezależna firma dokonana audytu wszystkich płatności wykonywanych od lipca 2017 r. do maja 2019 r. Jeśli sprawdzenie wykaże opóźnienia, Döhler zapłaci dostawcom odsetki.
Przetwórca zmieni również zasady ustalania ceny. Przede wszystkim zostanie wprowadzona minimalna stawka za dostarczone produkty. Zostanie ona określona przed zbiorami
- w przypadku owoców miękkich do końca maja, a jabłek – do końca lipca. Jeżeli rolnik nie zaakceptuje tej ceny, będzie mógł bez żadnych konsekwencji wypowiedzieć wcześniej zawartą umowę.
Ponadto, Döhler zobowiązał się do ułatwienia dostawcom korzystania z własnego Programu Finansowania Dostawców, który pozwala im na otrzymanie należności jeszcze przed terminem płatności. Przede wszystkim pokryje kontrahentom koszty prowadzenia rachunku bankowego niezbędnego do uczestniczenia w tym programie. Spółka przeprowadzi również cztery szkolenia, w których wyjaśni zasady jego działania. W trakcie szkoleń wyjaśni także przedsiębiorcom skupującym owoce od rolników konieczność terminowych płatności w celu eliminowania zatorów płatniczych.
- To nie koniec naszych działań na rynku rolno-spożywczym. Przeanalizowaliśmy umowy innych przetwórców i wezwaliśmy 13 z nich do zmiany postanowień oraz praktyk niekorzystnych dla rolników. Decyzja w sprawie Döhler może być dla nich pewnym drogowskazem, jak powinna wyglądać umowa z dostawcami – mówi prezes Marek Niechciał.
|
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konkurencji, przewaga kontraktowa, produkty rolne, rolnictwo, ustawa, prawo, postępowanie, Döhler, decyzja, kontrola, jabłka
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (96,98 KB, docx, 2019.05.22)
- Wypowiedź Marka Niechciała prezesa UOKiK (5,27 MB, mp3, 2019.05.22)
- Decyzja nr RBG - 9/2019 (537,55 KB, pdf, 2019.05.24)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie