Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

< poprzedni | następny > 09.07.2019

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
  • Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA.
  • Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.
  • To już kolejna decyzja w tym roku dotycząca sprzedaży w trakcie prezentacji.


Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK

 

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko VGET w lutym 2019 r. Podstawą do zajęcia się tą sprawą były doniesienia prasowe oraz skarga Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Suwałkach. Żeby wyjaśnić sprawę, pracownicy UOKiK wcielili się w rolę tajemniczych klientów i wzięli udział w jednej z organizowanych przez firmę prezentacji.

W trakcie kontroli UOKiK ustalił, że firma zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach „Akademii Zdrowia” albo akcji „Zdrowa Polska”. Nie ujawniała handlowego charakteru pokazów. W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.

- Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Ponadto, prowadzący pokazy zachęcali do zakupu w ramach „promocji”. Urząd ustalił jednak, że sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty Spółki, a informacja o rzekomej „promocji” miała jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.

UOKiK nałożył na firmę VGET Polska karę w wysokości ponad 2,7 mln złotych (2 723 917 zł). Firma musi zaniechać stosowania nieuczciwych praktyk. W tym zakresie prezes UOKiK nadał rygor natychmiastowej wykonalności. Ponadto przedsiębiorca musi listem poleconym poinformować o decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarł umowy między 1 stycznia 2017 r. a 24 czerwca 2019 r.

- To bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne – dodaje Marek Niechciał.

To już kolejna decyzja dotycząca pokazów handlowych w ostatnich miesiącach. Na przykład maju UOKiK ukarał firmy Vitaldream oraz R.A.M. Polska, które sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego, a w grudniu 2018 zapadła decyzja w sprawie firmy ACS Medica.

Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, pokazy, decyzja, postępowanie, marketing bezpośredni, VGET

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Okulary przeciwsłoneczne pod lupą UOKiK
Okulary przeciwsłoneczne pod lupą UOKiK

Okulary przeciwsłoneczne – popularny zakup w sezonie letnim. Są traktowane jako modny dodatek, ale przypominamy, że powinny one przede wszystkim pełnić funkcję ochronną. ...>

Czy wiesz za co i komu płacisz? Nie trać głowy na urlopie
Czy wiesz za co i komu płacisz? Nie trać głowy na urlopie

Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>

Fałszywe opinie w sieci - działania Prezesa UOKiK
Fałszywe opinie w sieci - działania Prezesa UOKiK

„Moja ocena 5/5”, „Firma godna polecenia”, „Polecam z całego serca” – brzmi znajomo? Pewnie tak, jeśli kupując w sieci czytasz opinie. Niestety nie zawsze są one prawdziwe.   ...>

10 mln zł kary dla UNIQA - decyzja Prezesa UOKiK
10 mln zł kary dla UNIQA - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował mechanizm naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk stosowany przez spółkę AXA Życie TU S.A.(obecnie UNIQA). ...>

Auchan i Carrefour - Prezes UOKiK wszczyna postępowania wyjaśniające
Auchan i Carrefour - Prezes UOKiK wszczyna postępowania wyjaśniające

Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych?   ...>

Spłata kredytu hipotecznego - stanowisko Prezesa UOKiK
Spłata kredytu hipotecznego - stanowisko Prezesa UOKiK

Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Szczegóły znajdziesz w najnowszym stanowisku Prezesa Urzędu.   ...>

Fotowoltaika - działania Prezesa UOKiK
Fotowoltaika - działania Prezesa UOKiK

Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę.   ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry