Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Nieuczciwe praktyki windykacyjne One Debt Partners - decyzja UOKiK

< poprzedni | następny > 07.08.2019

Nieuczciwe praktyki windykacyjne One Debt Partners - decyzja UOKiK
  • Dobra wiadomość dla konsumentów wprowadzonych w błąd przez operatora telekomunikacyjnego PGT.
  • Firma windykacyjna One Debt Partners musi wycofać z sądów powództwa wobec dłużników i doprowadzić do umorzenia postępowań egzekucyjnych.
  • To efekt decyzji prezesa UOKiK, która ma rygor natychmiastowej wykonalności.


Wypowiedź Zbigniewa Kaczmarka z Delegatury UOKiK we Wrocławiu

Jesienią 2018 r. UOKiK wszczął postępowanie przeciw firmie windykacyjnej One Debt Partners (ODP) z Wrocławia. W lutym 2017 r. kupiła ona wierzytelności od spółki PGT z Warszawy. To firma telekomunikacyjna, która wprowadzała konsumentów w błąd, podszywając się pod ich dotychczasowego operatora. Półtora miesiąca przed transakcją UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na PGT 1,97 mln zł kary. Wcześniej opublikował też ostrzeżenie konsumenckie przed tą firmą.

- One Debt Partners nie powinien windykować długów, które powstały w wyniku bezprawnych działań PGT. Staranność zawodowa wymaga, aby przed transakcją sprawdzić źródła nabywanych wierzytelności. O zarzutach wobec PGT było głośno już od około roku. Sprawą zajmowały się UOKiK i prokuratura, wielokrotnie informowały o niej media – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To nie jedyny zarzut wobec ODP. Windykator wprowadzał także konsumentów w błąd i wywierał na nich presję:

  • wysyłał wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem, że przekaże dane dłużnika do Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, nawet jeśli chodziło tylko o kwotę ok. 100 zł. Tymczasem zgodnie z prawem dane konsumenta można wysyłać do BIG dopiero, gdy zobowiązanie jest wyższe niż 200 zł,
  • nie informował konsumentów o tym, że kupno długów nie pogarsza ich sytuacji - mogą podnosić przeciw ODP takie same zarzuty, jakie mieli przed transakcją wobec PGT,
  • jednocześnie występował z pozwem do sądu i kierował do konsumenta wezwanie do zapłaty. Nie kontaktował się wcześniej z dłużnikiem, aby jednoznacznie ustalić kwotę zobowiązania i zaproponować mu polubowne załatwienie sprawy. Jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami, szczególnie że chodziło o wierzytelności powstałe w wątpliwych okolicznościach.

- Zakwestionowane praktyki miały skłonić konsumentów do tego, by zapłacili żądaną kwotę, nawet jeśli była nienależna. ODP straszył ich sądem czy ujawnieniem w rejestrze dłużników. Wiele osób w wyniku takich sugestii i niedoinformowania mogło zrezygnować z dochodzenia swoich praw  – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

ODP zaniechał stosowania opisanych praktyk już wiosną 2017 r. Decyzja UOKiK zobowiązuje do usunięcia ich skutków. Spółka musi wycofać z sądów wszystkie powództwa w sprawach długów powstałych w wyniku umów z PGT, a także wystąpić do komorników o umorzenie wszystkich takich postępowań egzekucyjnych. Ma na to 3 miesiące od wydania decyzji UOKiK. Ponadto musi się powstrzymać przed wszczynaniem nowych postępowań egzekucyjnych do czasu ostatecznego wyroku sądu w sprawie decyzji wobec PGT. Zobowiązanie ma rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że ODP musi je wykonać, nawet jeśli odwoła się od decyzji.

Jesteś zadłużony, masz kłopoty z firmą windykacyjną? Obejrzyj krótki film i poznaj swoje prawa

 

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, windykacja, długi, One Debt Partners, PGT

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry