Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej

< poprzedni | następny > 15.05.2020

Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej
  • Inspekcja Handlowa sprawdziła bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci.
  • Zakwestionowała około 40 proc. z nich.
  • Dobra wiadomość dla rodziców – nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania.

W IV kwartale 2019 roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę bezpieczeństwa wysokich krzesełek dla dzieci (używanych głównie do stołu, do karmienia). Objęła ona 36 przedsiębiorców, w tym hurtownie, sklepy i markety, producenta i importera.

Inspektorzy sprawdzili 113 partii produktów i zakwestionowali 46 z nich, czyli nieco ponad 40 proc. (40,71 proc.). Tylko 4 zakwestionowane partie zostały wyprodukowane w Polsce, reszta pochodziła z zagranicy (w tym z innych krajów UE). Jednak w żadnym przypadku pracownicy inspekcji nie stwierdzili wad konstrukcyjnych – wszystkie nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania.

Najczęstszy błąd to braki w instrukcjach użytkowania (32 partie) oraz brak na produkcie ostrzeżenia o treści „Nigdy nie zostawiaj dziecka bez opieki” (10 partii). Ponadto w niektórych przypadkach nie było instrukcji w języku polskim, oznaczeń po polsku bezpośrednio na krzesełku, zdarzały się też rozbieżne informacje dotyczące wagi dziecka.

Nieprawidłowości wystąpiły u 21 przedsiębiorców. Już w trakcie kontroli wielu z nich je usunęło. Niektórzy wstrzymali sprzedaż do czasu poprawy oznakowania.

Gdy kupujesz krzesełko:

  • Sprawdź, czy stoi ono stabilnie na podłodze, nie chybocze się i nie odchyla, a nogi są równe.
  • Upewnij się, że dziecko nie ma dostępu do  mechanizmu umożliwiającego składanie i rozkładanie krzesełka.
  • Sprawdź, czy blokada siedziska w pozycji wysokiej w przypadku krzesełek z regulacją włącza się automatycznie.
  • Zwróć uwagę, czy nie ma ostrych krawędzi i wszystkie wystające elementy są zaokrąglone.
  • Jeśli krzesełko ma kółka, to przynajmniej dwa z nich powinny dać się zablokować.
  • Zwróć uwagę na to, czy załączono instrukcje i informacje niezbędne do bezpiecznego użytkowania.
  • Na produkcie, opakowaniu lub w instrukcji powinna znajdować się nazwa i adres producenta – wiesz wtedy, kto odpowiada za jakość i bezpieczeństwo.
  • W przypadku wątpliwości w sklepie skontaktuj się z Inspekcją Handlową.

Podczas użytkowania krzesełka:

  • Zapoznaj się z instrukcją montażu, użytkowania i konserwacji. Nie wyrzucaj jej.
  • Zawsze zapinaj system zabezpieczający.
  • Nie używaj krzesełka, jeśli nie jest prawidłowo zmontowane lub jest uszkodzone.
  • Nie używaj krzesełka, dopóki dziecko nie potrafi samodzielnie siedzieć.
  • Nie zostawiaj dziecka bez opieki.
  • Regularnie czyść krzesełko i kontroluj jego stan.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, Inspekcja Handlowa, kontrola, dziecko, krzesełka

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

UOKiK dla studentów - zgłoś się na Summer Camp
UOKiK dla studentów - zgłoś się na Summer Camp

Zbliżają się wakacje. Niektórzy szukają miejsca na urlop, inni... studenckich praktyk. ...>

Jak obliczać i prezentować obniżki cen - wyjaśnienia Prezesa UOKiK
Jak obliczać i prezentować obniżki cen - wyjaśnienia Prezesa UOKiK

Przedsiębiorco, informujesz o promocji? Od 1 stycznia br. masz obowiązek podawać najniższą cenę z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. ...>

Jakość paliw ciekłych i LPG w 2022 roku
Jakość paliw ciekłych i LPG w 2022 roku

Wyniki kontroli w 2022 r. wskazują na poprawę jakości benzyny i pogorszenie jakości LPG w porównaniu do ubiegłego roku. Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek dominuje olej napędowy. ...>

Compensa wypłaci konsumentom rekompensaty - decyzja Prezesa UOKiK
Compensa wypłaci konsumentom rekompensaty - decyzja Prezesa UOKiK

Dodatkowa ochrona za wyższą składkę? Jeśli konsument nie zareagował na taką ofertę, Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie uznawało to za zgodę.   ...>

Foliówki, siatki i reklamówki = koszty i obowiązki
Foliówki, siatki i reklamówki = koszty i obowiązki

Przedsiębiorco, zobacz kiedy i w jakiej wysokości masz obowiązek pobierać opłatę recyklingową. ...>

Parkingi pod lupą Prezesa UOKiK - ponad 820 tys. zł kary dla spółki APCOA
Parkingi pod lupą Prezesa UOKiK - ponad 820 tys. zł kary dla spółki APCOA

Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem.   ...>

UOKiK liderem porozumienia na rzecz ochrony konkurencji w Europie Środkowo-Wschodniej
UOKiK liderem porozumienia na rzecz ochrony konkurencji w Europie Środkowo-Wschodniej

Z inicjatywy Prezesa UOKiK szefowie 10 urzędów antymonopolowych podpisali w Warszawie porozumienie o współpracy regionalnej. ...>

Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji

Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>

 

  
  

Do góry