Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Rowery dziecięce i foteliki - czy są bezpieczne?
< poprzedni | następny > 10.06.2020

- Zbliża się lato, wielu z nas będzie spędzać coraz więcej czasu na świeżym powietrzu – także z dziećmi.
- Inspekcja Handlowa sprawdziła, czy rowery dziecięce i foteliki rowerowe są bezpieczne – nieprawidłowości stwierdzono w co czwartym produkcie.
- Na co zwrócić uwagę wybierając rower i fotelik rowerowy dla dziecka?
Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
W III kwartale 2019 roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę bezpieczeństwa rowerów dziecięcych i fotelików rowerowych. Inspektorzy sprawdzili 239 partii produktów (168 rowerów i 71 fotelików) i zakwestionowali 63 z nich (46 rowerów i 17 fotelików), czyli nieco ponad 26 proc. Trzy lata wcześniej aż jedna trzecia sprawdzonych partii była wadliwa.
W przypadku 14 zakwestionowanych partii (nieco ponad 22 proc. zakwestionowanych) stwierdzone wady mogły mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowników. Jednym z najczęstszych błędów było zastosowanie zacisków jako regulacji wysokości siodełka, co mogło powodować zbyt łatwą samodzielną regulację przez dziecko. Inne nieprawidłowości to m.in. wystające śruby czy ostre krawędzie w nakrętkach. Niektóre rowery nie posiadały również pełnej osłony łańcucha. Bywały również przypadki, gdy fotelik rowerowy miał niewystarczające mocowanie do roweru, w innym brakowało uprzęży utrzymującej dziecko w bezpiecznej pozycji czy osłon stóp dziecka. Inny fotelik inspektorzy przebadali w laboratorium – w trakcie tych badań od fotelika oddzieliły się pasy naramienne i pas krokowy.
58 sprawdzonych w kontroli partii (24,26 proc.) było źle oznakowanych – najczęściej informacje w instrukcjach użytkowania były niepełne, w co czwartym produkcie zakwestionowanym z tego powodu brakowało oznaczeń bezpośrednio na wyrobie – w tym ostrzeżeń. W sześciu przypadkach nie było dołączonych żadnych instrukcji.
Nieprawidłowości wystąpiły u 27 przedsiębiorców, czyli u prawie co trzeciego spośród skontrolowanych. Już w trakcie kontroli wielu z nich usunęło nieprawidłowości. Partie z wadami konstrukcyjnymi zostały wycofane ze sprzedaży.
Konsumencie, pamiętaj:
- Sprawdź, czy na produkcie są oznaczenia i ostrzeżenia.
- Zwróć uwagę na to, czy załączono instrukcje i informacje niezbędne do bezpiecznego użytkowania.
- Na produkcie lub w instrukcji powinna znajdować się nazwa i adres producenta – wiesz wtedy, kto odpowiada za jego jakość i bezpieczeństwo.
- Kupując rower, dobierz go odpowiednio do wieku dziecka.
- Sprawdź, czy nie ma wystających śrubek, ostrych krawędzi, którymi dziecko mogłoby się skaleczyć.
- Zwróć uwagę, czy rower ma pełną osłonę łańcucha.
- Sprawdź, jak umocowane i regulowane jest siodełko – czy dziecko nie będzie mogło regulować go samodzielnie.
- Kupując fotelik, zwróć uwagę, czy ma on dostateczne i stabilne mocowanie do roweru.
- Sprawdź także, czy producent zadbał o bezpieczeństwo i stabilną pozycję dziecka w foteliku – czy sprzęt ma np. uprzęże, czy są osłony stóp i pasy ograniczające ruchy stóp.
- W przypadku wątpliwości skontaktuj się z Inspekcją Handlową.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, rowery, foteliki rowerowe, dzieci, kontrola, Inspekcja Handlowa
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (98,57 KB, docx, 2020.06.09)
- Informacja z kontroli rowerów dziecięcych i fotelików rowerowych (516,52 KB, pdf, 2020.06.09)
- Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego (3,75 MB, mp3, 2020.06.10)
Warto przeczytać
Okulary przeciwsłoneczne – popularny zakup w sezonie letnim. Są traktowane jako modny dodatek, ale przypominamy, że powinny one przede wszystkim pełnić funkcję ochronną. ...>
Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>
„Moja ocena 5/5”, „Firma godna polecenia”, „Polecam z całego serca” – brzmi znajomo? Pewnie tak, jeśli kupując w sieci czytasz opinie. Niestety nie zawsze są one prawdziwe. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował mechanizm naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk stosowany przez spółkę AXA Życie TU S.A.(obecnie UNIQA). ...>
Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych? ...>
Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Szczegóły znajdziesz w najnowszym stanowisku Prezesa Urzędu. ...>
Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie