Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Kolejne postępowania UOKiK w sektorze rolno-spożywczym
< poprzedni | następny > 16.07.2020

- UOKiK zakończył działania wobec stu największych podmiotów na rynku rolno-spożywczym, które były prowadzone na podstawie ustawy o przewadze kontraktowej.
- Większość przedsiębiorców w toku postępowania UOKiK wypłaciła zaległe pieniądze dostawcom i usunęła kwestionowane zapisy z polityk handlowych oraz zawartych kontraktów.
- Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania względem sieci handlowych: Auchan Polska, Eurocash, Makro Cash and Carry Polska, SCA Intermarche, a zatem podmiotów, które nie usunęły stwierdzonych nieprawidłowości i nie uregulowały płatności kontrahentom.
- Maksymalna kara finansowa za nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej wynosi 3 proc. rocznego obrotu za każdą stwierdzoną praktykę.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny w kwietniu wszczął postępowanie, którego celem była weryfikacja czy największe sieci handlowe i producenci spożywczy nie odwlekają zapłaty dostawcom ponad ustalony termin lub czy nie wprowadzają niekorzystnych warunków handlowych. Tym samym, czy nie wykorzystują swojej przewagi kontraktowej. Postępowaniem było objętych sto podmiotów. Były to: największe sieci handlowe oraz producenci spożywczy, w tym podmioty z branży mięsnej, mleczarskiej, przetwórstwa zbóż, warzyw i owoców.
Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
Prezes UOKiK w trakcie postępowania szczegółowo przeanalizował warunki umów zawieranych między sieciami handlowymi a dostawcami, zasady polityki handlowej i cenowej, a także wzajemne rozliczenia. Analizy te dały podstawę do wszczęcia kolejnych postępowań wobec sieci handlowych.
– W trakcie analiz zauważyliśmy, że sieci handlowe stosują praktyki, które mogą być niekorzystne dla dostawców – chodzi o np. kwestionowanie faktur czy narzucanie polityki cenowej. Sprawdziliśmy w postępowaniach wyjaśniających, czy mogło dojść do narzucania przez dużych graczy niekorzystnych warunków handlowych dostawcom – wątpliwości były rozstrzygane zgodnie z zaleceniami UOKiK. Ponadto po wezwaniach Urzędu sieci dokonały zaległych płatności w łącznej wysokości 575 mln złotych - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
We wspomnianych powyżej sprawach Prezes Urzędu prowadzi postępowania wyjaśniające. W pierwszej z nich Prezes UOKiK sprawdza, czy mogło dojść do kwestionowania nadmiernej ilości faktur, a w drugiej analizuje, czy mogło dojść do narzucenia nowych zasad polityki handlowej pod groźbą zakończenia współpracy.
Ponadto Prezes Urzędu wszczął postępowania wyjaśniające wobec sieci handlowych, które miały największe zaległości w zapłacie faktur za dostawy produktów i mimo wezwania ze strony UOKiK odmawiały ich uregulowania. Są to: Auchan Polska, Eurocash, Makro Cash and Carry Polska, SCA Intermarche.
- Nie wszyscy przedsiębiorcy wypłacili zaległe pieniądze kontrahentom czy usunęli kwestionowane przez nas zapisy. Względem Auchan Polska, Eurocash, Makro Cash and Carry Polska, SCA Intermarche przeprowadzimy postępowanie z zakresu nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej – przedsiębiorcom tym grożą sankcje finansowe w wysokości do 3 proc. ich rocznego obrotu – dodaje Tomasz Chróstny.
Przedsiębiorco, rolniku, jeżeli działasz w branży rolno-spożywczej i twój duży kontrahent wykorzystał sytuację związaną z COVID-19, aby zmienić warunki współpracy na twoją niekorzyść lub nie płaci w terminie – zawiadom UOKiK. Uruchomiliśmy specjalny formularz, który ułatwi ci zgłoszenie nieprawidłowości. Wejdź i wypełnij https://ankieta.uokik.gov.pl/formularz-zgloszenie-przewaga/.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konkurencji, przewaga kontraktowa, produkty rolne, ustawa, prawo, postępowania, Auchan Polska, Eurocash, Makro Cash and Carry Polska, SCA Intermarche
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (20,8 KB, docx, 2020.07.16)
- Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego (1,14 MB, mp3, 2020.07.16)
Warto przeczytać
Prezes UOKiK stawia pierwsze zarzuty trzem influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych na Instagramie ...>
Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie ...>
Marzysz o wyprawie na Karaiby i skusił cię program Członkostwa w Rejsach INCRUISES? Uważaj, firma InCruises International prawdopodobnie zarządza zebranymi od konsumentów pieniędzmi w zakazanym systemie konsorcyjnym. ...>
Z konta bez twojej zgody zniknęły pieniądze, zgłosiłeś to do banku, a ten odmówił zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji? ...>
Przed wakacjami sprawdziliśmy 55 lokali gastronomicznych m.in. w Świnoujściu, Giżycku, Sopocie, Krakowie i we Wrocławiu. Ponad 60 proc. z nich nie przestrzega przepisów. ...>
Miała być akcja promocyjna „Poznaj Polską Markę”, notebook w prezencie, rabaty o wartości nawet kilkudziesięciu tys. zł. Były pokazy handlowe ze sprzedażą produktów w bardzo wysokich cenach. ...>
Wchodzi w życie nowa ustawa deweloperska, dzięki której nabywcy mieszkań na rynku pierwotnym będą lepiej chronieni. ...>
Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie