Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Pożyczka przez internet
< poprzedni | następny > 10.11.2009
Szybciej, wygodniej, taniej ale czy zawsze korzystnie możemy uzyskać pożyczkę przez Internet? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził 24 strony internetowe oferujące szybkie kredyty
Pożyczka bez BIK, Szybki kredyt dla każdego, Gotówka przez sms – takimi hasłami instytucje finansowe zachęcają nas do korzystania z ich internetowej oferty. Gdy bank nie chce udzielić nam kredytu, najczęściej wtedy wybieramy usługi tzw. parabanków. Tak uzyskane pieniądze szybko zasilą nasz portfel. Ale czy w każdym przypadku ich oferta jest dla nas korzystna? Urząd wziął udział w akcji przeszukiwania Internetu w ramach Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) i sprawdził 24 strony firm udzielających pożyczek w sieci.
Pożyczając pieniądze do 80 tys. zł zawieramy umowę o kredyt konsumencki, która musi określać m.in. całkowity koszt udzielonego kredytu. Ponadto decydując się na pożyczkę przez telefon, sms czy Internet zawieramy dodatkowo umowę na odległość. Od tak zawartej umowy możemy odstąpić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Jednocześnie musimy zwrócić całą kwotę, ale przedsiębiorca ma prawo zatrzymać wpłaconą przez nas opłatę przygotowawczą. Obowiązkiem instytucji udzielających kredytów konsumenckich na odległość jest ponadto rzetelne informowanie o warunkach zobowiązania oraz o jego kosztach w ofertach i przekazach reklamowych. Jak pokazała kontrola UOKiK, nie w każdym przypadku obowiązek ten jest przestrzegany.
Sprawdzeni przedsiębiorcy zostali wybrani losowo po wpisaniu do wyszukiwarki haseł takich jak m.in. chwilówka, szybki kredyt, pożyczka bez BIK. W akcji brały udział delegatury Urzędu w Łodzi oraz w Katowicach. Najczęściej pojawiającym się problemem w skontrolowanych ofertach jest brak informacji dotyczących kosztów udzielanej pożyczki. Takie dane są wymagane przez prawo i służą porównaniu innych ofert. Co więcej, zawierając umowę na odległość powinniśmy zostać wcześniej poinformowani o zasadach zapłaty ceny, kosztach rozmów telefonicznych, prawie wypowiedzenia umowy – takich informacji również nie zawierały niektóre przeszukane strony.
Ponadto analiza ofert dostępnych w Sieci wykazała, że większość przedsiębiorców stronę internetową wykorzystuje jedynie do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Dostępne formularze zgłoszeniowe po wypełnieniu dostarczają konsumentowi informacji czy ma szansę na pożyczkę. Zawarcie właściwej umowy następuje w siedzibie firmy.
Wątpliwości Urzędu wzbudziło też informowanie, że za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego tylko dana instytucja nie pobiera opłat. Zgodnie z prawem konsument nie może ponosić żadnych kosztów za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego.
W efekcie przeprowadzonej kontroli Urząd prowadzi obecnie dziewięć postępowań wyjaśniających.
Tegoroczna akcja przeszukiwania Internetu była prowadzona w ramach Internet Sweep Day Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów. Sieć powstała w 1992 roku w celu zapobiegania i zwalczania nieuczciwych praktyk marketingowych o wymiarze międzynarodowym. Głównym jej celem jest wzmacnianie i poprawa egzekucji przepisów chroniących prawa słabszych uczestników rynku – przede wszystkim w odniesieniu do transakcji o wymiarze transgranicznym, zwłaszcza dokonywanych drogą elektroniczną. Wymiana informacji w ramach Sieci umożliwia skuteczne prowadzenie postępowań i spraw sądowych przeciwko nieuczciwym lub nierzetelnym przedsiębiorcom. UOKiK bierze udział w Międzynarodowych Dniach Przeszukiwania Internetu od 2002 roku.
Urząd wszczął postępowania odnośnie następujących stron:
- http://www.ewam.eu/
- http://www.kiosk.pdk.pl
- http://www.pocztowy.pl/indywidualni/
- http://www.sms365.pl/
- http://www.smskredyt.novem.pl/oferta
- http://www.szmidtinwest.pl/index.php
- http://www.tabubar.pl/
- http://www.wierzycielsa.com.pl/
- https://www.ekspreskasa.pl/
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: internet, kredyt konsumencki, kontrola, icpen, niedozwolone klauzule, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, banki, pożyczka, umowa, rejestr klauzul niedozwolonych, usługi na odległość
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (108,5 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie