Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ubezpieczenie z ufk w MetLife - decyzja Prezesa UOKiK

< poprzedni | następny > 03.02.2022

Ubezpieczenie z ufk w MetLife - decyzja Prezesa UOKiK
  • Sposób pobierania opłat alokacyjnych przez spółkę MetLife w dwóch pierwszych latach umów ubezpieczenia na życie z ufk był niezgodny z prawem.
  • Miał on zniechęcić konsumentów do wypowiadania umów w pierwszych latach od ich zawarcia.
  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na MetLife ponad 5,2 mln zł kary za stosowanie niedozwolonych postanowień umownych.

MetLife Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie i Reasekuracji oferowało w latach 2016-2017 indywidualne ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi (ufk) o nazwie MetLife Projekt Jutro. Wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudziły postanowienia umowne określające tzw. opłaty alokacyjne. Na ich mocy w pierwszym roku obowiązywania umowy spółka potrącała sobie 75 proc. składki inwestowanej, a w drugim roku – 45 proc. Konsument stopniowo odzyskiwał te pieniądze w kolejnych latach w postaci tzw. premii inwestycyjnej, przy czym pełny zwrot następował dopiero około 14. roku trwania umowy. Niezależnie od tego spółka pobierała kilka innych opłat, np. administracyjną, za ubezpieczenie na życie.


Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

- Zakwestionowane klauzule miały na celu uczynić nieopłacalnym dla konsumenta odstąpienie od umowy o ubezpieczenie na życie z ufk. Tymczasem zgodnie z prawem konsument ma prawo w każdej chwili, z zachowaniem okresu wypowiedzenia, rozwiązać taki kontrakt bez żadnych dodatkowych warunków. Może np. po roku lub dwóch stwierdzić, że wyniki osiągane przez fundusze nie gwarantują osiągnięcia zysku lub wręcz wskazują na możliwość poniesienia straty. W takiej sytuacji konsument powinien móc rozwiązać umowę bez ponoszenia nadmiernych kosztów – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kilka lat temu głośno było o tzw. opłatach likwidacyjnych pobieranych przez ubezpieczycieli, gdy konsumenci chcieli rozwiązać polisy z ufk przed terminem. W niektórych przypadkach oznaczało to utratę wszystkich oszczędności klientów. Takie postanowienia w umowach były uznawane za abuzywne i wpisywane do rejestru klauzul niedozwolonych (np. pod numerami 2161, 3834, 4632, 4633, 5608). Prezes UOKiK zobowiązał wówczas zakłady ubezpieczeń, w tym Metlife, do znaczącego obniżenia opłat likwidacyjnych, argumentując, że nie mogą przerzucać na konsumentów kosztów, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej.

- Opłaty alokacyjne stosowane przez MetLife miały ten sam cel, co opłaty likwidacyjne. Spółka pobierając je w ciągu pierwszych dwóch lat umowy, de facto zniechęcając konsumentów do jej wypowiedzenia w tym terminie, co jest niedopuszczalne. Dlatego uznałem klauzulę wprowadzającą te opłaty za abuzywną i nałożyłem na spółkę ponad 5 mln zł kary - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Kara dla Metlife to 5 231 684 zł. Oprócz tego spółka musi poinformować konsumentów o decyzji Prezesa UOKiK i jej skutkach, czyli o tym, że zakwestionowane klauzule należy traktować tak, jakby ich nie było w umowie. Po uprawomocnieniu się decyzji poszkodowani będą się mogli na nią powoływać w sądzie przy dochodzeniu roszczeń.

Decyzja jest nieprawomocna, spółce przysługuje odwołanie do sądu.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową

 

Tagi: ochrona konsumentów, ubezpieczenie, MetLife, decyzja, ufk, klauzule niedozwolone, kara

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Prawa konsumenta - poznaj, korzystaj i podaj dalej!
Prawa konsumenta - poznaj, korzystaj i podaj dalej!

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta inaugurujemy portal prawakonsumenta.uokik.gov.pl w nowej odsłonie. ...>

Prezentowanie cen w serwisach internetowych z biletami - działania Prezesa UOKiK
Prezentowanie cen w serwisach internetowych z biletami - działania Prezesa UOKiK

Uwaga na komunikaty: cena za bilet na koncert „od 100 zł”. Na końcowym etapie zamówienia może się okazać, że nawet za najtańszy zapłacisz więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę.   ...>

Działalność UOKiK w 2022 roku
Działalność UOKiK w 2022 roku

Ponad 950 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, prawie 430 mln zł nałożonych kar. ...>

Dark patterns - uwaga: manipulacja!
Dark patterns - uwaga: manipulacja!

Automatycznie dodane do koszyka ubezpieczenie produktu? Zgoda na przekazanie danych w miejscu przycisku „dalej”? Niewidoczne koszty wysyłki? To przykłady tzw. dark patterns – dowiedz się o nich więcej na uokikgovpl.   ...>

Ekspresy do kawy - postępowanie wyjaśniające
Ekspresy do kawy - postępowanie wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen ekspresów do kawy marki Jura.   ...>

Niedozwolone klauzule w umowach ubezpieczeniowych - decyzje Prezesa UOKiK
Niedozwolone klauzule w umowach ubezpieczeniowych - decyzje Prezesa UOKiK

Spółki Generali Życie TU oraz TU Allianz Życie stosowały niedozwolone postanowienia umowne.   ...>

Chajzer, Doda i Rozenek-Majdan z zarzutami UOKiK
Chajzer, Doda i Rozenek-Majdan z zarzutami UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty kolejnej trójce influencerów: Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan, w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych w mediach społecznościowych. ...>

Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji

Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>

 

  
  

Do góry