Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Apel Prezesa UOKIK w sprawie DVB-T2
< poprzedni | następny > 11.03.2022
- Już wkrótce widzowie będą korzystać z drugiej generacji telewizji naziemnej – DVB-T2.
- Wiele osób będzie kupowało niezbędny do odbioru telewizor lub dekoder.
- Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zaapelował do właścicieli największych sklepów z elektroniką i platform sprzedaży internetowej o niewykorzystywanie sytuacji do podnoszenia cen tego sprzętu.
Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
Od 1 lipca 2022 roku odbiorcy telewizji naziemnej będą korzystać z nowego standardu nadawania sygnału - DVB-T2/HEVC. Dzięki temu konsumenci otrzymają więcej kanałów w lepszej jakości. Jednak nie każdy telewizor jest obecnie dostosowany do odbioru nowego standardu telewizji. Ten problem dotyczy 2,27 mln gospodarstw domowych. W 56 proc. z nich mieszka jedna osoba. Ponad 40 proc. takich konsumentów ma ponad 70 lat, a 81 proc. jest powyżej 50 roku życia[1].
- Już obecnie wiele osób poszukuje nowego telewizora lub dekodera, który umożliwi oglądanie telewizji nowej generacji w lepszym standardzie. Zwiększony popyt może rodzić pokusę nieuzasadnionego podwyższania cen na te produkty. Dlatego zaapelowałem do właścicieli sieci sklepów z elektroniką, aby kształtowali politykę cenową sprzętu do odbioru telewizji naziemnej w duchu społecznej odpowiedzialności biznesu. O to samo poprosiłem właścicieli największych internetowych platform sprzedaży. Zwróciłem się do nich o to, by reagowali na nieuczciwe oferty – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Apel wysłany został do następujących przedsiębiorców: Euro-net, Media Saturn Online, Terg, Neonet, Morele.net, Allegro i Ceneo.
Przypominamy, że dzięki rządowemu programowi osoby, których sytuacja materialna nie będzie pozwalała na zakup sprzętu do odbioru telewizji naziemnej, otrzymają dofinansowanie do zakupu. Ponadto Prezes UOKiK przyłączył się do kampanii informacyjnej organizowanej przez Instytut Łączności - #GotowiNaDVBT2.
Kupując nowy sprzęt, zapytaj sprzedawcę czy telewizor:
- odbiera telewizję naziemną w standardzie DVB-T2
- odbiera kodowanie obrazu w standardzie HEVC (H.265/MPEG-H)
- odbiera kodowanie fonii w standardzie MPEG-2 Audio Warstwa 2 i Dolby E-AC-3
Jeśli odbiornik umożliwia podłączenie do Internetu, to powinien on obsługiwać standard HbbTV w wersji przynajmniej 2.0.1.
Konsumencie, jeśli zależy ci na ultra wysokiej rozdzielczości 4K, to sprzęt powinien spełniać również wymogi:
- odbioru HEVC HDR w wersjach HLG10 oraz PQ10
- odbioru dźwięku w wersji Dolby AC-4
Wszystkie informacje na temat DVB-T2 znajdziesz na stronie cyfrowa TV.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, telewizja naziemna, apel,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy 11.03.2022 (126,26 KB, docx, 2022.03.14)
- Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego (3,72 MB, mp3, 2022.03.11)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie