Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Cyfrowy Polsat ukarany
< poprzedni | następny > 13.01.2010
Prawo do zmiany liczby programów telewizyjnych lub radiowych, możliwość zaprzestania nadawania niektórych z nich, bez możliwości odstąpienia od umowy – to postanowienia stosowane przez Cyfrowy Polsat w regulaminie usług. Prezes UOKiK uznała, że takie praktyki naruszają zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na spółkę karę
Postępowanie przeciwko Cyfrowemu Polsatowi zostało wszczęte w sierpniu 2009 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść regulaminu świadczenia usług.
Po przeprowadzeniu postępowania UOKiK zakwestionował jeden z warunków regulaminu, mówiący o tym, że w przypadku zaistnienia zdarzeń niezależnych od Cyfrowego Polsatu, uznawanych za siłę wyższą, w szczególności o charakterze prawnym, technicznym lub ekonomicznym, Cyfrowy Polsat zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w zakresie liczby lub rodzajów programów telewizyjnych lub radiowych. Zadaniem operatora nie stanowi to zmiany umowy, jak również regulaminu.
W opinii Urzędu takie postanowienie jest niedozwolone, bowiem daje operatorowi możliwość zmiany istotnych warunków świadczenia np. liczby lub rodzaju programów dostępnych w ramach poszczególnych pakietów - bez konieczności zmiany umowy z abonentem. Jednocześnie pozbawia konsumenta prawa do odstąpienia od umowy. Zdaniem Urzędu każda istotna zmiana warunków świadczenia usługi powinna powodować zmianę umowy, tym samym stwarzać konsumentom możliwość odstąpienia od niej.
Tożsame ze stosowanymi przez Polsat Cyfrowy postanowienia zostały już zakwestionowane przez sąd i znajdują się w rejestrze klauzul niedozwolonych. Prezes UOKiK uznała, że spółka stosując niedozwolone warunki w regulaminie świadczenia usług naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na spółkę karę w wysokości 993 597 zł. Ponadto Cyfrowy Polsat ma przez sześć miesięcy publikować decyzję na swojej stronie internetowej. Przedsiębiorca musi również zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji.
Urząd przypomina, że klauzule uznane przez sąd za niedozwolone są wpisywane do rejestru prowadzonego przez Prezes UOKiK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane. Jeśli przedsiębiorcy mimo to będą ją stosowali, UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w konsekwencji nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka już wycofała się z kwestionowanej przez Urząd praktyki.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, niedozwolone klauzule, cyfrowy polsat, wzorce umowne, kara pieniężna, telewizja, rejestr klauzul niedozwolonych, abonament, regulamin
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (94 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DDK-11/2009 (309,79 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie