Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Promowanie usług brokerskich przez 3P Consulting Group - zarzuty Prezesa UOKiK
< poprzedni | następny > 13.07.2022

- Brak istotnych informacji o ryzyku inwestycyjnym i nieoznaczanie treści reklamowych w materiałach szkoleniowych – takie zarzuty postawił Prezes UOKiK spółce 3P Consulting Group.
- W efekcie konsumenci mogli podjąć niekorzystne dla siebie decyzje finansowe.
- Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu, a jej prezesowi – do 2 mln zł.
Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wobec spółki 3P Consulting Group i postawił jej zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Przedsiębiorca prowadzi szkolenia finansowo-inwestycyjne. W ich trakcie, a także w materiałach edukacyjnych zamieszczanych m.in. na ogólnodostępnym kanale YouTube, 3P Consulting Group promuje usługi brokerskie świadczone przez firmę inwestycyjną Vantage Global Limited z siedzibą w Republice Vanuatu oraz za pośrednictwem platformy Klimex Capital Markets. Od firmy z Oceanii otrzymuje wynagrodzenie, gdy kursanci zdecydują się skorzystać z jej usług.
- Jeden z zarzutów wobec spółki 3P Consulting Group dotyczy nieoznaczania treści reklamowych podczas szkoleń oraz w nagraniach dostępnych np. na kanale YouTube. W efekcie konsumenci mogą przypuszczać, że pozytywne opinie o ofercie Vantage Global Limited są obiektywną opinią wynikającą jedynie z doświadczeń szkoleniowców. Może to sprawić, że będą bardziej skłonni skorzystać z usług egzotycznej firmy, niż gdyby wiedzieli, że jest to opłacona reklama – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ponadto spółka 3P Consulting Group podczas prezentowania oferty Vantage Global Limited eksponuje jedynie korzyści związane z zawarciem umowy rachunku inwestycyjnego. Przykładowo przedstawia aktualne promocje, dostępne bonusy czy historie osób, które osiągnęły wysoki zysk, np. „Jarek” – 62,55 proc., „Darek” – 84,89 proc., „Joanna” – 164,338 proc., „Michał” – 271, 98 proc. Firma pomija natomiast istotne i wymagane przez prawo informacje o ryzyku inwestycyjnym. Vantage Global Limited ma w ofercie m.in. kontrakty na różnicę cenową (CFD). Z badania Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w 2018 r. blisko 80 proc. klientów było stratnych na takich kontraktach, a ich średni wynik finansowy to około minus 10 tys. zł. Zgodnie z decyzją KNF z 1 sierpnia 2019 r. przy prezentowaniu oferty kontraktów CFD konieczne jest więc podanie procentu rachunków inwestorów detalicznych, którzy odnotowują straty u danego dostawcy. Takich informacji 3P Consulting Group nie podaje ani podczas szkoleń, ani w materiałach promujących usługi Vantage Global Limited oraz platformy Klimex Capital Markets.
- Pomijanie istotnych informacji o ryzyku i podkreślanie wyłącznie spodziewanych korzyści może wywołać u konsumentów błędne przekonanie o bezpieczeństwie inwestycji i pewności zwrotu zaangażowanych środków. Może się to przełożyć na decyzję o założeniu promowanego rachunku inwestycyjnego, której konsumenci by nie podjęli, gdyby byli świadomi ryzyka - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. Konsekwencje finansowe za umyślne dopuszczenie do naruszeń zbiorowych interesów konsumentów może też ponieść prezes 3P Consulting Group. Większość szkoleń prowadził osobiście, występował też w filmach edukacyjnych, na których promował usługi Vantage Global Limited. Grozi mu kara do 2 mln zł.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie: @uokikgovpl
Tagi: ochrona konsumentów, szkolenia, finanse, inwestycje, 3P Consulting Group, postępowanie
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (119 KB, docx, 2022.07.13)
- Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego (4,16 MB, mp3, 2022.07.13)
Warto przeczytać
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. ...>
Sprawdziliśmy oznakowanie 20 modeli bidonów dla dzieci do lat 4. Nieprawidłowości miało 8 z nich. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard). ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen na rynku wyposażenia łazienek. ...>
Prezes UOKiK postawił zarzuty UPC Polska, spółce grozi kara do 10 proc. obrotów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie