Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK edukuje - Młodzież z prawem na cz@sie

< poprzedni | następny > 14.10.2022

UOKiK edukuje - Młodzież z prawem na cz@sie
  • Jesteś nauczycielem w szkole ponadpodstawowej? UOKiK przygotował coś specjalnie dla Ciebie – weź udział w projekcie „Młodzież z prawem na cz@sie” i we współpracy z ekspertami edukuj swoich uczniów.
  • Głównym celem programu finansowanego ze środków własnych UOKiK jest promocja praw konsumenta w internecie oraz przybliżenie kwestii związanych z cyberbezpieczeństwem oraz oszustwami w sieci.
  • Nauczycielu - rekrutacja do projektu trwa. Zapisz się.

Obchodzony dziś Dzień Edukacji Narodowej jest doskonałą okazją, aby zachęcić nauczycieli szkół ponadpodstawowych do udziału w projekcie realizowanym przez UOKiK i Fundację LexCultura „Młodzież z prawem na cz@sie”. Dla pedagogów przygotowaliśmy dedykowane warsztaty wprowadzające w tematykę konsumencką oraz prezentujące treść i przebieg zajęć z uczniami. Spotkania będą miały na celu również zapoznanie z portalem konsument.edu.pl, na podstawie którego powstały scenariusze lekcji.


Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

 - Edukacja młodzieży w zakresie cyberbezpieczeństwa, oszustw w internecie, kreowania bezpiecznych zachowań i nawyków konsumenckich w sieci to zagadnienia, którym nadaję szczególny priorytet. Uczniowie szkół ponadpodstawowych to młodzi konsumenci, którzy mogą być wyjątkowo podatni na pułapki nieuczciwych sprzedawców czy próby wyłudzenia danych. Warto wyposażyć ich w wiedzę i umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z sytuacjami mogącymi narazić ich na utratę prywatnych informacji lub środków finansowych – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Projekt „Młodzież z prawem na cz@sie”, finansowany ze środków własnych UOKiK, zakłada przeprowadzenie około 1000 lekcji edukacyjnych dla ponad 21 tysięcy uczniów do końca 2023 roku. Przewidziany jest udział ponad 120 publicznych i niepublicznych szkół ponadpodstawowych z całego kraju. Rekrutacja placówek do projektu trwa, formularz zapisu dostępny jest na stronie fundacji LexCultura. Przeszkoleni nauczyciele wraz z ekspertami ds. konsumenckich – doświadczonymi prawnikami i rzecznikami konsumentów – przybliżą swoim uczniom wyzwania i zagrożenia, z jakimi mogą mierzyć się we współczesnym cyfrowym świecie. Pedagodzy otrzymają merytoryczne wsparcie na każdym etapie projektu – od zapewnienia bezpłatnych materiałów, szkolenia, po pomoc w przeprowadzeniu lekcji z uczniami.

Zajęcia dydaktyczne są skierowane do dwóch grup wiekowych. Uczniowie klas 1 i 2 szkół ponadpodstawowych zapoznają się z tematyką bezpiecznych zakupów w Internecie, a starsze klasy - bezpiecznych finansów w sieci. Prowadzący edukować będą młodzież również w zakresie najważniejszych pojęć konsumenckich i podstawowych praw przysługujących konsumentom. Scenariusze zajęć, przygotowane w ramach projektu, inspirowane są materiałami dostępnymi na platformie konsument.edu.pl. Znajdziemy tam symulator portalu społecznościowego, w którym inicjowanych jest 10 zdarzeń-pułapek realnie spotykanych w sieci, m.in. oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, pułapka na subskrybenta, inwestycje alternatywne, piramida finansowa, fałszywa zbiórka charytatywna. Strona jest angażującym narzędziem edukacyjnym dla nauczycieli i starszych uczniów, promującym prawa konsumenta w Internecie.

 

 - „Młodzież z prawem na cz@sie” to świetnie opracowane scenariusze zajęć dla młodzieży, dzięki którym uczeń – młody konsument zostaje ukierunkowany, zyskuje wiedzę na temat swoich praw i jednocześnie  zagrożeń, ofiarą których może stać się z powodu nieuczciwych praktyk przedsiębiorców. Scenariusze są przemyślane, mądrze i precyzyjnie opisują zamierzenia i cele, które powinny zostać  osiągnięte. Założenie zastosowania metod aktywizujących: burzy mózgów czy dyskusji panelowej sprawiają, że odbiorcy w sposób żywy uczestniczą w poszczególnych ogniwach zajęć, czerpiąc maksimum informacji. Takie działania pozwalają na dobrą i harmonijną organizację procesu kształcenia i zakładają osiągnięcie zamierzonych celów – mówi pani Sylwia Bańczyk – nauczycielka z I Liceum Ogólnokształcącego w Wodzisławiu Śląskim, konsultant w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim, która przeprowadziła już w ramach projektu pierwsze zajęcia.

To już kolejne działania edukacyjne, jakie UOKiK przygotował z myślą o młodych konsumentach. Nadal trwa rekrutacja przedszkoli do projektu ABC Małego Konsumenta, a rodzice i opiekunowie dzieci w wieku lat 4-5 oraz ich nauczyciele mogą skorzystać bezpłatnie z materiałów i narzędzi na stronie malykonsument.uokik.gov.pl.

 

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie: @uokikgovpl

Tagi: ochrona konsumentów, nauczyciele, uczniowie, dzień edukacji

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji

Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>

#PrawaKonsumenta2023 - Prezes UOKiK mówi "sprawdzam"
#PrawaKonsumenta2023 - Prezes UOKiK mówi "sprawdzam"

Rzekome obniżki cen, fałszywe opinie konsumentów w sieci, źle oznaczone płatne reklamy w wynikach wyszukiwania? ...>

Klauzule podnoszące ceny - Prezes UOKiK sprawdza deweloperów
Klauzule podnoszące ceny - Prezes UOKiK sprawdza deweloperów

Czy we wzorcach umów deweloperskich pojawiają się klauzule waloryzujące ceny nieruchomości? ...>

Nieuczciwe praktyki w fotowoltaice - ponad 28 mln zł kary dla BO Energy
Nieuczciwe praktyki w fotowoltaice - ponad 28 mln zł kary dla BO Energy

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której nałożył ponad 28 mln zł kary na spółkę BO Energy (wcześniej FG Energy). ...>

Oznaczanie reklam w internecie - popularne serwisy pod lupą Prezesa UOKiK
Oznaczanie reklam w internecie - popularne serwisy pod lupą Prezesa UOKiK

Czy treści reklamowe na internetowych serwisach opiniotwórczych i ich profilach w portalach społecznościowych są prawidłowo oznaczane? ...>

Zatory płatnicze - nowelizacja ustawy i najnowsze decyzje
Zatory płatnicze - nowelizacja ustawy i najnowsze decyzje

8 grudnia 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. ...>

Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK
Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK

Prezes UOKiK przeprowadził badanie rynku, w którym sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone, np. logistyczne lub informatyczne, na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. ...>

Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści
Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści

Po lekturze Rekomendacji Prezesa UOKiK wiesz już co oznaczać, jak i kiedy w kontekście treści reklamowych w mediach społecznościowych. ...>

 

  
  

Do góry