Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Cyfrowy Polsat zmienia praktykę
< poprzedni | następny > 19.02.2010

Nabycie praw do publicznej transmisji imprez sportowych nie może zależeć od zakupu innych produktów – uznała Prezes UOKiK i zakwestionowała działania Cyfrowego Polsatu. Spółka dobrowolnie zobowiązała się do usunięcia skutków kwestionowanej praktyki i niestosowania jej w przyszłości
W 2009 roku Urząd wydał 25 decyzji antymonopolowych, w których przedsiębiorcy zobowiązali się do zmiany niezgodnych z prawem praktyk. W latach 2004-2008, tylko w sprawach dotyczących naruszenia konkurencji, UOKiK wydał ponad 40 tego typu decyzji – to najwięcej spośród krajów Unii Europejskiej. Takie rozstrzygnięcie pozwala przedsiębiorcom uniknąć sankcji finansowej, o ile wywiążą się ze wszystkich nałożonych zobowiązań.
Postępowanie antymonopolowe przeciwko Cyfrowemu Polsatowi zostało wszczęte w ubiegłym roku po analizie informacji znajdujących się na stronach internetowych przedsiębiorcy, jak również skarg napływających do Urzędu. Dotyczyły one warunków sprzedaży praw do publicznego odtwarzania relacji z Euro 2008, na których sprzedaż wyłączność miał Cyfrowy Polsat. Chcąc pokazywać rozgrywki, właściciele pubów, czy restauracji musieli zawrzeć umowę ze spółką.
UOKiK ustalił, że spółka uzależniała sprzedaż praw do publicznego odtwarzania rozgrywek od zakupu dekodera oraz usługi wsparcia technicznego. W związku z tym przedsiębiorcy musieli ponosić dodatkowe koszty, płacąc za ofertę, z której mogli skorzystać tylko podczas trwania mistrzostw.
Zastrzeżenia UOKiK budzą oferty, w których przedsiębiorca posiadający pozycję dominującą uzależnia zawarcie umowy od spełnienia dodatkowych warunków przez kupującego (np. obowiązkowego zakupu innych produktów).
W toku postępowania Cyfrowy Polsat zobowiązał się m.in. do odkupienia dekoderów od tych przedsiębiorców, którzy będą tym zainteresowani, a także zwrotu kosztów usługi wsparcia technicznego wszystkim przedsiębiorcom – bez względu na to czy nadal posiadają dekoder. Ponadto spółka zobowiązała się w przyszłości do niestosowania kwestionowanej przez Prezes UOKiK praktyki. Sprawozdanie z realizacji tego zobowiązania Cyfrowy Polsat będzie musiał składać przy okazji trzech kolejnych licencjonowanych imprez sportowych, do których będzie miał wyłączność do sprzedaży praw do publicznego odtwarzania. A w przypadku pozostałych zobowiązań – w ciągu 120 dni od momentu odebrania decyzji.
W związku z tym, Prezes Urzędu nie nałożyła na przedsiębiorcę kary finansowej, która mogłaby wynieść do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Jednak sankcje finansowe mogą pojawić się w sytuacji, gdy spółka zobowiązana do zmiany praktyki z różnych powodów nie wykona decyzji. Wówczas maksymalna sankcja finansowa to 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu zobowiązania.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, niedozwolone klauzule, cyfrowy polsat, wzorce umowne, kara pieniężna, telewizja, rejestr klauzul niedozwolonych, abonament, regulamin
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (105,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DOK-1/2010 (460,96 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Sprawdziliśmy oznakowanie i właściwości chemiczne 20 modeli zabawek elektronicznych. ...>
Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. ...>
Sprawdziliśmy 30 modeli zabawek: cyferki i literki, puzzle, klocki, wędki z rybkami, kulki i patyczki magnetyczne. ...>
Prezes UOKiK zamknął postępowanie wyjaśniające dotyczące rabatów stosowanych przez brokerów mediowych na rynku reklamy telewizyjnej. ...>
Prezes UOKiK razem z czterema państwowymi instytucjami rozmawia z platformami społecznościowymi: Metą, Googlem i TikTokiem. ...>
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie