Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Rekordowe kary dla uczestników zakazanego porozumienia
< poprzedni | następny > 19.09.2006

Kary w łącznej wysokości niemal 110 milionów złotych nałożył Prezes UOKiK na uczestników zakazanego porozumienia: Polifarb Cieszyn-Wrocław i właścicieli siedmiu marketów budowlanych. Cezary Banasiński uznał, że przedsiębiorcy wspólnie ustalili ceny na oferowane produkty
We wrześniu 2005 roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe w związku z podejrzeniem zawarcia niezgodnego z prawem porozumienia pomiędzy producentem farb - spółką Polifarb Cieszyn-Wrocław oraz właścicielami siedmiu sklepów wielkopowierzchniowych oferujących produkty budowlane: Bricomarche, Castorama, Leroy Merlin, Nomi, Obi, Platforma i Praktiker.
Z dokumentacji - zgromadzonej przez Urząd między innymi w trakcie kontroli z przeszukaniem dokonanych w siedzibach przedsiębiorców - wynika, że w zamian za utrzymywanie cen farb i lakierów na ustalonym przez dostawcę (lub wyższym) poziomie sklepy te otrzymywały specjalny rabat. Wycofanie się z porozumienia oznaczało dla sprzedawcy utratę zniżki, a niejednokrotnie wstrzymanie przez Polifarb dostaw produktów.
W toku postępowania UOKiK ustalił, że stroną inicjującą zawarcie porozumienia był Polifarb (w specjalnym liście skierowanym do wymienionych przedsiębiorców zapewnił on, że wprowadzone rozwiązanie będzie korzystne dla obu stron), który ustalił termin jego obowiązywania i stał się jego głównym beneficjentem. W opinii Urzędu bowiem celem tych praktyk było zakończenie „wojny cenowej” pomiędzy marketami i wprowadzenie jednolitych cen na farby i lakiery produkowane przez spółkę.
Za udział w porozumieniu, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, grożą dotkliwe sankcje finansowe - sięgające dziesięciu procent ubiegłorocznego przychodu. Na uniknięcie kary bądź jej obniżenie może liczyć przedsiębiorca, który rozpocznie współpracę z urzędem antymonopolowym (m.in. dostarczy dowodów na istnienie kartelu). Umożliwia to program łagodzenia kar (leniency), który do polskiego porządku prawnego wprowadziła ostatnia nowelizacja prawa antymonopolowego. Wydana decyzja jest pierwszą wykorzystującą te przepisy.
W toku postępowania jedna ze stron porozumienia dostarczyła Prezesowi Urzędu szereg dokumentów, które w istotny sposób przyczyniły się do wyjaśnienia sprawy. Współpracowała także aktywnie w trakcie postępowania, dostarczając niezwłocznie wszelkich żądanych informacji. Wobec powyższego Prezes UOKiK postanowił o obniżeniu kary pieniężnej wobec przedsiębiorcy do 50 tys. zł.
Prezes Urzędu nałożył na Polifarb, jako inicjatora porozumienia i jego głównego beneficjenta, karę pieniężną w wysokości 32 mln 86 tys. zł. Sankcja finansowa tej wysokości ma pełnić funkcję prewencyjną i represyjną - zakwestionowane praktyki należą bowiem do najpoważniejszych naruszeń prawa antymonopolowego, które zawsze odbywają się ze szkodą zarówno dla konkurencji jak i interesów konsumentów.
Natomiast różnicując wysokość kary dla pozostałych uczestników porozumienia, Prezes UOKiK wziął pod uwagę przychody przedsiębiorców:
• Leroy Merlin - 32 mln 646 tys. zł;
• Praktiker - 16 mln 930 tys. zł;
• Nomi - 13 mln 992 tys. zł;
• Saint - Gobain - 8 mln 794 tys. zł
• Obi - 4 mln 644 tys. zł
• Bricomarche - 342 tys. zł.
Decyzja nie jest prawomocna. Stronom przysługuje prawo odwołania się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeszcze w toku postępowania antymonopolowego Prezes UOKiK ukarał Leroy Merlin karą w wysokości 80 tys. zł za nieudzielanie informacji oraz nie przestrzeganie ram czasowych na przesyłanie odpowiedzi.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (119,5 KB, doc)
- Decyzja (482,46 KB, pdf)
Warto przeczytać
Zbliżają się wakacje. Niektórzy szukają miejsca na urlop, inni... studenckich praktyk. ...>
Przedsiębiorco, informujesz o promocji? Od 1 stycznia br. masz obowiązek podawać najniższą cenę z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. ...>
Wyniki kontroli w 2022 r. wskazują na poprawę jakości benzyny i pogorszenie jakości LPG w porównaniu do ubiegłego roku. Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek dominuje olej napędowy. ...>
Dodatkowa ochrona za wyższą składkę? Jeśli konsument nie zareagował na taką ofertę, Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie uznawało to za zgodę. ...>
Przedsiębiorco, zobacz kiedy i w jakiej wysokości masz obowiązek pobierać opłatę recyklingową. ...>
Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem. ...>
Z inicjatywy Prezesa UOKiK szefowie 10 urzędów antymonopolowych podpisali w Warszawie porozumienie o współpracy regionalnej. ...>
Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie