Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów chroni pasażerów

< poprzedni | następny > 25.10.2006

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów chroni pasażerów

Przyjęcie do Organizacji nowych członków oraz nowa inicjatywa mająca na celu promocję praw pasażerów linii lotniczych - to główne efekty konferencji, którą w dniach 23-24 października 2006 roku zorganizowała Polska w ramach przewodniczenia pracom ICPEN

Głównym celem powstałej w 1992 roku Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów jest zapobieganie oraz zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych o wymiarze transgranicznym, a także promocja przepisów chroniących słabszych uczestników rynku. Jako organizacja o zasięgu światowym - ICPEN kompleksowo podchodzi do zagadnień konsumenckich, niezależnie od różnic dzielących ustawodawstwa poszczególnych krajów. Od 1 sierpnia 2006 roku Polska, reprezentowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przewodniczy pracom Sieci pod hasłem „Podnoszenie świadomości konsumenckiej. Wiedza jako podstawa świadomego udziału w rynku”.

Do tej pory ICPEN zainicjował szereg inicjatyw, w których realizację włączyło się wiele państw-członków Sieci m.in. Międzynarodowe Dni Przeszukiwania Internetu (International Sweep Day), Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom Internetowym (Fraud Prevention Month). Wyzwaniem dla Organizacji jest również wspieranie alternatywnych metod rozwiązywania sporów transgranicznych między konsumentami a przedsiębiorcami. Służy temu, m.in. przedsięwzięcie E-consumer. W jego ramach, zainicjowano powstanie strony internetowej www.econsumer.gov, dzięki której można złożyć skargę w systemie on-line.

Doceniając wagę działań informacyjno-edukacyjnych dla ochrony konsumentów na całym świecie, UOKiK zaproponował nową inicjatywę pod hasłem: „Pasażerowie linii lotniczych - macie prawo do bezpiecznego lotu” (PassengAIR - For your right to safe flight). W jej ramach Urząd przedstawił wyniki kontroli przeprowadzonej wśród 16 przewoźników linii lotniczych mających największy udział w rynku w Polsce. Badanie wykazało szereg niedozowolonych praktyk stosowanych przez linie lotnicze. Problem naruszania praw pasażerów linii lotniczych był szeroko dyskutowany również podczas zorganizowanych w Warszawie warsztatów, w których uczestniczyli członkowie ICPEN. Ich efektem jest zobowiązanie do podjęcia wspólnych działań wobec wprowadzającej w błąd reklamy, nierzetelnych informacji czy niedozwolonych klauzul stosowanych przez niektórych przewoźników.

Obecnie w pracach ICPEN uczestniczy 36 państw. Podczas konferencji w Warszawie, Organizacja przyjęła nowych członków - Chiny i Azerbejdżan.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN 23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN 23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN 23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN

 

Warto przeczytać

Stałe stopy kredytów hipotecznych - apel UOKiK
Stałe stopy kredytów hipotecznych - apel UOKiK

Prezes UOKiK Marek Niechciał zaapelował do banków udzielających kredyty hipoteczne. Urząd oczekuje, że banki wprowadzą do oferty kredyty hipoteczne o stałym oprocentowaniu.    ...>

Milion za zmowę przetargową
Milion za zmowę przetargową

Trzy spółki informatyczne zawarły zmowę przetargową. Wspólnie usiłowały wpłynąć na wynik trzech postępowań o zamówienia publiczne na hosting i kolokację serwerów.   ...>

Jak rozwiązać spór przez internet? Skorzystaj z platformy ODR
Jak rozwiązać spór przez internet? Skorzystaj z platformy ODR

Konsumencie, zawarłeś umowę przez internet ze sprzedawcą z Polski lub innego kraju UE i chcesz złożyć skargę?   ...>

Konkurs UOKiK - włącz się do akcji
Konkurs UOKiK - włącz się do akcji

Trwa konkurs na najlepszą pracę magisterską i doktorską. Pula nagród wynosi 57 tys. zł. Zapraszamy do włączenia się w promocję - udostępniamy materiały. ...>

Zmowa cenowa w zamówieniach publicznych
Zmowa cenowa w zamówieniach publicznych

Polskie prawo traktuje zmowę przetargową jako jedno z najcięższych naruszeń konkurencji. Choć skala nadużyć w zakresie przetargów publicznych się zmniejsza ...>

Żywność specjalnego przeznaczenia - kontrola Inspekcji Handlowej
Żywność specjalnego przeznaczenia - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę jedzenie dla małych dzieci, sportowców i osób na diecie. Miała zastrzeżenia jedynie do 9,4 proc. zbadanych produktów. ...>

Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów
Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów

Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości