Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów chroni pasażerów

< poprzedni | następny > 25.10.2006

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów chroni pasażerów

Przyjęcie do Organizacji nowych członków oraz nowa inicjatywa mająca na celu promocję praw pasażerów linii lotniczych - to główne efekty konferencji, którą w dniach 23-24 października 2006 roku zorganizowała Polska w ramach przewodniczenia pracom ICPEN

Głównym celem powstałej w 1992 roku Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów jest zapobieganie oraz zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych o wymiarze transgranicznym, a także promocja przepisów chroniących słabszych uczestników rynku. Jako organizacja o zasięgu światowym - ICPEN kompleksowo podchodzi do zagadnień konsumenckich, niezależnie od różnic dzielących ustawodawstwa poszczególnych krajów. Od 1 sierpnia 2006 roku Polska, reprezentowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przewodniczy pracom Sieci pod hasłem „Podnoszenie świadomości konsumenckiej. Wiedza jako podstawa świadomego udziału w rynku”.

Do tej pory ICPEN zainicjował szereg inicjatyw, w których realizację włączyło się wiele państw-członków Sieci m.in. Międzynarodowe Dni Przeszukiwania Internetu (International Sweep Day), Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom Internetowym (Fraud Prevention Month). Wyzwaniem dla Organizacji jest również wspieranie alternatywnych metod rozwiązywania sporów transgranicznych między konsumentami a przedsiębiorcami. Służy temu, m.in. przedsięwzięcie E-consumer. W jego ramach, zainicjowano powstanie strony internetowej www.econsumer.gov, dzięki której można złożyć skargę w systemie on-line.

Doceniając wagę działań informacyjno-edukacyjnych dla ochrony konsumentów na całym świecie, UOKiK zaproponował nową inicjatywę pod hasłem: „Pasażerowie linii lotniczych - macie prawo do bezpiecznego lotu” (PassengAIR - For your right to safe flight). W jej ramach Urząd przedstawił wyniki kontroli przeprowadzonej wśród 16 przewoźników linii lotniczych mających największy udział w rynku w Polsce. Badanie wykazało szereg niedozowolonych praktyk stosowanych przez linie lotnicze. Problem naruszania praw pasażerów linii lotniczych był szeroko dyskutowany również podczas zorganizowanych w Warszawie warsztatów, w których uczestniczyli członkowie ICPEN. Ich efektem jest zobowiązanie do podjęcia wspólnych działań wobec wprowadzającej w błąd reklamy, nierzetelnych informacji czy niedozwolonych klauzul stosowanych przez niektórych przewoźników.

Obecnie w pracach ICPEN uczestniczy 36 państw. Podczas konferencji w Warszawie, Organizacja przyjęła nowych członków - Chiny i Azerbejdżan.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN 23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN 23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN 23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN

 

Warto przeczytać

Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach
Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach

Edukacja młodzieży jest tak samo ważna jak pomoc, dlatego rzecznicy konsumentów dzielą się w szkołach swoją wiedzą i doświadczeniem. ...>

Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej

Czy kosiarka lub sekator, których używasz na działce, nie stwarzają zagrożenia? Sprawdziła to Inspekcja Handlowa. Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do 21,7 proc. maszyn ogrodniczych. ...>

Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK
Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK

Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących obligacji korporacyjnych. Większy nadzór nad sprzedawcami produktów finansowych, kary dla menedżerów, wcześniejsze ostrzeganie konsumentów – to propozycje UOKiK.   ...>

UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną
UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną

Opóźniony lub odwołany lot, zaginiony bagaż, niezgodny z ofertą standard hotelu – to najczęstsze przyczyny sporów konsumentów z liniami lotniczymi i biurami podróży.   ...>

Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK
Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK

Prezes UOKiK sprawdza praktykę banków dotyczącą sposobu naliczania opłat za wystawienie zaświadczeń o historii spłaty kredytu. Pod lupą jest 15 banków.   ...>

1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA
1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA

UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości