Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów chroni pasażerów

< poprzedni | następny > 25.10.2006

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów chroni pasażerów

Przyjęcie do Organizacji nowych członków oraz nowa inicjatywa mająca na celu promocję praw pasażerów linii lotniczych - to główne efekty konferencji, którą w dniach 23-24 października 2006 roku zorganizowała Polska w ramach przewodniczenia pracom ICPEN

Głównym celem powstałej w 1992 roku Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów jest zapobieganie oraz zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych o wymiarze transgranicznym, a także promocja przepisów chroniących słabszych uczestników rynku. Jako organizacja o zasięgu światowym - ICPEN kompleksowo podchodzi do zagadnień konsumenckich, niezależnie od różnic dzielących ustawodawstwa poszczególnych krajów. Od 1 sierpnia 2006 roku Polska, reprezentowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przewodniczy pracom Sieci pod hasłem „Podnoszenie świadomości konsumenckiej. Wiedza jako podstawa świadomego udziału w rynku”.

Do tej pory ICPEN zainicjował szereg inicjatyw, w których realizację włączyło się wiele państw-członków Sieci m.in. Międzynarodowe Dni Przeszukiwania Internetu (International Sweep Day), Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom Internetowym (Fraud Prevention Month). Wyzwaniem dla Organizacji jest również wspieranie alternatywnych metod rozwiązywania sporów transgranicznych między konsumentami a przedsiębiorcami. Służy temu, m.in. przedsięwzięcie E-consumer. W jego ramach, zainicjowano powstanie strony internetowej www.econsumer.gov, dzięki której można złożyć skargę w systemie on-line.

Doceniając wagę działań informacyjno-edukacyjnych dla ochrony konsumentów na całym świecie, UOKiK zaproponował nową inicjatywę pod hasłem: „Pasażerowie linii lotniczych - macie prawo do bezpiecznego lotu” (PassengAIR - For your right to safe flight). W jej ramach Urząd przedstawił wyniki kontroli przeprowadzonej wśród 16 przewoźników linii lotniczych mających największy udział w rynku w Polsce. Badanie wykazało szereg niedozowolonych praktyk stosowanych przez linie lotnicze. Problem naruszania praw pasażerów linii lotniczych był szeroko dyskutowany również podczas zorganizowanych w Warszawie warsztatów, w których uczestniczyli członkowie ICPEN. Ich efektem jest zobowiązanie do podjęcia wspólnych działań wobec wprowadzającej w błąd reklamy, nierzetelnych informacji czy niedozwolonych klauzul stosowanych przez niektórych przewoźników.

Obecnie w pracach ICPEN uczestniczy 36 państw. Podczas konferencji w Warszawie, Organizacja przyjęła nowych członków - Chiny i Azerbejdżan.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN 23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN 23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN 23-24.10.2006 r. - konferencja zorganizowana w ramach przewodniczenia pracom ICPEN

 

Warto przeczytać

Zakup mieszkania z lepszą ochroną
Zakup mieszkania z lepszą ochroną

UOKiK pracuje nad nowelizacją ustawy deweloperskiej. Celem jest zapewnienie jeszcze lepszej ochrony osobom kupującym mieszkania. ...>

Polubownie - nowe zasady mają już rok
Polubownie - nowe zasady mają już rok

Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich.  ...>

Czy odblaski i kamizelki ostrzegawcze dobrze chronią? Kontrola Inspekcji Handlowej
Czy odblaski i kamizelki ostrzegawcze dobrze chronią? Kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa sprawdziła odzież ostrzegawczą, odblaski i ochronniki słuchu. 30 proc. wyrobów nie spełniało wymagań. UOKiK radzi, jak kupować odblaski i właściwie ich używać. ...>

UOKiK rozbija kartel
UOKiK rozbija kartel

UOKiK rozbił zmowę producentów płyt drewnopochodnych używanych m.in. do produkcji mebli. Przez prawie cztery lata ustalali wspólnie ceny i wymieniali się poufnymi informacjami. ...>

"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo
"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo

Prezes UOKiK ostrzega: uważaj na oszustwa i „inwestycje” alternatywne, które mogą wykorzystywać model piramid finansowych.  ...>

100 dni ustawy o przewadze kontraktowej
100 dni ustawy o przewadze kontraktowej

Wzrost cen masła, skup jabłek, dostawy mleka. To niektóre z dziesięciu spraw z zakresu przewagi kontraktowej, jakie prowadzi obecnie UOKiK. Nowe przepisy obowiązują już trzy miesiące. ...>

Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK
Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK

Przedsiębiorco, bierzesz udział w zmowie cenowej? Podzieliłeś rynek ze swoim konkurentami? Grozi ci kara finansowa do 2 milionów złotych lub 10 proc. obrotu firmy ...>

Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki
Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki

Doprecyzowanie sytuacji, w których przedsiębiorca może złożyć wniosek o ograniczenie prawa wglądu w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UOKiK.  ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE