Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Gliwickie Wodociągi przywołane do porządku
< poprzedni | następny > 17.11.2006
Konsument nie może ponosić konsekwencji sprzecznych z prawem praktyk przedsiębiorcy - przypomina UOKiK. Na Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gliwicach, które bezprawnie określało terminy opłat za usługi, a także stosowało niezgodne z przepisami kryteria przy ustalaniu ich wysokości, nałożono karę finansową
Wątpliwości Urzędu wzbudziła klauzula we wzorcu umownym stosowanym przez PWiK w Gliwicach zobowiązująca konsumentów do dokonania zapłaty za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki w ciągu 20 dni od daty wystawienia faktury. Postanowienie to nie gwarantuje bowiem, że klient otrzyma rachunek w czasie pozwalającym mu na uiszczenie należności w terminie wskazanym przez przedsiębiorcę. W skrajnych przypadkach, faktura może zostać konsumentowi dostarczona nie tylko w czasie krótszym niż przewidują to przepisy, ale nawet po upływie terminu płatności.
Urząd zakwestionował też klauzule przewidujące nieuprawnione pozbawienie konsumentów dostarczania wody i odprowadzania ścieków w sytuacji trzykrotnego uniemożliwienia dokonania odczytu lub wymiany wodomierza, a zatem w przypadkach wykraczających poza określone przepisami prawa.
PWiK w Gliwicach zarzucono również, że nie informował konsumentów o obowiązkach przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w przypadku planowanego odcięcia dostaw wody lub zamkniecia przyłącza kanalizacyjnego, co może uniemożliwić dochodzenie roszczeń.
UOKiK stwierdził ponadto, że spółka wykorzystując swoją silną pozycję na lokalnym rynku, stosowała nieuczciwe ceny za dostawę wody. Polegało to na pobieraniu od wszystkich klientów opłaty w tej samej wysokości bez ich różnicowania na poszczególne grupy odbiorców. Dalsze stosowanie tych praktyk skutkowałoby obciążaniem gospodarstw domowych opłatami za dostawę wody w wysokości, której nie powinny ponosić.
Nakazując zaniechanie kwestionowanych działań, UOKiK nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 34 tys. zł, która ma spełniać funkcję prewencyjną, zapobiegając w przyszłości naruszeniom przepisów ustawy.
W rezultacie działań UOKiK, spółka wprowadziła również do obrotu nowe, zmodyfikowane wzorce umów. Została także zobowiązana się do stopniowej wymiany już zawartych kontraktów.
Przedsiębiorca nie odwołał się od decyzji Prezesa UOKiK oraz wpłacił nalożoną karę.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (476,5 KB, doc)
- Decyzja nr 1 (273,64 KB, pdf)
- Decyzja nr 2 (254,73 KB, pdf)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie