Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Niedozwolone klauzule telekomunikacyjne
< poprzedni | następny > 29.10.2010

Operator telekomunikacyjny nie może rozwiązać umowy z konsumentem bez wcześniejszego powiadomienia – to jeden z efektów wpisania do Rejestru klauzul niedozwolonych dziewięciu postanowień stosowanych przez spółkę PTK Centertel. Pozew do sądu w tej sprawie wniosła Prezes UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi stały monitoring wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców działających w różnych branżach. W przypadku wykrycia w nich klauzul, które rażąco naruszają interesy konsumentów, kierowane są pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postanowienia uznane prawomocnym wyrokiem sądu za niezgodne z prawem wpisywane są do Rejestru klauzul niedozwolonych. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane. Obecnie w Rejestrze znajduje się ponad 2 tysiące klauzul, z czego 134 dotyczy usług telekomunikacyjnych i internetowych.
W kwietniu 2009 roku Prezes UOKiK złożyła pozew w sprawie uznania za niedozwolone klauzul stosowanych przez PTK Centertel (operatora sieci komórkowej Orange). Zakwestionowanych zostało dziewięć postanowień stosowanych przez spółkę – znajdujących się w regulaminie świadczenia usług oraz cenniku. Część z nich dotyczyła możliwości rozwiązania umowy z konsumentem ze skutkiem natychmiastowym bez wcześniejszego powiadomienia, np. w przypadku zalegania z opłatami. Urząd nie negował prawa operatora do rozwiązania umowy z dłużnikiem, podkreślił jednak że operator powinien wcześniej poinformować konsumenta o zaległościach i wyznaczyć mu dodatkowy termin na dokonanie wpłaty.
Urząd zakwestionował również pobieranie opłaty np. za ponowne włączenie do sieci lub zdjęcie blokady połączeń w przypadku przekroczenia terminu płatności. W przypadku zawieszenia usług operator pobierał pełną opłatę abonamentową, a także mógł nałożyć na konsumenta ustawowe odsetki. Dlatego nie powinien obciążać go jeszcze kolejną opłatą.
W listopadzie 2009 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił zdanie Prezes Urzędu i uznał za niedozwolone zakwestionowane klauzule. PTK Centertel skorzystała z przysługującego jej prawa i złożyła apelację od wyroku do Sądu Apelacyjnego. Jednak wycofała ją przed rozpatrzeniem sprawy, dlatego sąd umorzył postępowanie, a wyrok SOKiK uprawomocnił się. W efekcie dziewięć postanowień stosowanych przez operatora sieci Orange zostało wpisanych do Rejestru klauzul niedozwolonych. Tym samym ich używanie stało się zabronione, również przez innych przedsiębiorców działających na rynku. Za bezprawne ich stosowanie UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w konsekwencji nałożyć karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Warto dodać, że w kwietniu 2009 roku Prezes UOKiK złożyła również pozew o uznanie za niedozwolone klauzul stosowanych przez dwóch innych operatorów sieci komórkowych – Polskiej Telefonii Cyfrowej (Era) oraz P4 (Play). W lutym 2010 roku sąd uznał za niezgodne z prawem niektóre klauzule Polskiej Telefonii Cyfrowej, a kwietniu br. pięć postanowień znajdujących się w umowach P4. Przedsiębiorcy złożyli apelacje od tych wyroków. Termin rozpraw apelacyjnych nie został jeszcze ustalony.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: operator telekomunikacyjny, Orange, PTK Centertel, Era, Play, klauzule telekomunikacyjne, rejestr klauzul niedozwolonych
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (110 KB, doc, 2016.06.14)
- Postanowienia wpisane do Rejestru klauzul niedozwolonych (105.5 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Seniorzy skarżą się do UOKiK, że są zapraszani na bezpłatne badania - w rzeczywistości zawierają umowę o usługi medyczne. ...>
Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować ...>
Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo”, „nawet w 15 minut” – kusiły Net Credit i Incredit, ale żadna z tych obietnic nie była w pełni prawdziwa. ...>
Blisko 1,5 mln sprawdzonych, 700 tys. zakwestionowanych i 30 tys. zniszczonych zabawek – to efekt wspólnej akcji UOKiK i Krajowej Administracji Skarbowej ...>
Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. ...>
Prezes UOKiK ostrzega: uważaj na oszustwa i „inwestycje” alternatywne, które mogą wykorzystywać model piramid finansowych. ...>
Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>
Wiesz o zmowie przedsiębiorców? Możesz anonimowo zawiadomić UOKiK. Ruszył pilotażowy program pozyskiwania informacji od tzw. sygnalistów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Informacje dla konsumentów, bezpłatne porady:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
- porady@dlakonsumentow.pl
- Federacja Konsumentów
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
- Europejskie Centrum Konsumenckie
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
- Praca
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (17.04.2018) Wykonywanie usług badania próbek paliw ciekłych (oleju napędowego, benzyn E-5, E-10) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw realizowanego przez Prezesa UOKiK za pomocą Inspekcji Handlowej
- (17.04.2018) Świadczenie usług wsparcia użytkowników sieci komputerowej UOKiK oraz prowadzenie prac konserwacyjno-logistyczno-organizacyjnych związanych z utrzymaniem sieci helpdesk IT
- (12.04.2018) Dostawa materiałów i testów biologicznych na potrzeby laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (12.04.2018) Dostawa i wdrożenie Zintegrowanego Systemu Finansowo-Księgowego na potrzeby Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z usługami serwisu gwarancyjnego
-
Paliwa
- Mapa stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową
- Lista stacji paliw skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Lista stacji paliw LPG skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Lista hurtowni paliw skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Lista hurtowni LPG skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Opis systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw