Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Wybierasz się na koncert? - uważaj
< poprzedni | następny > 28.12.2006
Kupiłeś bilet na koncert rockowy, a na scenie pojawił się wykonawca muzyki disco polo - niemożliwe? Mylisz się. Organizatorzy imprez często zastrzegają możliwość zmiany repertuaru, miejsca i czasu - potwierdza to przeprowadzona przez UOKiK kontrola wzorców umownych stosowanych przez agencje koncertowe w Polsce
Kupując bilet na koncert - jako konsumenci podlegamy ochronie. Urząd postanowił przyjrzeć się ofercie jednych z największych w Polsce agencji koncertowych: Live Nation (dawniej Odyssey), Andrzej Marzec Koncert, Good Music Production, Makrokoncert i ProArt. W trakcie prowadzonej od lipca do listopada kontroli Prezes UOKiK zbadał wzorce umowne stosowane przez organizatorów imprez muzycznych, m.in. regulaminy sprzedaży biletów i uczestnictwa oraz umowy udziału w koncercie, w których stwierdzono liczne nieprawidłowości.
Największe wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudziło uprawnienie organizatora do odwołania koncertu, zmiany daty lub programu, godziny rozpoczęcia oraz miejsca, bez wcześniejszego uprzedzenia konsumentów i przyznania im prawa do rezygnacji z udziału w imprezie oraz zwrotu ceny biletu. Zdaniem Urzędu dokonywanie zmian w programie imprezy pod względem artystycznym lub czasowym jest dopuszczalne, o ile organizator wskazał ważne przyczyny uzasadniające je. Jednocześnie konsument w takim przypadku ma prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu poniesionych kosztów zakupu biletu. Kwestionowane przez Prezesa UOKiK postanowienie uprawniało organizatorów do jednostronnej zmiany umowy bez podania ważnej przyczyny, co stanowi naruszenie praw konsumentów, którzy przy zakupie biletu nie mieli żadnych gwarancji, że wystąpi ich idol.
Ponadto z kontroli Urzędu wynika, że nawet w przypadku, gdy mamy ważny bilet, a koncert nie został odwołany, organizator może odmówić nam wstępu na teren imprezy, gdyż zakupiony bilet należy traktować jako indywidualną zgodę wejścia na koncert, która może być cofnięta w każdej chwili. Zdaniem Urzędu umożliwia to organizatorom dowolną interpretację, niejednokrotnie ze szkodą dla nabywców biletów. Zastrzeganie sobie prawa do niewpuszczenia lub usunięcia uczestników z koncertu, w oderwaniu od obiektywnych kryteriów, może skutkować ograniczeniem konsumentom realizacji uprawnień wynikających z umowy.
Wątpliwości Urzędu budzi również możliwość zmiany podstawowych uprawnień konsumentów w związku z rodzajem miejsca które zakupili. Z analizy UOKiK wynika, że kupując np. miejsce w pierwszym rzędzie - co zawsze wiąże się z koniecznością uiszczenia większej opłaty, konsumenci mogą być zmuszeni do zajęcia innego, w najgorszym przypadku stojącego. Ponadto w wyjątkowych przypadkach organizatorzy koncertów nie dają żadnej gwarancji, że przysługuje jakiekolwiek miejsce, gdyż: organizator może odmówić wstępu osobie na teren koncertu w przypadku braku wolnych miejsc.
W wyniku przeprowadzonej kontroli UOKiK wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary finansowej na Agencję Artystyczną ProArt za nieudzielanie informacji żądanych przez Prezesa Urzędu. W pozostałych przypadkach (Live Nation i Good Music Production) do przedsiębiorców skierowano wezwania do dobrowolnego usunięcia przepisów naruszających prawo. Zadeklarowali oni chęć współpracy i dobrowolnie usuwają stwierdzone nieprawidłowości.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (550 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie