Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Delegatura UOKiK we Wrocławiu - Awangarda
< poprzedni | następny > 06.04.2011
Ogólnopolska Sieć Szkół Policealnych Awangarda stosowała niezgodne z prawem postanowienia – uznała Prezes UOKiK. Spółka zobowiązała się do zmiany praktyki
Ogólnopolska Sieć Szkół Policealnych Awangarda świadczy usługi edukacyjne w zakresie m.in. kształcenia ustawicznego dorosłych. UOKiK zakwestionował postanowienia znajdujące się w stosowanych przez szkoły wzorcach umownych, określających m.in. zasady odpłatności za naukę czy harmonogram nauczania. Przedsiębiorca bezprawnie zastrzegał sobie prawo do zmiany wysokości czesnego, bez przyznania słuchaczom możliwości odstąpienia od umowy. Innym przykładem niedozwolonej praktyki było żądanie nadmiernie wygórowanych odsetek z tytułu nieterminowych wpłat.
Przedsiębiorca bezprawnie zastrzegał sobie prawo do zmiany wysokości czesnego, bez przyznania słuchaczom możliwości odstąpienia od umowy. Innym przykładem niedozwolonej praktyki było żądanie nadmiernie wygórowanych odsetek z tytułu nieterminowych wpłat
Zgodnie z prawem umowa powinna określać zasady odpłatności za studia, w szczególności wysokość i termin uiszczania czesnego. Powinny również zostać doprecyzowane sytuacje, w których możliwe jest podwyższanie opłaty za studia, a konsument powinien mieć wówczas prawo do wypowiedzenia umowy w każdym czasie. Ponadto należy pamiętać, że Urząd nie kwestionuje prawa przedsiębiorcy do pobierania odsetek za opóźnienie w zapłacie, jednak nie mogą one być w skali roku wyższe niż przewidziana w przepisach czterokrotność wysokości stopy kredytu lombardowego NBP.
Ponieważ przedsiębiorca zobowiązał się do zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk, Prezes UOKiK nałożyła na niego obowiązek wykonania zobowiązania oraz złożenia sprawozdania o stopniu jego realizacji. Decyzja jest ostateczna. Przedsiębiorca nie skorzystał z prawa do odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W przypadku niewykonania obowiązku nałożonego prawomocną decyzją Prezesa UOKiK, przedsiębiorca może zostać ukarany karą pieniężną do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00.
Przypominamy o konkursie dla dziennikarzy „Libertas et Auxilium”. Autorzy ciekawych artykułów i audycji na temat ochrony konkurencji lub konsumentów (niekoniecznie związanych z UOKiK) mogą wygrać 10 tys. zł. Na zgłoszenia czekamy do 30 kwietnia. Nie zmarnuj tej szansy! Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK we Wrocławiu
Tel. 71 34 05 920
e-mail: wroclaw@uokik.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozwolone praktyki, Awangarda, szkoła
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (109 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWR-02/2011 (285,63 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie